12:27 1396/05/01

به گزارش مفتاح، یک منبع آگاه سعودی در توجیه برکناری محمد بن نایف از تمامی پُست های حکومتی، فاش کرده که ولیعهد پیشین عربستان به مواد مخدر به ویژه کوکایین اعتیاد داشته است.

براساس نقل از رویترز، بعد از اینکه عدم حضور مشکوک محمد بن نایف در محافل عمومی و برکناری ناگهانی او گمانه زنی ها در خصوص کودتا در دربار سعودی برای به قدرت رساندن محمد بن سلمان جوان را تقویت کرد، عربستان ترجیح داده با فاش کردن اعتیاد بن نایف به مواد مخدر و توجیه برکناری او، اتهام کودتا را از خود دور کند در حالی که این مسأله از فساد شدید در دربار سعودی حکایت دارد.

یک منبع آگاه سعودی اعلام کرده که برکناری محمد بن نایف از ولیعهدی در عربستان به سود حکومت این کشور بوده زیرا بن نایف به مورفین و کوکایین اعتیاد داشته در حدی که این اعتیاد بر روی عملکرد او تأثیر گذاشته و این مسأله واضح و آشکار شده بود.

این منبع گزارش هایی که بن نایف را قربانی کودتای محمد بن سلمان در داخل دربار عربستان می دانند تکذیب کرده و گزارش هایی که اخیرا در خصوص کناره گیری ملک سلمان پادشاه عربستان تا ماه سپتامبر برای به قدرت رسیدن محمد بن سلمان منتشر شده را نیز کذب دانسته است.

این منبع سعودی گفته محمد بن نایف ۵۷ ساله که علاوه بر ولیعهدی، مسئولیت وزارت کشور عربستان را نیز برعهده داشت از زمان ملک عبدالله پادشاه سابق عربستان به مواد مخدر اعتیاد داشته و پادشاه پیشین و پادشاه فعلی هر دو او را نصیحت کرده بودند تا اعتیاد خود را ترک کند.

درحالی که پیشتر در گزارشی که نیویورک تایمز منتشر کرده ادعا شده که محمد بن نایف به دلیل مشکلات ناشی از ترور نافرجام در سال ۲۰۰۹ به مسکن های قوی اعتیاد پیدا کرده این منبع به رویترز گفته که ولیعهد پیشین فقط به مسکن های قوی مانند مورفین اعتیاد نداشته بلکه او به کوکایین نیز معتاد شده است.

این منبع افزود: محمد بن نایف از زمان ملک عبدالله به دارو اعتیاد پیدا کرده بود به ویژه مورفین، به همین دلیل بارها ملک عبدالله در این خصوص به او تذکر داده بود و گله مند بود اما او می گفت به دلیل ترکش هایی که از ترور نافرجام در سال ۲۰۰۹ هنوز در بدنش وجود دارد و دردی که این مسأله برای او ایجاد کرده تحت درمان است و برای کاهش درد مجبور است که از مورفین استفاده کند.

منبع سعودی ادامه داده که وضعیت اعتیاد بن نایف بعد از رسیدن به ولیعهدی در سال ۲۰۱۵ تشدید شد تاحدی که کاملا در جلسات عمومی و رسمی قابل تشخیص بود و این مسأله برای اطرافیان او آزار دهنده شده بود، در جلسات شورای وزیران یا خواب بود و زبانش سنگین شده یا برخی مواقع در حالتی که مشخص بود مواد مخدر استفاده کرده و قادر به سخن گفتن نیست به جلسات می آمد و برخی مواقع هم انرژی زیادی داشت.

از سوی دیگر با وجود انتشار گزارش های زیادی درباره اقامت اجباری محمد بن نایف در قصر محل سکونت اش، یک منبع اعلام کرده که او از اظهار نظر درباره گزارش های مربوط به اعتیادش خودداری کرده و از زمان برکناری در قصر خود در جده حضور دارد. این منبع تأکید کرده که بن نایف بارها برای درمان اعتیاد به سویس سفر کرده اما بعد از مدتی دوباره مسأله مصرف مواد مخدر را از سر گرفته است.

منبع: مهر

مطالب پیشنهادی