14:30 1396/04/27

به گزارش مفتاح، واشنگتن پست نوشت، بیش از 20 میلیون انسان در چهار کشور یمن، سومالی، سودان جنوبی و نیجریه در معرض قحطی و گرسنگی و مرگند؛ پشتیبانی آمریکا از عملیات نظامی در یمن، به این بحران بشری دامن زده است و این در حالیست که مردم جهان هنوز از عمق این بحران بی اطلاعند.

براساس نقل از واشنگتن پست، روزنامه آمریکایی در آغاز سرمقاله دیروز (دوشنبه) خود نوشت: بیش از 20 میلیون انسان در چهار کشور جهان در ماههای آینده در اثر قحطی و گرسنگی با مرگ دست و پنجه نرم خواهند کرد.

واشنگتن پست در ادامه سرمقاله خود افزود: سازمان ملل این اوضاع ناگوار را 'بدترین بحران بشری از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون' دانسته است؛ اما گویا جهان به این تهدید مهم حیات بشر بی تفاوت مانده است و مطلقا متوجه اضطراری بودن وضع نیست؛ نه دولتها و نه بخش خصوصی کشورها.

'اداره هماهنگی امور بشردوستانه' سازمان ملل روز دوشنبه گزارش داد، 6.27 میلیارد دلار پول لازم است تا قحطی و گرسنگی در کشورهای یمن، سومالی، سودان جنوبی و نیجریه از بین برود، اما تاکنون فقط 43 درصد از این رقم تامین شده است.

نتایج نظرسنجی 'کمیته نجات بین الملل' اشاره می کند که 85 درصد آمریکایی ها چیزی راجع به قحطی و گرسنگی در سطح جهان نمی دانند. این کمیته اعلام کرده است که این مسئله مهمترین موضوع اصلی عصر حاضر است اما متاسفانه کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

اسناد رسمی سازمان ملل، دولت آمریکا و سازمانهای خصوصی حمایتی تمامی این آمارها را تصدیق می کند. طبق گزارش 'آژانس توسعه بین الملل' آمریکا ؛ بیش از نیمی از جمعیت سومالی و سودان جنوبی اضطراری به کمکهای غذایی نیاز دارند.

از یک سو کاهش نزولات جوی و از سویی سالها جنگ داخلی، این کشورها را با کاهش شدید فرآورده های زراعی مواجه ساخته و موجب قحطی شده است.

در کشور نیجریه حدود پنج میلیون انسان در استانهای شمال شرقی کشور که محل فعالیت گروه تروریستی 'بوکو حرام' است در معرض خطر قحطی و گرسنگی قرار دارند.

دلخراشترین وضع مربوط به یمن است؛ جایی که سازمان ملل می گوید 20 میلیون انسان محتاج به کمکهای فوری بشردوستانه هستند. در این کشور علاوه بر میلیونها مردمی که دسترسی به غذا ندارند، بیش از 330 هزار تن هم از اواخر آوریل (فروردین) گذشته تاکنون به وبا مبتلا شده اند. بطور میانگین در هر ساعت یک انسان در اثر ابتلا به این بیماری از دنیا می رود.

اهداکنندگان تا حال فقط 40 درصد از کمک هایی را که یمن برای رفع قحطی و گرسنگی نیاز دارد، پوشش داده اند، ضمن آنکه بخشی از این کمکها صرف مبارزه با شیوع بیماری وبا شده است.

در همه این چهار کشور نامبرده کودکان متحمل بیشترین آسیب شده اند. طبق اعلام گروههای حمایتی در این کشورها 1.4 میلیون کودک مبتلا به سوء تغذیه هستند و چنانچه تا 4 ماه آینده کمکهای غذایی به آنها نرسد؛ از دنیا خواهند رفت.

آمریکا به این درخواست سازمان ملل سخاوتمندانه پاسخ داده است. با تصویب کنگره دولت 'ترامپ' در بودجه امسال 990 میلیون دلار کمک غذایی اضافی برای چهار کشور مورد نظر تخصیص داد. (با این حال) سازمانهای امدادی گلایه دارند که دولت ترامپ در توزیع این کمکها تعلل می ورزد.

سازمان 'یو اس اید' (کمک آمریکا) هم از تخصیص یک کمک اضافی 630 میلیون دلاری خبر داده است. با این حساب مجموع کمکهای آمریکا در این زمینه از ماه نوامبر (آبان) تا کنون به 1.9 میلیارد دلار بالغ می شود.

متاسفانه سیاستهای امنیتی آمریکا فی نفسه به خرابتر شدن بحران دامن زده است، چون جلوی ارسال این کمکهای بشردوستانه را گرفته است.

در یمن وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) از مداخله نظامی نادرست به رهبری عربستان پشتیبانی می کند. این مداخله نظامی جلوی ورود دارو و غذا به یمن را گرفته است.

هنوز مردم جهان از خطر و عمق بحران بی اطلاعند. تنها رویداد دلگرم کننده در این منظر، تشکیل ائتلافی است متشکل از هشت سازمان حمایتی خصوصی آمریکا.

این ائتلاف موسوم به ' ائتلاف پاسخ اضطراری جهانی' روز دوشنبه برنامه دو هفته ای خود برای جمع آوری کمک های مالی برای رفع گرسنگی در جهان را آغاز کرد.

چندین شرکت آمریکایی از این حرکت استقبال کرده اند. کمکهای جمع آوری شده در بین گروههای حمایتی حاضر در ائتلاف توزیع خواهد شد و نهایتا و منحصرا صرف کمک به چهار کشور مورد نظر که نیاز فوری به کمکهای غذایی دارند و همچنین به شش کشور از همسایگان آنها تحویل داده خواهد شد.

گروههای حمایتی مزبور هشدار می دهند چنانچه به هر دلیلی اعم از کمبود کمکها و یا مقررات دست و پاگیر اداری، در ارسال این کمکها تعلل شود؛ این مساوی است با مرگ اجتناب ناپذیر میلیونها انسان.

'کارولین مایلز' مدیر اجرایی 'نجات کودکان' در این زمینه هشدار می دهد 'بحران حقیقتا دارد به اوج خود می رسد'.

منبع: ایرنا

مطالب پیشنهادی