12:30 1396/04/25

به گزارش مفتاح، وزیر ارتباطات، گفت: به طور متوسط هفته‌ای ۳ هزار کانال غیراخلاقی تلگرام مسدود می‌شود و جلوگیری از فعالیت کانال‌های غیراخلاقی و خشن برای نوجوانان و حفاظت از آنها در فضای مجازی ضروری است.

محمود واعظی در حاشیه افتتاح پروژه‌های همراه اول در آستانه راه‌اندازی فاز 3 شبکه ملی اطلاعات در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: به طور متوسط هفته‌ای 3 هزار کانال غیراخلاقی در تلگرام مسدود می‌شود و تعدادی از آنها برای رسیدگی به مقامات قضایی ارجاع می‌شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، افزود: مسدود شدن این تعداد کانال غیراخلاقی در هفته کار بزرگی است که طبق خواسته مردم برای استفاده راحت‌تر از فضای مجازی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: این اقدامات و جلوگیری از فعالیت کانال‌های غیراخلاقی و خشن برای نوجوانان ضروری است تا آنها در مواجهه با فضای مجازی اذیت نشوند و صدمه نبینند.

استفاده از محتوای خارجی با تعرفه گران‌تر و سرعت کمتر از شبکه ملی اطلاعات

وی ادامه داد: بخشی از کانال‌هایی که داخل ایران است تماماً مسدود شده است.

وی تأکید کرد: معتقدیم علاوه بر کانال‌های غیراخلاقی کانال‌های خشن برای نوجوانان مضر است و باید مسدود شود.

واعظی در پاسخ به سؤالی درباره اظهارنظر اخیر دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه مبنی بر عدم همکاری وزارت ارتباطات در مسدود کردن کانال‌های مشکل‌دار تلگرامی، گفت: پاسخ آن آقا را روز گذشته دادم، ایشان خیلی مصاحبه می‌کند و هیچ کدام از حرف‌هایشان مبنای درستی ندارد.

وزیر ارتباطات، گفت: نباید وقت مردم، خودمان، توسعه کشور و دلسوزی فعالیت‌ها و شغل‌های ایجاد شده در فضای مجازی را صرف این حرف‌ها کرد و برخی افرادی که به غیر از بستن در فضای مجازی به هیچ چیز دیگر فکر نمی‌کنند برای فعالیت‌ها نگرانی رقم می‌زنند.

وی ادامه داد: باید اجازه دهیم این روال به آرامی طی شود و در این زمینه شورای عالی فضای مجازی به ریاست رئیس جمهور و عضویت سران قوا و کارگروه تعیین مصادیق با 12 عضو در این زمینه مسئولیت دارند و این که دبیر کارگروه هر چه رسیدند بگویند درست نیست.

استفاده از محتوای خارجی با قیمت گران‌تر و سرعت کمتر نسبت به شبکه ملی اطلاعات

واعظی درباره موضوع امنیت در شبکه ملی اطلاعات، توضیح داد: مرکز ملی فضای مجازی در یک سال گذشته انصافاً وقت زیادی در این موضوع صرف کرده و شورای عالی فضای مجازی مصوبات بسیار کارگشایی در موضوع امنیت شبکه ملی اطلاعات دارد. همچنین وزارت ارتباطات، وزارت اطلاعات و دستگاه‌های انتظامی در این موضوع کار کرده‌اند.

وزیر ارتباطات تأکید کرد: باید شبکه ملی اطلاعات را در برابر هک‌های خارجی امن کنیم و در این رابطه شرکت ارتباطات زیرساخت کارهایی انجام داده که مطمئن باشند شبکه امن است.

وی ادامه داد: هدف‌گذاری انجام شده در شبکه ملی اطلاعات این است که کمتر از خارج به این شبکه دسترسی وارد می‌شود و حتی با رخنه‌ها از خارج مقابله می‌شود و شبکه به گونه‌ای طراحی شده که در عمل هر زمان از خارج اتفاقی در حال وقوع باشد دسترسی خارجی را قطع کند.

واعظی با ذکر مثالی درباره کارکرد شبکه ملی اطلاعات، ادامه داد: در انتخابات 29 اردیبهشت و انتخابات 7 اسفند از بستر شبکه ملی اطلاعات استفاده شد که در آن زمان دسترسی بخشی از شبکه که در خدمت انتخابات بود از خارج قطع شد اما مردم می‌توانستند از شبکه استفاده کنند.

وی ادامه داد: همچنین در سرشماری نفوس و مسکن هر چه از خارج خواستند شبکه را هک کنند عملاً نتوانستند.

وزیر ارتباطات تأکید کرد: شبکه ملی اطلاعات راه‌اندازی شده تا مردم با قیمت ارزان‌تر و سرعت بسیار بالاتر همه نیازمندی‌های خود را از داخل کشور برآورده کنند و تدابیر به طوری اندیشیده شده که آنچه داخل است امن  است و آنچه که مردم می‌خواهند از محتوای خارج از کشور استفاده کند با قیمت گران‌تر و سرعت کمتر ممکن است.

منبع: فارس

مطالب پیشنهادی