به گزارش مفتاح، استان اصفهان برای رسیدن به سرانه میانگین کشوری تعداد مساجد نیازمند بهره برداری از دو هزار مسجد است و این در حالیست که هنوز نهادی در قانون وظیفه ساخت و تامین مساجد را بر عهده ندارد.

مساجد از صدر اسلام اصلی‌ترین و تاثیرگذارترین پایگاه‌های اجتماعی بوده‌اند و بسیاری از اتفاقات سرنوشت‌ساز بسیاری از کشورهای اسلامی و به ویژه کشور ایران ریشه در مساجد داشته‌اند و این در حالی است که امروز آنطور که باید به این پایگاه‌های فرهنگی و اجتماعی کمتر توجه شده و بعضاً حتی برای خواندن نمازهای پنج‌گانه در مسجد نیز دچار مشکل می‌شویم چرا که در برخی از مناطق با کمبود مسجد روبرو می‌شویم در برخی از مواقع نیز با پیمودن کیلومترها برای یافتن مسجد با درب بسته مسجد روبرو می‌شویم.

پر شدن صف‌های نماز در مساجد و گلایه برخی از نمازگذاران ار کمبود فضای مناسب و عدم وجود مسجد کافی ما را برآن داشت تا به بررسی آمار و ارقام تعداد مساجد در استان اصفهان بپردازیم.

پنج هزار و ۳۱۵ مسجد و یک هزار خیریه در استان اصفهان وجود دارد

حجت‌الاسلام رضا صادقی،‌ مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با اشاره به وجود پنج هزار و ۳۱۵ مسجد و یک هزار خیریه در استان اصفهان می‌گوید:  اطلاعات همه مساجد و حسینیه‌های استان اصفهان جمع‌آوری و به بانک جامع اطلاعاتی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور نیز ارائه شده است.

اوقاف در کنار فعالیت‌های خیریه‌ای مساجد برای کمک به خیران از محل کمیته برنامه‌ریزی مساجد نمکی ناچیز بر آش ساخت و ساز مساجد می‌پاشد

وی همچنین از ارائه یک نسخه از اطلاعات جامع مساجد استان به استانداری اصفهان خبر می‌دهد و اظهار می‌کند: در این راستا یاداور می‌شوم که بیش از ۹۵ درصد از مساجد استان اصفهان به صورت هیات امنایی توسط مردم اداره می‌شوند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان که معتقد است ساخت مساجد در کشور ایران بر عهده هیچ نهاد و ارگانی نیست و تا مادامی که این امر دولتی نشود تامین اعتبار خوبی نیز صورت نمی‌گیرد، می‌افزاید: اوقاف در کنار فعالیت‌های خیریه‌ای مساجد برای کمک به خیران از محل کمیته برنامه‌ریزی مساجد نمکی ناچیز بر آش ساخت و ساز مساجد می‌پاشد.

وی با تاکید بر اینکه سازمان اوقاف و امور خیریه تنها وظیفه سند گرفتن برای مساجد و پیگیری رقبات را بر عهده دارد، تصریح می‌کند: حتی بخش زیادی از درآمد مورد نیاز مساجد نیز توسط هیات امنای مساجد تامین خواهد شد.

 

حجت‌الاسلام صادقی از کمبود مسجد در استان اصفهان سخن به میان می‌آورد و بیان می‌کند: در استان اصفهان با کمبود بیش از دو هزار مسجد روبرو هستیم.

هرند و نیک آباد بیشترین و شاهین شهر کمترین مسجد را دارد

وی هرند و نیک آباد را دو شهر ثروتمند به لحاظ وجود مساجد عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: این در حالی است که شاهین شهر فقیرترین شهر استان در این زمینه است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان که معتقد است باید به ازای هر ۵۰۰ الی ۶۰۰ نفر یک باب مسجد داشته باشیم، اضافه می‌کند: این در حالی است که در حال حاضر در سطح استان اصفهان به ازای هر یک هزار و ۲۰۰ نفر یک باب مسجد وجود دارد.

طرح آمایش مساجد استان اصفهان تدوین شد

حجت‌الله امینی باغبادرانی، معاون اداری مالی و حقوقی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان نیز با اشاره به اینکه استان اصفهان از نظر سرانه مساجد سومین و  به لحاظ تعداد مساجد هفتمین استان کشور است، می‌گوید: از این رو بر اساس آخرین سرشماری سال ۹۰ سرانه استانی هر ۹۰۰ نفر یک مسجد  و شهر اصفهان برای هر ۹۳۰ نفر یک مسجد داریم.

وی با اشاره به اینکه در استان اصفهان برای رسیدن به میانگین سرانه استانی نیازمند بهره برداری از یک هزار و ۶۰۰ مسجد هستیم، ابراز می‌کند: بر این اساس طرح آمایش مساجد استان اصفهان تدوین و مناطق نیازمند مسجد را شناسایی کرده‌ایم.

زمانی صندوق عمران مساجد در کشور فعالیت داشت و هزینه ساخت و ساز مساجد را تامین می کرد و این در حالی است که مدت‌هاست که این صندوق نیز راکد است و فعالیتی ندارد

معاون اداری مالی و حقوقی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان که معتقد است عمده کمبود مساجد در شهرهای جدیدالاحداث و مناطق جدیدالاحداث در کلانشهرهاست، اظهار می‌کند: قانون احداث، تعمیر و تکمیل مسجد را برعهده اوقاف گذاشته است و از آنجایی که باید از ظرفیت خیرین استفاده شود اوقاف باید در این راستا هماهنگی‌های لازم را انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه ما در حوزه شناسایی مناطق نیازمند مسجد، تسهیل دریافت مجوز ساخت، اهدای مصالح ساختمانی و ... به خیران کمک می‌کنیم، می‌افزاید: باید توجه دشاته باشید که ما در این زمینه اعتباری نداریم و فقط سیاستگذاری‌های لازم را در این راستا انجام می‌دهیم.

صندوق عمران مساجد کشور راکد است

امینی باغبادرانی ادامه می‌دهد: زمانی صندوق عمران مساجد در کشور فعالیت داشت و هزینه ساخت و ساز مساجد را تامین می کرد و این در حالی است که مدت‌هاست که این صندوق نیز راکد است و فعالیتی ندارد.

در بسیاری از موارد به ویژه در شهرهای جدید زمین برای مسجد در نظر گرفته شده است و این در حالی است که اعتباری برای بهره برداری و ساخت آن نداریم

وی در ادامه با اشاره به اینکه شهرداری‌ها طبق قانون برنامه ششم توسعه موظف به صدور پروانه ساختمان رایگان برای مساجد هستند، می‌افزاید: در این زمینه شهرداری‌ها و به ویژه شهرداری اصفهان در سطح استان اصفهان همکاری خوبی را داشته و ردیف بودجه خوبی را نیز برای کمک به مساجد در نظر گرفته شده است.

معاون اداری مالی و حقوقی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان در ادامه با اشاره به اینکه علاوه بر شهرداری‌ها، اداره کل راه و شهرسازی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی موظف به تامین زمین مورد نیاز برای ساخت مسجد هستند، می‌گوید: در این زمینه یادآور می‌شوم که در بسیاری از موارد به ویژه در شهرهای جدید زمین برای مسجد در نظر گرفته شده است و این در حالی است که اعتباری برای بهره برداری و ساخت آن نداریم.

۲۰۰ میلیارد تومان برای ساخت دو هزار مسجد نیاز داریم

وی میانگین هزینه ساخت هر مسجد در استان اصفهان را به صورت میانگین ۱۰۰ میلیون تومان اعلام می‌کند و ادامه می‌دهد: از این رو برای ساخت مساجدی که در استان اصفهان کمبود داریم باید اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان داشته باشیم.

بر این اساس یادآور می‌شویم که توجه به وضعیت مساجد و همچنین وجود فضای کافی مسجد در کشور و استانی که حداکثر جمعیت آن شیعه هستند امری لازم توجه است و مسئولان باید به جای پاسکاری وظایف در زمین همدیگر راهکاری جدی برای این مساله قبل از تبدیل شدن به چالش جدی بپردازند.

منبع: مهر

مطالب پیشنهادی