15:30 1396/04/28

به گزارش مفتاح، حافظ بین‌المللی قرآن با بیان اینکه روند تربیت حافظان به‌خوبی پیش نمی‌رود، گفت: در سال‌های اخیر به دلیل اینکه حمایتی از فعالان قرآنی صورت نمی‌گیرد بسیاری از جوانان انگیزه فعالیت در این عرصه را از دست داده‌اند.

شجاع زویدات حافظ بین‌المللی کشورمان با اشاره به مطالبه مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن گفت: 6 سال از این مطالبه می‌گذرد اما پیشرفت چندان مناسبی که منجر به تربیت حافظان قرآن شود، نداشته‌ایم.

فواید مطالبه رهبری در زمینه تربیت حافظان قرآن

وی با بیان اینکه مطالبه قرآنی رهبر معظم انقلاب فواید بسیاری داشت، افزود: یکی از مزایای این مطالبه توجه نهادها به حفظ قرآن کریم بود؛ به یاد دارم تا پیش از این کمتر به حفظ توجه می‌شد و مسئولان بیشتر برای قرائت قرآن برنامه‌ریزی می‌کردند.

زویدات برنامه‌ریزی نهادها برای رسیدن به یک هدف واحد را از دیگر مزایای مطالبه قرآنی مقام معظم رهبری عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه ما پیش از سال 1390 برنامه خاصی برای تربیت حافظان به صورت هدفمند نداشتیم در مدت 6 سال حافظان توانمندی هم تربیت نشده‌اند و روند تربیت حافظان به خوبی پیش نمی‌رود.

کمتر از 5 درصد در زمینه حفظ پیش رفتیم

این حافظ بین‌المللی قرآن با بیان اینکه ایجاد انگیزه برای افراد نقش مؤثری در جذب آن‌ها به حفظ دارد، خاطر نشان کرد: برای توسعه فرهنگ حفظ باید اقدامات تشویقی را چند برابر کرد؛ همچنین باید برنامه‌ها به صورت مستمر برگزار شود و نه تنها دستگاه‌های قرآنی بلکه سیار نهادها و دستگاه‌های غیر قرآنی نیز وارد عمل شوند.

وی با اشاره پیشرفت قرآنی کشور در زمینه حفظ از سال 90 تاکنون را کمتر از 5 درصد عنوان کرد و افزود: در سال‌های اخیر به دلیل اینکه حمایتی از فعالان قرآنی صورت نمی‌گیرد بسیاری از جوانان انگیزه فعالیت در این عرصه را از دست داده‌اند حتی سایر افراد نیز کمتر رغبت دارند که به عرصه‌های قرآنی ورود پیدا کنند.

انتقاد از آمارهای برخی نهادها درباره تربیت حافظان قرآن/ نتایج اقدامات نهادها باید قابل مشاهده و ملموس باشد

زویدات در ادامه با بیان اینکه هم‌اکنون بیشتر افراد به صورت اصولی اقدام به حفظ نمی‌کنند، گفت: ما به همین دلیل در عرصه بین‌المللی چندان حرفی برای گفتن نداریم و نتوانستیم در رقابت‌های بین‌المللی به خوبی بدرخشیم، در حالی که انتظار می‌رفت هر ساله حافظان کشورمان در مسابقات بین‌المللی برای کشورمان افتخارآفرینی کنند.

این حافظ بین‌المللی قرآن کریم با انتقاد از آمارهای برخی نهادها درباره تربیت حافظان قرآن، گفت: دوران شعار به پایان رسیده است؛ مسئولان باید به گونه‌ای عمل کنند که نتایج آن برای همه قابل مشاهده و ملموس باشد اما متأسفانه شاهدیم رشد حفظ در قرآن نسبت به پیشرفت قاریان کشورمان کُندتر طی می‌شود و مسئولان تنها به ارائه آمارهای شعارگونه اکتفا می‌کنند.

منبع: فارس

مطالب پیشنهادی