به گزارش مفتاح، دانشجویان و جوانان حامی قدس و فلسطین برای دومین بار در استانبول ترکیه جمع شدند تا از آرمان آزادی قدس شریف سخن بگویند.

دومین همایش بین‌المللی اتحادیه تشکل‌های دانشجویی و جوانان حامی قدس و فلسطین روز گذشته در هتل کایا رامادا شهر استانبول آغاز به کار کرد. در این همایش که با همکاری شاخه جوانان حزب سعادت و تشکل آناتوی گنجلیک برگزار می شود جوانانی از بیش از 20 کشور اسلامی حضور دارند.

کرم الله اغلو، رئیس حزب سعادت در مراسم افتتاحیه این همایش گفت: مرحوم اربکان در سال 1980 اولین اقدام برای حمایت از قدس را انجام داد که بلافاصله شاهد کودتای نظامی در ترکیه بودیم. وی افزود: وقتی صلیبی ها قدس را گرفتند بیش از هفتاد هزار مسلمان را کشتند بنحوی که خون در کف خیابان‌های قدس جاری بود ولی وقتی مسلمان ها آنجا را پس گرفتند به مسیحیان امان دادند.

کرم الله اغلو ضمن تاکید بر لزوم حمایت عملی از مقاومت فلسطینی گفت: امروز گریه کردن برای قدس کافی نیست و گریه منجر به آزادسازی قدس نخواهد شد. وی افزود: تنها چیزی که استکبار می فهمد معنای قدرت و مقاومت است.

وی با اشاره به اهداف پنج گانه مرحوم اربکان برای امت اسلامی، تقویت کشورهای اسلامی و تشکیل جبهه واحد از میان دولت های اسلامی را مهترین راهکار آزادسازی قدس شریف دانست و افزود: اگر آرمانی ندارید بدانید که آینده ای هم نخواهید داشت.

اسامه حمدان عضو دفتر سیاسی حماس که دیگر سخنران این مراسم بود نیز گفت: مساله ما این نیست که قدس چه جایگاه رفیعی میان مسلمانان دارد، مساله این است که دشمن نیز از اهمیت این جایگاه خبر دارد و تمام تلاش خودش را برای از بین بردن آن مبذول داشته است.

وی افزود: دشمن برای اشغال فلسطین، بهانه هولوکاست و مظلوم نمایی اسرائیلی ها را انجام داده است و مهمترین تکلیف ما از بین بردن این مظلوم نمایی و نشان دادن واقعیت تروریستی این رژیم در جهان است.

وی ضمن تاسف از تعابیری که برخی کشورها این روزها برای فلسطینی ها به کار می برند گفت: تطبیق واژه تروریست بر گروه‌های مقاومت فلسطین، طرح جدیدی است که دشمن طراحی کرده است.

وی با اشاره به همکاری دولت خودگردان با صهیونیست ها برای سرکوب تحرکات جوانان فلسطینی در کرانه باختری آنرا بی‌فایده دانست و گفت: اگر دشمن بداند که مساله قدس مساله 1.5 میلیارد مسلمان است نوع تعاملش متفاوت خواهد بود تا اینکه تصور کند چند میلیون فلسطینی فقط مخالف این اقدامات هستند.

وی در پایان به جوانان توصیه کرد که طرح‌های عملیاتی ایجابی برای کمک به آزادی قدس داشته باشند و گفت: اقدامات انفعالی در مقابل اقدامات دشمن برای مقاومت و ایستادگی خوب است ولی برای پیروزی باید طرح‌های عملی میدانی با هدف واضح داشت.

مولانا احسان هندرکس، مسوول موسسه قدس آفریقای جنوبی و عضو اتحادیه علمای مسلمین سخنران دیگر این مراسم بود. وی با اشاره به تجربه خشن آپارتاید و استعمار انگلیسی در کشورش گفت: ما باید به جوانان خودمان معنای درست آزادی، حقوق بشر و عدالت را بیاموزیم تا بدانند چه کسی ظالم حقیقی در این دنیاست.

وی ضمن تاکید بر لزوم استفاده از زبان انگلیسی گفت: نباید به مخاطب عرب محدود شویم و باید میلیاردها انسان دیگر را نیز از جنایاتی که در فلسطین می‌شود مطلع کنیم.

وی در پایان ضمن اشاره به گذشت 100 سال از قرارداد بالفور گفت: در آن ایام، استعمار انگلیس افراد خائنی مثل شریف حسین را برای اشغال فلسطین به کار گرفت و حالا هم داریم مسائل مشابهی را می بینیم. باید در مقابل این برنامه های انگلیسی و صهیونیستی متحد بشویم و از تاریخ عبرت بگیریم.

پدر مانویل مسلم، مسوول سابق کنیسه لاتین در غزه نیز با پیام تصویری در این مراسم شرکت کرد. وی تاکید کرد که فلسطین از نظر تمدنی، هویتی و تاریخی عربی است و افزود: ما مسیحیان فلسطین بر آرمان آزادی همه فلسطین ایستاده‌ایم و اگر دشمن پخش اذان برادر مسلمان ما را ممنوع کند از مناره کلیساهای‌مان اذان را پخش خواهیم کرد.

وی با بیان یک مثال حال امروز فلسطینی ها را اینگونه توضیح داد: گوسفند، چوپان را قهرمان و گرگ، او را خطر می بیند! حالا این وضعیت ما با گرگ‌های اسرائیلی است که اگر بخواهیم از مردم خودمان هم دفاع کنیم متهم به تروریست بودن می شویم.

وی در پایان گفت: مادامی که قدس اشغال شده باشد هیچ هویتی برای پایتخت های عربی معنی ندارد و این پایتخت ها مانند اجسادی بدون ارواح هستند.

کوراغلو باسکانی از چهره های مهم حزب سعادت نیز از دیگر سخنرانان افتتاحیه بود. وی ضمن اشاره به اینکه غربی ها با غارت کشورهای ما به ثروت دست پیدا کردند گفت: غربی ها هر جا وارد شده اند خونریزی کرده اند. در کشورهای مختلف مثل لیبی، سوریه و عراق اینها را دیده ایم و دیدیم که در مصر با حمایت از کودتای نظامی نیز چه جنایاتی کردند که متاسفانه برخی کشورهای اسلامی که نمی خواهم اسم شان را بیاورم، میلیاردها دلار برای این کودتا هزینه کردند! باید از این کشورها پرسید آیا آیه واعتصموا بحبل الله جمیعا.. بر شما نازل نشده است و در قرآن شما نیست؟

وی با طرح این سوال که کسانی که می خواهند هم پیمان غرب باشند به چه نتیجه ای خواهند رسید؟ افزود: نتیجه این است که باید قوانین غیرالهی را حاکم کنند. حال انکه تنها راه موفقیت این است که ما مسلمانان متحد شویم. باید بدانیم که هیچ راهی جز وحدت نداریم. اگر به خدا توکل کنیم و اتحادمان را حفظ کنیم خدا هم وعده پیروزی داده است: کم من فئه قلیله غلبت فئه کثیره.

وی افزود: گاهی اوقات جوانان از من می پرسند چطور در مقابل دشمن قوی بایستیم در حالی که بمب اتمی دارد؟ من می گویم باید قدرت مان را زیاد کنیم و همزمان به خدا اعتماد کنیم همانطور که ابراهیم در اتش نسوخت خداوند به کسانی که امروز ایمان قوی داشته باشند نیز کمک خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه اگر انسان‌های مومن کشورهای مختلف جمع بشوند پیروز خواهند شد گفت: هر مسلمانی اگر سطلی آب بریزد، دشمن اسرائیلی را آب خواهد برد.

منبع: تسنیم

مطالب پیشنهادی