19:31 1396/05/01

به گزارش مفتاح ابوطالب جلالی مدیر کل  سازمان  فنی حرفه‌ایی استان اصفهان در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به هفته مهارت و ششم مرداد روز کارآفرینی و فنی حرفه ایی گفت: با توجه به تاکیدات رهبر مبنی بر تولید واشتغال زایی باید خیزش وجهش نو در این زمینه داشته باشیم.

وی با اشاره به نامگذاری سال جدید به نام اقتصاد مقاومتی اقدام وعمل، علت این  نامگذاری را تلاش بنیادهای توانمند ساز در تامین نیرو وتولید کار واشتغال دانست وگفت: سازمان فنی وحرفه‌ایی در  سنوات گذشته سعی کرده کارهای متفاوتی انجام بدهد و درتلاشیم برنامه‌های آینده در بخش اشتغال تاثیر داشته باشد.

جلالی با اشاره به توانایی های وظرفیت موجود در کشور ایران گفت: حق این کشور نیست که نرخ بیکاری 14 درصدی را داشته باشیم. می طلبد همه دستگاه ها در راستای ماموریت هاشان بهتر بدرخشند ومطالبه مردم را درست پاسخ بدهند.

وی  رنج سنی جوانان را یک فرصت مناسب برای نظام دانست وتاکید کرد که  با مشارکت جدی خودشان شرایط اشتغال را ارتقا بدهند.

جلالی اصلی ترین مولفه تاثیر گذار شکل گیری مناسب تولید و کاهش بیکاری را توانمند سا زی نیروی انسانی دانست وکم مهارتی یا بی مهارتی جوان‌ها، مانع مطالبه جامعه در مشارکت آنها عنوان کرد.

مدیر کل آموزش وفنی وحرفه ای کشور نقص در آموزش‌ها را یکی از عوامل بیکاری به ویژه در قشر تحصیل‌کرده دانست. به طوری که شاهد بیکاری 35 درصدی  فارغ التحصیلان دانشگاهی هستیم.

وی در ادامه افزود: در کشورهای پیشرفته، طرح توسعه آمایشی و سیاست آموزشی هست. این اتفاق درست شکل گرفته ونرخ بیکاری پایین ورشد اقتصادی اتفاق افتاده است ولی در کشور ما به جهت ناهمخوانی سند اشتغال موضوعات درست شکل نگرفته ته به رونق مورد نظر برسیم.

همسویی استاندارد شغلی وآموزشی مزیت سازمان فنی وحرفه‌ایی

بنا به گفته جلالی درآموزش فنی وحرفه‌ایی سعی شده مبنای آموزشی برابر با استاندارد شغل شکل بگیرد وهمسویی استاندارد شغلی وآموزشی اولین مزیت آموزش در سازمان فنی وحرفه‌ای است .

وی ادامه داد: 80  درصد آموزش‌ها در سازمان فنی وحرفه ایی به صورت عملی در کارگاه اتفاق می افتد و این فرصت جدیدی برای جوانان فراهم وضریب ایجاد شغل را بیشتر می کند.

مشاوره وهدایت شغلی به محض ورود فرد برای آموزش نکته دیگری بود که جلالی با اشاره به آن گفت: این مشاوره انجام می‌شود تا  علایق و استعداد فرد ارزیابی شود . اگر هدایت بعد از مشاوره درست عمل شود و کاآموز درست آدرس بگیرند وبعد از عبور از دالان مهارت راه  دسترسی به شغل، فراهم می‌شود.

وی در ادامه افزود: یکی از برنامه های سازمان فنی وحرفه ایی توجه به مبحث کارآفرینی است و این سازمان مقوله کارآفرینی را در دستور کار قرار داده است وبسته کارافرینی در طول دوران برای کسانی که مایل به کارافرینی هستند داشته است.

جلالی معتقد است در راستای رسالت و ماموریت و اهداف سازمانش از تعداد مشغولان به کار و یا فرصت شغلی ایجاد شده، ارزیابی به عمل آورد.

 

مراکز ثابت آموزش وفنی حرفه ایی، مراکز سیار روستایی و شهری، اموزش  زندانیان و موزش مهارت به آنها، توانمند‌‌سازی سربازان،

از برنامه‌های آموزشی سازمان فنی وحرفه ایی بود که وی به آن اشاره داشت.

تصویب دو طرح بزرگ در شورای عالی اشتغال

 

وی در آستانه هفته مهارت آموزی از تصویب دو طرح آموزشی واشتغالی خبر داد وگفت: دو طرح در شورای عالی اشتغال به عنوان مهارت آموزی در محیط کار واقعی و کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی دو بحث جدی در زمینه اشتغال تصویب شد در  این دو طرح چند بحث جدی برای فرصت شغلی داریم .

وی هدف از اجرا را قرار گرفتن افراد ودانش آموختگان در محیط واقعی کار، بالا رفتن جسارت، ریسک پذیری واعتماد به نفس افراد در محیط کار و استفاده از ظرفیت خالی بنگاه‌ها برای آموزش وکمک به بنگاه ها  بیان داشت.

وی در ادامه  به تشریح طرح پرداخت وتصریح کرد: طرح مهارت آموزی شامل افراد بالای 15 سال می‌شود. این افراد در سایت فنی وحرفه ایی ثبت نام می‌کنند ودر واحدهای پذیرنده و کارفرما آموزش می‌بینند وهمزمان درگیر کار می‌شوند.

وی در ادامه افزود: افراد در مدت یکسال شامل بیمه واداره کار نمی‌شود ودغدغه بیمه وتامین اجتماعی برای کارفرما حل شده است. اما مسئولیت مدنی فرد دراثر حوادث در محیط کار بر عهده سازمان فنی وحرفه‌ایی خواهد بود.

وی در باره طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی گفت: در این طرح سامانه وزارت تعاون کار ورفاه اجتماعی راه اندازی کرده است. متقاضیان و واحدها پذیرنده ثبت نام کنند. از 23تا34 را به خودش می گیرد صرفا فارغ التحصیلان شرکت می‌کنند.

این افراد شش ماه کار می‌کنند و آموزش می‌‌‌بینند. دولت در این طرح یک سوم حقوق کارگر را به افراد پرداخت می‌کند. بعد از دوره آموزش در صورت جذب توسط کارفرما، به مدت دوسال معافیت بیمه‌ای آموزش دیده توسط دولت پرداخت می شود.

وی در ادامه با اشاره به آموزش مهارتی  60 هزار نفر در سال در سازمان آموزش وپروش گفت: تا کنون در طرح مهارت آموزی در محیط واقعی 160 واحد اعلام آمدگی کردند و250 نفر مشغول کار هستند.  

جلالی با تاکید بر اینکه این کشور بضاعت ایجاد  70 هزار شغل را دارد گفت: باید فرهنگ کار را در سیاست آموزشی داشته باشیم واین آموزش باید از مهد کودک‌ها شروع شود.

وی استفاده از ظرفیت عالی به نام بخش خصوصی را یکی از کارهای قابل توجه در سازمان آموزش فنی وحرفه ایی قلمداد کرد و گفت: آموزش انرژی‌های نو، نانو تکنولوژی، سلامت و غذا بحث‌هایی که با بخش غیر دولتی نمی شد انجام داد.

وی مهارت نداشتن تحصیلکرده دانشگاهی را یکی از عوامل بیکاری 35 درصدی فارغ التحصیلان دانست واز امضا تفاهم نامه با دستگاه‌ها برای گذراندن دوره مهارت در سازمان فنی وحرفه ایی خبر داد.

مطالب پیشنهادی