14:05 1396/04/13

به گزارش مفتاح، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت: مدعیان سینه چاک حقوق بشر در دنیا، اعتبارشان باطل شده است.

محمد جواد لاریجانی در نشست خبری ضمن گرامیداشت هفته قوه قضاییه اظهار کرد: جمهوری اسلامی یک پروسه و تجربه مهم ملت ماست. ملت ما تصمیم گرفت بر اساس عقلانیت اسلامی، نظام مشروعی را بنا کند. دمکراسی یک تجربه قدیمی بشر است و تا به امروز تجربه های مختلف دمکراسی را بشر آزمایش کرده است.

وی افزود: مدل نماینده ای یکی از مدل های دموکراسی است که جمهوری اسلامی نیز بر اساس آن بنا شده است. تجربه ما یونیک است؛ باید این را خوب بفهمیم تا بتوانیم از آن پاسداری کنیم.

نکته دیگر این است که مدعیان سینه چاک حقوق بشر در دنیا، اعتبارشان باطل شده است. آمریکا یکی از پر مدعاترین کشورها در مسئله دفاع از حقوق بشر است در حالی که رکورد و کارنامه این کشور در حقوق بشر فاجعه آمیز است.

لاریجانی ادامه داد: وقتی ترامپ به عربستان می رود و این کشور را که یک رژیم آدمکش و کودک کش است، تبدیل به همکاری های منطقه ای آمریکا می شود. بنابراین آمریکا به حقوق بشر توجه ندارد یا مثلا ترزا می که امیدوارم حکومتش زیاد طول نکشد، حمایت از دولت بحرین را که حاضر نیست حق رای مردمانش را بپذیرد، یکی از برنامه های خود اعلام می کند.

وی گفت: جمهوری اسلامی مواضع خود را بر اساس اسلام تنظیم می کند و تفکر حقوق بشری ما بر اساس مکتب اهل بیت است و این را صریحاً اعلام می کنیم و در دنیا هم این تفکر پایه موضع گیری های ماست.

لاریجانی افزود: حقوق بشر باید یک میدان عمومی باشد و هست. ما نزدیک به یک هزار سازمان مردم نهاد حقوق بشری داریم که حمایت شان می کنیم و دوست داریم کارهای شان گسترش یابد.

وی درباره تعرض ها به جمهوری اسلامی، گفت: رهبر انقلاب صراحتاً بر حمایت از حقوق عامه و آزادی های مشروع تاکید کردند. دلیل تعرض به جمهوری اسلامی، مواردی مثل حکم یک قاضی یا عملکرد یک دستگاه امنیتی نیست بلکه ما یک دکترین مقابله با هژمونی آمریکا راه انداخیتم و موفق بوده و اینها از دست این ناراحت هستند.

لاریجانی ادامه داد: در واقع جمهوری اسلامی در معرض تعرضات مختلف بوده است. امروز یکی از اضلاع تعرضات، تعرض اقتصادی است؛ معلوم شد که تحریم ها ربطی به هسته ای نداشت. با مصوبه ای که سنا داشت، هر تحریمی که با برجام برداشتیم، از در دیگر برقرار می شود. میدان دیگر، تعرض امنیتی و اعزام تروریست ها است. عرض دیگر، تعرض فرهنگی و فکری در میدان فضای نرم است. حقوق بشر در این میدان تهاجم قرار دارد.

وی در پاسخ به سئوالی درباره دیدار مسئولان قضائی با رهبر انقلاب و تاکید ایشان برای پیگیری برخی پرونده های بین المللی مثل پرونده شیخ عیسی قاسم، گفت: این بحث مربوط به مشروعیت و صلاحیت محاکم ما از نظر شرعی است. محاکم جمهوری اسلامی باید محل تظلم خواهی تمام مظلومان جهان باشد. اینکه تا چقدر اجرای حکم داشته باشد، بحث دوم است و نفس صدور حکم اهمیت دارد.

لاریجانی گفت: بخشی از این موارد نیز صدور احکامی علیه ایران در آمریکا و کشورهای غربی است. اموال ما را به دلایل واهی مصادره و شهروندان ما را بازداشت می کنند که قوه قضائیه باید پیگیری کند و چند شعبه برای این امر تشکیل شده و ستاد حقوق بشر با تشکیلات دادگستری همکاری خوبی دارد و به نظرم دستگاه دیپلماسی هم در این امر باید فعال شود تا در سال ۹۶، اقدامات چشمگیرتری داشته باشیم.

وی در پاسخ به سئوالی درباره وضعیت نگهداری زندانیان سیاسی در میان زندانیان مواد مخدر، افزود: نکته اول این است که ما در کشورمان عنوانی به اسم زندانی سیاسی نداریم. البته اگر قانون جرم سیاسی نهایی شود ممکن است این اتهام در سیستم ما وارد شود. بنابراین کسانی که مورد پیگیرد قرار گرفته اند تحت عنوان جرایم سیاسی نبوده است. مواردی که ما داریم هیچ کدام مبتنی بر قوانین جاری ما نیست و قانون جدید که ابلاغ شده مصداق عملی نداشته است. بنابراین اصطلاح جرم سیاسی اصطلاح درستی نیست و این اصطلاح را غربی ها بکار می برند تا برچسب سیاسی کار خود را انجام دهند.

لاریجانی ادامه داد: دسته بندی متهمان ما خیلی دقیق است و هیچ وقت ما متهمان را برای آزار دهی در کنار بقیه نگه نمی داریم و این اتهام بدی است که به مجموعه دستگاه قضائی زده می شود. ما درباره ملاقات و مرخصی زندانیان چارچوب بسیار مشخص و منعطف داریم. برای ستاد حقوق بشر، حقوق متهم یک محور است و اگر کسی به ما مراجعه کند، ستاد حقوق بشر در این زمینه هیچ کوتاهی نمی کند و با آغوش باز پیگیری می کند.

وی با اشاره به دکترین آتش به اختیار که توسط رهبر انقلاب مطرح شد، گفت: در فضای نرم هر فرد می تواند میدان وسیعی از فعالیت داشته باشد و این جنبه مثبت از فضای نرم است. طبیعتا این احتیاج به فرهنگ و آموزش دارد. در این مسیر از انتقاد و فحش به خودم ناراحت نمی شوم و ترجیح می دهم فحش باشد تا اینکه هیچ صدایی نباشد. این دکترینی که رهبری اعلام کردند برای همه است و هر کسی که بلد است باید به میدان بیاید و بتوانیم جلوی هژمونی آمریکایی را بگیریم.

لاریجانی در ادامه گفت: مجازات در اسلام برای انتقام نیست برای پیشگیری است و اصلا مجازات چیز شیرینی نیست. همیشه از اینکه شهروندی به خاطر خطا مجازات می شود، باید غمکین باشیم و بدترین مجازات ها می تواند اعدام باشد. قصاص یک موردی است که برای ما تضمین بودن است. اعدام به مواد مخدر جزو تعزیرات و بر اساس قانون است.

منبع: مهر

مطالب پیشنهادی