20:12 1396/04/07

 

 

 

 

 

به گزارش مفتاح،  دکتر رسول زرگرپور استاندار اصفهان درنشست خبری به مناسبت سالروزجهانی مبارزه با موادمخدر، با اشاره به سخنان رهبر در خصوص آسیب های اجتماعی و احصا 21 آسیب اجتماعی چهار آسیب اعتیاد، طلاق، فحشا و آسیب‌های ناشی از حاشیه‌نشینی را مهمتر از سایر موارد عنوان کرد که مبارزه با آن ضروری است.

استاندار اصفهان در ادامه  عامل زندانی ۵۴ درصد از زندانیان استان اصفهان است را اعتیاد دانست وافزود: ۶۴ درصد از معتادان استان اصفهان متأهل هستند، ۲۰ درصد از آنان دارای تحصیلات عالیه و ۲۲درصد از آنان در محیط‌های صنعتی به اعتیاد مبتلا شده‌اند.

به گفته زرگر پور  ۶۵ درصد از همسرآزاری‌ها، ۵۵ درصد طلاق‌ها، ۳۰ درصد از کودک‌آزاری‌ها و ۲۵ درصد از قتل‌ها به دلیل اعتیاد به مصرف مواد مخدر است و این آمار نشان‌دهنده ایجاد معضلات زیاد اعتیاد برای جامعه است.

وی با اعلام اینکه از تیرماه ۹۵ تاکنون، ۳۶هزار و ۷۰۰ کیلوگرم انواع مواد مخدر و روان‌گردان توسط نیروهای انتظامی وامنیتی کشف‌ شده گفت: ۶۶ درصد این مواد تریاک بوده و حشیش، مورفین و هرویین به ترتیب بیشترین فراوانی را در این مواد داشته‌اند.

 

انهدام 220 باند مواد مخدر در سال گذشته

استاندار اصفهان افزود: ۲۱ هزار نفر در این خصوص دستگیرشده‌اند که ۳۶ درصد از این تعداد مربوط به خرده‌فروشان، ۴۰ درصد معتادین و ۲.۵ درصد مربوط به زنان بوده است.

رسول زرگرپور بیان داشت: در ۳ ماهه نخست سال ۹۶ حدود ۶ هزار و ۷۰۰ گرم از مواد مخدر در استان اصفهان کشف و ۵۰ باند مواد مخدر منهدم شده است؛ همچنین در ۴۰۴ منطقه عملیات کشف مواد مخدر صورت گرفته و ۸ هزار ۲۶۹ نفر دستگیر شده‌اند که از این میان ۳ هزار و ۳۰۰ نفر از آنان معتادان متجاهر بوده‌اند.

وی همچنین از انهدام ۲۲۰ باند تهیه و توزیع مواد مخدر و کشف ۷۸۰ دستگاه خودرو از آنان خبر داد و گفت: در سال ۹۵ استان اصفهان درزمینۀ مقابله بامواد مخدررتبه چهارم کشور و درزمینه تشکیل جلسات وپیگیری‌ها رتبه اول کشوررا به خود اختصاص داده است.

زرگرپور بابیان اینکه نرخ ابتلا به اعتیاد در کشور ۲.۶۵ است، گفت: این نرخ دراستان اصفهان به۱.۹۱ می‌رسد و اصفهان، نوزدهمین استان ازلحاظ نرخ ابتلا به مواد مخدر است.

استاندار اصفهان با اشاره به کاهش ۶ درصدی مرگ و میر ناشی از مواد مخدر در مردان معتاد و افزایش ۱۰۷ درصدی مرگ و میر ناشی از مواد مخدر در زنان معتاد عنوان نمود: در سال ۱۳۹۴، ۱۳ زن معتاد و در سال ۱۳۹۵، ۲۷ زن معتاد به دلیل مصرف مواد مخدر جان خود را از دست داده‌اند.

 

 

زرگرپور با بیان اینکه در ایام نوروز ۹۶ در راستای پاکسازی چهره شهر اصفهان۲ هزار معتاد متجاهر به مدت ۳ ماه جمع‌آوری شدند، گفت: این اقدام در افزایش امنیت و کاهش سرقت‌های خرد در اصفهان بسیار مؤثر بود.

 

وی با بیان اینکه اصفهان جز در فرهنگ و تمدن اسلامی و شاخصه‌های مربوط به آن در هیچ زمینه‌ای رتبه اول کشور را ندارد، گفت: اصفهان در هیچ‌ یک از آسیب‌های اجتماعی باوجود جمعیت زیاد و مهاجرپذیر بودن استان جزء سه گروه اول کشور نیست.

وی با اشاره به اقدامات شورای مبارزه با مواد مخدر در بخش درمان اظهار داشت: ۴۷۳ مرکز MMT و ۹ مرکز DIS برای پوشش معتادان از نظر درمانی، بهداشتی و غذایی، فعالیت ۲ مرکز سرپرست شبانه و ۳ بیمارستان خورشید، فارابی و مدرس و یک مرکز خصوصی در منطقه زیار برای درمان اعتیاد در استان فعالیت می‌کنند و "درمان اعتیاد" در استان تحت پوشش بیمه قرار گرفته است.

وی با اشاره به کاهش سن ابتلا وافزایش خانمهای مبتلا به مواد مخدر در ادامه به اجرای طرحی برای درمان دانش اموزان معتاد با همکاری علوم پزشکی وبهزیستی اشاره داشت وگفت: در کل کشور یک درصد دانش اموزان اعتیاد دارند وبیشترین فراوانی به دوره متوسطه دوم برمی گردد.

 

افزایش 2.5 برابری دانشجویان دختر به مواد مخدر

وی با اشاره به اینکه زنان معتاد می توانند بین 10 تا 12 نفر را مبتلا کنند وبا توجه به افزایش مصرف قلیان در میان بانوان گفت: کمیته ویژه بانوان تشکیل شده است ومدیر کل امور بانونا وخانواده استانداری این ککمیته را تشکیل داده است. مصرف روان گردان ها در میان دانشجویان دختر 2.5 برابر بیشتر از پسران رشد داشته است البته امار بالا به دلیل ورود افراد معتاد از سایر استان هاست واینکه مرکز درمان اقامت اجباری برای بانوان در اصفهان وجود ندارد.

وی اضافه کرد: گرایش زنان معتاد برای درمان اعتیاد ۱۵ درصد رشد داشته که ۲ هزار نفر از آنان طی سال گذشته برای درمان به مراکز مربوطه مراجعه کرده‌اند.

وی با بیان اینکه از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی بحث مبارزه با مواد مخدر همواره در اولویت بوده و تمام دولت‌ها در این عرصه تلاش کرده اند ، یادآور شد: رویکرد دولت‌ها قبل از دولت یازدهم مبارزه با توزیع‌کنندگان بود اما در دولت یازدهم ۲ رویکرد جدید در این بحث دنبال شد یکی مبارزه اجتماعی با مواد مخدر با کمک نهادهای مردمی و دیگری اولویت قرار دادن اقدامات پیشگیرانه در زمینه اعتیاد است.

رسول زرگرپور خاطر نشان کرد: در همین راستا۳۲ تشکل مردم‌نهاد در زمینه مبارزه باموادمخدرشکل گرفت که بسیاری ازآموزش‌ها واقدامات پیشگیرانه توسط این تشکل‌ها انجام می‌شود.

وی با اشاره به برنامه‌های شورای هماهنگی مبارزه باموادمخدردراستان گفت: تداوم جدی برنامه‌ها در حوزه فرهنگی و پیشگیری مواد مخدر در مدارس، خانواده‌ها، دانشگاه‌ها و مکان‌های صنعتی، اجتماعی کردن مبارزه مواد مخدر با استفاده از ظرفیت نخبگان و رسانه‌ها، ایجاد اشتغال برای بهبودیافتگان، برخورد قاطع با خرده‌فروشان و معتادان متجاهر و علمی‌کردن مبارزه با مواد مخدر با استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه‌ها ازجمله برنامه‌های شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در استان استکهدرسهسالاخیربهآنتوجه شده است.

رسول زرگرپور با اشاره به مشکلات مربوط به اشتغال بهبودیافتگان اعتیاد در بازگشت به جامعه، گفت: طرح اشتغال بهبود یافتگان اعتیاد دراستان ازطریق تخصیص تسهیلات تشویقی به صاحبان مشاغل برای استخدام این افراد و اعطای تسهیلات ۴ درصدی صندوق کارآفرینی اجرا می‌شود.

اجرای طرح اجتماعی کرامت در فلاورجان

 

استاندار اصفهان با اشاره به برخورد با خرده‌فروشان و معتادان متجاهر، اظهارداشت: جمع‌آوری معتادان وارجاع آن‌هابه مراکزدرمانی هم‌ زمان با پاک‌سازی و مهروموم مکان‌ها و خانه‌های محل تجمع آن‌ها باعث کاهش بازگشت معتادین و تجمع آن‌ها در حواشی شهرها شده است.

زرگرپور اضافه کرد: علمی سازی مبارزه با مواد مخدر از طریق همکاری با دانشگاه‌ها، انجام پروژه‌های تحقیقاتی و پایان‌نامه‌های دکتری ازجمله اقدامات انجام‌شده درزمینه یمبارزهباموادمخدراست.

رئیس شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان به اجرای طرح کرامت اشاره کرد و گفت: طرح ابتکاری کرامت از سال گذشته در شهرستان ملایر و شهرستان فلاورجان به‌صورت پایلوت اجرا شد که این طرح با هدف ایجاد بستر اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر به بسیج واگذار شد که درشهرستان فلاورجان درطول مدت اجرای این طرح ۵۷۶ نفر معتاد و ۷۱ عامل توزیع دستگیر و ۳۵ پاتوق پلمب شد.

رئیس شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان گفت: ۲۰ تن مواد مخدر که قابلیت استفاده دارویی ندارند، در روز ۱۳ تیرماه در ورزشگاه آزادی دانشگاه خوراسگان امحا می‌شود و همچنین برگزاری نمایشگاه سیار و پخش برنامه‌های تلویزیونی در راستای پیشگیری و آگاه‌سازی و برگزاری همایش سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر ازجمله برنامه‌های استان که در هفته مبارزه با مواد مخدر برگزار خواهد شد.

 

مطالب پیشنهادی