15:35 1396/04/07

به گزارش مفتاح، حمیدرضا بصیری گفت: نیروهای اسلامی شامل جوانان علما و مبارزان در میان اختلافات می سوزند و این کشورها از جرگه تمدن و پیشرفت بشری عقب می افتند و دلیل همه اینها، اختلاف میان مذاهب است.

همه ارکان هستی میل به وحدت دارند و ارده تکوینی خداوند بر وحدت امور تعلق گرفته است. انسان ها نیز لازم است به پیروی از این اراده و خواست الهی که بنیاد فلسفی و عقلی هم دارد، با توجه به وجوه مشترک خود، ید واحده ای تشکیل  دهند، هرچند می توانند با تمام قوا به مناظره در مورد اختلافات اعتقادی بپردازند.

پیروان پیامبر اعم از شیعیان و اهل تسنن، لازم است با بهره گیری از مشترکات خود در مقابل دشمنان صف آرایی کنند تا منابع آنان به تاراج نروند و از مسیر تمدن و پیشرفت بشری عقب نمانند. برای بررسی این موضوع با حجت الاسلام و المسلمین حمیدرضا بصیری، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی، عضو گروه علوم قرآن و حدیث به گفتگو نشستیم که در ادامه می خوانید؛

حجت الاسلام حمیدرضا بصیری با اشاره به اینکه، وحدت در فرق و مذاهب، آنطور که میان علما و سیاسیون گفته می شود، اصلا وحدت اعتقادی نیست، خاطر نشان کرد: وحدت اعتقادی شاید در کوتاه مدت، اصلا میسر نباشد و  قرار نیست اعتقادات مذاهب و فرق گوناگون، یکی شود، بلکه آنچه مورد نظر است وحدت اجتماعی و وحدت سیاسی است؛ بدین معنا که صاحبان فرق و مذاهب مختلف باید سرمایه های اجتماعی مشترک خود را شناسایی کنند و دشمن مشترک خود را بشناسند و نقاط قوت و ضعفی را که با هم مشترک هستند، بشناسند و درباره آنها به وحدت برسند.

وی افزود: امام و رهبری و همه دلسوزان شیعه و سنی همین وحدت را مطرح کرده اند و این امر منافی آن نیست که مناظرات علمی میان پیروان فرق و مذاهب وجود داشته باشد و در اعتقاداتشان با هم جدال احسن داشته باشند، اما لازم است نسبت به آرمان های مشترک وحدت داشته باشند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه تفرقه میان پیروان مذاهب، موجب می شود دشمنان مجال بیشتری برای ابراز دشمنی داشته باشند، گفت: امروز می بینیم که دشمنان اسلام چگونه اختلاف میان مسلمانان را دامن می زنند و آن را مدیریت می کنند و بیشتر کشورهای اسلامی یا اشغال نظامی شده اند یا اشغال سیاسی شده اند.

وی ادامه داد: امروز می‌بینیم که نیروهای اسلامی شامل جوانان علما و مبارزان در میان این اختلافات می سوزند و امنیت، سرمایه و زیر ساخت های آن کشورها از بین رفته است و متاسفانه این کشورها از جرگه تمدن و پیشرفت بشری عقب می افتند و دلیل همه اینها، اختلاف میان مذاهب و دامن زدن آنهاست.

بصیری همچنین گفت: وحدت فقط در مورد شیعه و سنی مطرح نیست، بلکه همه انسانها از هر نژاد و مذهبی باید با تکیه بر مشترکات خود با هم وحدت داشته باشند.

عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه علامه طباطبائی، ضمن تاکید بر اینکه اخذ مشترکات  و وحدت میان انسانها، اصلی عقلی است، ادامه داد: قرآن هم خطاب به همه پیروان ادیان توحیدی آنها را به وحدت دعوت می کند و می فرماید نسبت به آنچه با هم مشترک هستید و باورهای مشترکی دارید با هم از هم آنجا آغاز کنید.

وی همچینی به سیره پیامبر اسلام (ص) و امیر المومنین (ع)، اشاره کرد و گفت: نبی مکرم اسلام (ص) میان اوس و خزرج و میان مهاجرین و انصار وحدت ایجاد کرد و میان یاران خود عقد اخوت خواند و امیر المومنین بعد از رحلت پیامبر، در زمان خلفای سه گانه، آگاهانه میان جامعه اسلامی وحدت ایجاد کرد و اجازه نداد که زمینه های اختلاف اوج بگیرد و به اساس نظام اسلامی خدشه وارد شود.

بصیری اظهار داشت: بنابراین مسلمانان و همچنین به طور خاص پیروان اهل بیت (ع) باید با الگوگیری از پیامبر اسلام (ص) و ائمه (ع)، رفتار کنند و فهم خود را بر سیره آن بزرگواران تحمیل نکنند.

این استاد دانشگاه، با بیان اینکه اصل رسیدن به وحدت هم خاستگاه فلسفی و هم خاستگاه دینی دارد، گفت: بر اساس دیدگاه های فلسفی، دنیا از یک وحدت به کثرت سیر کرده و روزی سیر این دنیا از کثرت به و وحدت خواهد بود.

وی ادامه داد: در قرآن نیز مسئله وحدت مطرح شده است و اراده الهی نیز بر آن است که همه هستی به وحدت برسد.

بصیری با اشاره به اینکه در قرآن خطاب به همه انسانها و نه فقط مسلمانان آمده است که به دامان خداوند چنگ بزنید، افزود: حکومت جهانی و حکومت مستضعفین که حکومت امام زمان (عج) است، حکومتی واحد است که بر کل جهان سیطره خواهد داشت و این مطالب نشان می دهد که قرار است همه چیز بر مدار واحدی جریان داشته باشد.

منبع: مهر

مطالب پیشنهادی