به گزارش مفتاح، مراسم رونمایی از دو کتاب«زیر پوست جنگ» و «روزی روزگاری القاعده» با حضور جمعی از نویسندگان و پژوهشگران دفاع مقدس در مرکز تبادل کتاب تهران برگزار شد.

آیین رونمایی از کتاب «روزی روزگاری القاعده» و «زیر پوست جنگ» که به همت وحید خضاب گردآوری و ترجمه و توسط نشر نارگل به چاپ رسیده با حضور گلعلی بابایی از نویسندگان و محققان دفاع مقدس, سردار علی ناظری رئیس معاونت ادبیات سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بسیج و سپاه و جمعی از پژوهشگران دفاع مقدس در مرکز تبادل کتاب تهران برگزار شد.

در این مراسم گلعلی بابایی در سخنانی با بیان اینکه دفاع مقدس چند لایه دارد, اظهار کرد:‌ بخشی از این لایه شامل خاطرات رزمندگان است و بخش دیگر این لایه جنگ مربوط به خاطرات فرماندهان, افسران و اسرای عراقی درباره جنگ علیه ایران بوده است که آقایان هدایت الله بهبودی و مرتضی سرهنگی از جمله شخصیت هایی بودند که خاطرات و دیدگاه های اسرای عراقی خاطراتی را نسبت به جنگ ایران جمع آوری و  به چاپ رساندند.

وی در ادامه در خصوص کتاب «زیر پوست جنگ» گفت: این کتاب که شامل روایت سه شخصیت از دولتمردان و فرماندهان عراقی است ناگفته های بسیاری را از جنگ رژیم بعث علیه ایران بیان می‌کند که اگر سال ها تلاش می کردیم تا آن را بیان کنیم قادر به انجام آن نبودیم.

بسیاری از سوالاتی که مورد انتظار است تا از جعبه سیاه نیروهای خودی بیرون آید از این گونه کتاب ها بیرون می‌آید

بابایی افزود: مصاحبه کننده و مصاحبه شونده این کتاب هر دو از دشمن های جمهوری اسلامی هستند و آن ها در این گفت‌و‌گو ها  سعی دارند کشورمان را کوچک نشان دهند اما در همین شرایط صحبت هایی بیرون می آید که موجب می‌شود ایران بزرگ جلوه داده شود که این با اهمیت است و بسیاری از سوالاتی که مورد انتظار است تا از جعبه سیاه نیروهای خودی بیرون آید از این گونه کتاب ها بیرون می‌آید.

وی گفت: تحریم های فلج کننده ای به ایران تحمیل شد و ما با انجام عملیات والفجر 8 صدام را تنبیه کردیم در صورتی که کمک های برجسته آمریکا علنی تر شد و طرح های آمریکایی برای پس گرفتن فاو و جزیره مجنون صورت گرفت. 12 تیرماه هواپیمای مسافربری ایران را سرنگون کردند تا کار به مرحله ای رسید که با درایت و هوشمندی حضرت امام (ره) قطعنامه 598 پذیرفته شد و صدام با این کار خلع سلاح شد.

این نویسنده دفاع مقدس در خصوص سالروز قطعنامه 598 بیان کرد: هر چند در بیانات امام خمینی (ره) از قطعنامه 598 با عنوان جام زهر یاد شده اما امروز می توان گفت این تصمیم ایشان یک حرکت معقولانه بود. سال هاست قرار است پرسش های قاطعی درباره برخی سوالات مطرح شود که چرا کشورمان در چند مقطع دفاع مقدس مورد مسائلی قرار می گیرد که قابل فهم نیست.

بابایی در پایان سخنانش ضمن تشکر از نشر نارگل که زحمات انتشار این دو کتاب را متحمل شده, گفت: با توجه به اینکه انتشارات خصوصی در حوزه دفاع مقدس در حال فعالیت هستند  حمایت, توزیع و تبلیغ این کتاب ها کمترین انتظاری است که در خصوص ادبیات دفاع مقدس وجود دارد که باید سازمان های مسئول اهتمام بیشتری در این خصوص و حمایت از این موضوعات داشته باشند.

در ادامه محمدعلی صمدی از پژوهشگران در خصوص کتاب «روزی روزگاری القاعده» بیان کرد: حدود سه سال قبل متن خاطرات عضو جدا شده القاده را در فضای مجازی مطالعه کردم اما نتوانستم تمام آن را بخوانم و متوجه شدم این مطلب درباره گروه های تکفیری است.

این پژوهشگر با بیان اینکه ما باید علت ها و ریشه های پیدایش این گروه را بدانیم, گفت: ریشه معاصر القاعده در اخوان المسلمین است که سیدقطب تئوریسین آن ها بوده است. روند تکمیل اندیشه سیاسی او همانند دکتر علی شریعتی بوده است و برای اولین بار بعد از انحلال امپراتوری عثمانی نقشه راهی تعیین می کند که القاعده و اخوان المسلمین و تکفیری های امروز سوریه بر اساس آن حرکت می کنند.

جبهه فرهنگی انقلاب دچار دوگانگی درباره القاعده شده  است

وی افزود : اشتباهی که طیف بچه مسلمان های جمهوری اسلامی درباره القاعده با آن روبرو هستند آن است که فکر می کتیم با یک سری آدم های قاتل روبرو هستیم. جبهه فرهنگی انقلاب کشورمان دچار دوگانگی درباره القاعده شده در صورتی که کتاب «روزی روزگاری القاعده» درباره اصل القاعده است. این کتاب به درد بچه مسلمان هایی می خورد که می خواهند عقبه ماجرا را بدانند.

صمدی در خاتمه با اشاره به اینکه بن لادن شخصیتی کاملا مدرن بود و سرمایه کلان و اهداف از پیش مشخص شده ای داشت, گفت: این کتاب به ما نشان می دهد که چرا آدمی مثل بن لادن به عنوان یک بنیادگرای اهل سنت تلاش کرد صف خودش را از سعودی‌ها جدا کند.در بحث ترجمه مهم انتخاب سوژه است اما انتخاب موضوع برای مترجم مالکیت برای او به همراه دارد. انتخاب این موضوع زیرکی است و مترجم حرف ها را انتخاب کرده که جزئیات آن صحیح است. اسم کتاب خیلی کمک می کند تا بفهمیم کجا کم کاری کرده ایم. همه‌ی جهان عرب تحت تاثیر جمهوری اسلامی بوده اند و این کتاب کمک می کند بفهمیم چرا بخشی از جهان عرب از کشور ما دور شده است.

قطعنامه 598 عملیات یکنفره حضرت امام خمینی(ره) بود

خضاب گردآوردنه کتاب های «زیر پوست جنگ» و «روزی روزگاری القاعده» به عنوان سخنرانی پایانی این مراسم درباره کتاب «روزی روزگاری القاعده» گفت: ابتدا انتشار این مطالب را به صورت بخش های کوتاه در سایت خبری جهان نیوز آغاز کردم که با استقبال خوبی مواجه شد و تصمیم گرفتم آن را به صورت کتابی مستقل منتشر کنم.

این مترجم جوان افزود: طبق توصیه اسلام باید در هر کاری عدالت داشته باشیم و حتی درباره تکفیری ها هم باید با عدالت صحبت کنیم که این کتاب برای ایجاد این نگاه عدالت آمیز به خواننده کمک می کند.

خضاب درباره کتاب «زیر پوست جنگ» هم گفت: این فقط بخش هایی از سخنان این مقامات عراقی درباره ایران بود که در کتاب آمده و عمده مطالب بیان شده از سوی آن ها درباره وضعیت داخلی عراق و صدام هنوز باقی است که امیدوارم آن ها را هم در فرصت مناسبی ترجمه کرده و به صورت کتاب مستقل عرضه کنم.

خضاب نیز در پایان با اشاره به سالگرد پذیرش قطعنامه 598 آن را عملیات یکنفره حضرت امام دانست و تصریح کرد: این اقدام یکی از موفق ترین عملیات های دوران دفاع مقدس است اگر چه با مخالفت هایی در داخل و خارج مواجه شد اما با گذر زمان روشن شد که تصمیمی دقیق و عالمانه بوده است.

منبع: تسنیم

مطالب پیشنهادی