11:42 1396/04/25

 

به گزارش مفتاح، دکتر مرضیه فرشاد معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی استان اصفهان از افتتاح سه مرکز اورژانس اجتماعی در استان اصفهان به مناسبت هفته بهزیستی خبر داد وگفت: 13 مرکز اورژانس اجتماعی (123)  با 16 ماشین مشغول خدمت هستند. پایه اورژانس اجتماعی شهر اصفهان خوب است و24 ساعته به مردم خدمات می‌‌دهند.

وی در ادامه با  تشریح فعالیت معاونت اجتماعی به تحت پوشش بودن 10هزار زن سرپرست خانوار در دفتر زنان بهزیستی اشاره داشت وگفت: در این دفتر 40 هزار نفر تحت پوشش هستند. سه هزار دانش آموز ودانشجو خدمات می‌گیرند.

فرشاد از افزایش 100درصدی کلینیک‌های مددکاری خبر داد وگفت: 21 کلینیک در حال ارائه خدمات هستند که 24 کلینیک هم در حال دریافت پروانه هستند.

بنا به گفته فرشاد اصفهان رتبه دوم چند قلو زایی را دارد وحمایت از چند قلوها در دستور کار دفتر زنان معاونت اجتماعی است.

وی دفتر شبه خانواده مخصوص بچه های بی‌سرپرست وبد‌سرپرست را یکی دیگر ازدفاتر معاونت اجتماعی معرفی کرد که 37 مرکز در استان دارد. شیرخوارگاه، خانه کودک ونوجوان جز این دفتر هستند که 450 کودک در خانه کودک ونوجوان نگهداری می‌شوند و 538 کودک تحت سرپرستی یکی از بستگان حمایت می‌شوند.

در سال 95 شیرخوارگاه دولتی نرجس 73 نوزاد شامل بچه های رها شده، کودک آزاری وارجاع از مراجع قضایی پذیرش داشته است، که یک سوم نوزدان معلول بودند. 43 کودک خروجی از شیرخوارگاه داشته‌اند که 24 فرزند خوانده شده‌اند ومابقی تحت عنوان امین موقت واگذار شده‌اند.

بنا به گفته وی دو هزار زوج پشت نوبت دریافت کودک هستند و اکثر خانواده‌ها متقاضی دریافت نوزاد دختر هستند.

وی درمان نوزدان را چالش امروز بهزیستی دانست وگفت: در گذشته برای بچه های شیرخوارگاه شناسنامه مجهول الهویه صادر می‌شد که می توانستیم برای آنها دفترچه بیمه بگیریم، اما امروز برای آنها شناسنامه صادر نمی‌شود و این کودکان درمانشان در بیمارستان‌ها با مشکل مواجه شده است. خیرین باید در بحث درمان به کمک ما بیایند. هزینه درمان کودکان نرجس روی زمین مانده است.

وی طلاق وکودک آزاری را مهمترین چالش حوزه اجتماعی عنوان کرد وگفت: امروز ما با این دو موضوع مشکل داریم. طلاق وکودک آزاری در رتبه اول اسیب اجتماعی قرار گرفته است.

ساماندهی کودکان کار وخیابان توسط بهزیستی ویک مرکز خصوصی در اصفهان از برنامه‌های معاونت اجتماعی است. به گفته معاون اجتماعی 349 کودک کار وخیابان ساماندهی شده است که 213 نفر از این کودکان اتباع بیگانه بوده اند.

مرکز باز پروی زنان ودختران آسیب دیده وخانه سلامت روزانه از برنامه‌های معاونت اجتماعی است. افراد در خانه سلامت از شش ماه تا یک سال اقامت دارند ودر حال حاضر  15 نفر در مرکز بازپروی زنان و64 کودک در خانه سلامت نگهداری می‌شوند.

 وی به راه اندازی خانه امن ویژه زنان خشونت دیده اشاره داشت وگفت: این مرکز برای زنانی که مورد همسرآزاری ویا خشونت قرار می گیرند تاسیس شده است وپذیرش از طریق 123 صورت می‌گیرد ودر حال حاضر بین 8 تا 10 نفر می‌تواند پذیرش کند.

وی به  کاهش حمایت از مبتلایان ts )مبتلایان به اختلالات هویت جنسیتی) اشاره داشت وگفت: به دلیل ورود برخی افراد غیر نیازمند در این حوزه، حمایت بهزیستی واقعی می‌شود  وافزایش نخواهد داشت . در سال گذشته 3 مورد مونث مورد حمایت قرار گرفتند.

فرشاد از افزایش 50 مهد کودک به مهدهای اصفهان خبر داد وگفت: ما بر 900مهد نظارت داریم و40 هزار کودک از مهد‌ها بهرمند می‌شوند. با اجرای طرح یک وعده غذای گرم درمهد‌ها با هزینه ای به ارزش یک میلیارد تومان 6 هزار کودک بهرمند شده اند که اجرای این طرح توانسته 20 درصد کمبود وزن بچه ها را جبران کند. همچنین 1172 کودک که شرایط مالی خوبی نداشتند با کمک ما از آموزش بهرمند شده اند.

مطالب پیشنهادی