15:30 1396/04/07

به گزارش مفتاح، در حالیکه یکی از وب‌سایتهای دانش‌بنیان حوزه رزرو آنلاین هتل رفته رفته به مسدودسازی یکپارچه در کشور نزدیک می‌شود و بخشهای مختلفی نسبت به این موضوع واکنش نشان داده‌اند اما منشأ این اقدام هنوز مشخص نیست.

در آخرین روز از خرداد ماه سال جاری یکی از وب‌سایتهای رزرو آنلاین هتل در کشور به سمت مسدودسازی سوق داده و رفته رفته روی سرور برخی سرویس‌دهنده‌های اینترنت کشور فیلتر شد.

این اتفاق که برخلاف انتظار همه فعالان کسب‌وکارهای اینترنتی، استارتاپها و واحدهای تجاری دانش‌بنیان بود زیرا تمام هم و غم مسئولان دولتی بر تسهیل شرایط این قبیل کسب‌وکارها گذاشته شده و وزارت ارتباطات به شدت حامی آنهاست، منجر به بروز واکنشهایی شد.

انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی در مواجهه با چنین برخوردی نسبت به فعالیتهای یک شرکت دانش‌بنیان، نامه‌ای اعتراض‌آمیز خطاب به صادق‌زاده؛ ریاست مرکز توسعه تجارت الکترونیکی نوشت.

رضا الفت‌نسب؛ دبیر این انجمن در نامه مذکور نوشت:

«احتراماً به اطلاع می‌رساند وب‌سایت رزرواسیون هتل جاباما روز چهارشنبه و بدون دریافت اخطار قبلی فیلتر گردید؛ پس از پیگیریهای صورت گرفته علت فیلتر شدن نداشتن نشان تی‌نماد اعلام شده است.

همانطور که مطلع هستید تی‌نماد در سالهای گذشته و با همراهی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی متولد شده و متأسفانه اطلاع‌رسانی شفافی در رابطه با چرایی نحوه دریافت و خدمات آن صورت نگرفته است.

بنا بر اعلام وزارت اقتصاد و دارایی تنها مجوز فعالیت در فضای مجازی نماد اعتماد الکترونیکی است که جدیداً دریافت پروانه کسب از اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی به آن اضافه شده است.

حال معلوم نیست مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با وجود چنین مصوبه‌ای چرا اقدام به همراهی با سازمان میزاث فرهنگی و به وجود آمدن تی‌نماد کرده است؛ بلاشک در صورت جدی نگرفتن این موضوع از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی من بعد باید منتظر تولد نمادهای مختلف از سوی سازمان دولتی بود.

از جنابعالی انتظار می‌رود با توجه به اختیارات قانونی نسبت به رفع فیلتر از سایت مذکور اقدام کرده و در سال اشتغال و تولید از بیکار شدن بیش از شصت نفر از جوانان دانشگاهی که در این مجموعه مشغول به فعالیت هستند، جلوگیری کنید.»

در همین رابطه گفت‌وگویی را با توحید علی اشرفی؛ مدیر بازاریابی سایت جاباما داشتیم که وی با انتقاد از این اقدام بدون هیچگونه اطلاع قبلی اظهار کرد: این رفتار با سایتی که تمام مجوزهای تخصصی صنعت گردشگری، سازمان هواپیمایی و میراث فرهنگی، فعالیتهای تجارت الکترونیک را در قالب نماد دو ستاره دارد، بسیار باعث تعجب است.

وی افزود: در ارتباط با این اتفاقی که افتاد سعی کردیم با نهادهای مربوطه مذاکره کنیم تا دلیل آن مشخص شود اما تاکنون هیچ دلیلی برای آن از طرف مراجع ذی‌ربط بیان نشده است؛ از سویی دیگر تمامی این نهادها سعی کردند تا کمک ما باشند و مشکل را برطرف کنند.

این فعال استارتاپی کشور گفت: همه استارتاپها و کسب‌وکارهای نوپای کشور در حال حاضر با خلأ قانونی نظارت و حمایت مواجه هستند؛ علی‌رغم اینکه نهادهای مختلفی با رویکرد تخصصی‌شان روی ما نظارت دارند و از ما حمایت می‌کنند، اما با وجود همه این حمایتها نمی‌توان منکر این خلأ قانونی شد.

وی با بیان اینکه همان چالشها و مشکلات در ارتباط با اسنپ و تپسی در حال رخ دادن برای سایر فعالان کسب‌وکارهای آنلاین است، ابراز کرد: تمام این مشکلات ناشی از این است که استارتاپهای حوزه تجارت الکترونیک به تازگی شکل گرفته‌اند و تجربه کافی در ارتباط با نظارت و حمایت از آنها در قالب فعالیت صنف کسب‌وکارهای اینترنتی و نظام صنفی رایانه‌ای وجود ندارد.

اشرفی درباره أخذ تی‌نماد از سوی سازمان میراث فرهنگی که می‌تواند دلیل چنین برخوردهایی باشد هم گفت: تمامی مجوزهای لازم را در بالاترین سطح کیفی أخذ کرده‌ایم؛ جالب است که بحث تی‌نماد را برای اولین بار از رسانه‌های شنیدیم و فورا برای دریافت آن اقدام کرده و درخواست دادیم که مراحل مربوط به أخذ هم طی شد؛ بنابراین بعید به نظر می‌رسد مشکل ناشی از این موضوع باشد.

این فعال بازار دانش‌بنیان خاطر نشان کرد: تبعات چنین تصمیماتی به شدت فضای کسب‌وکار را تحت تأثیر قرار می‌‌دهد و سرمایه‌گذاران بالقوه را نسبت به سرمایه‌گذاری در کشور سست می‌کند؛ شاید تا دیروز چندین سرمایه‌گذار به کسب‌وکار ما فکر می‌کردند اما با چنین اقدامی در آنِ واحد پشیمان شده‌اند.

وی گفت: فضای فعالیتی کسب‌وکارهای نوین در دنیا متفاوت از مدلهای سنتی است و لذا در مواجهه با آنها بسیار هوشمندانه رفتار می‌شود؛ زیرا صاحب نظران تجارت و اقتصاد به این نتیجه رسیده‌اند که هر اقدام نابجایی می‌تواند ریسک سرمایه‌گذاری در تجارت را بالا ببرد و ورود به عرصه‌های جدید اشتغالزایی را با مخاطره مواجه کند.

علی اشرفی معتقد است هنوز نگاه بدنه کارشناسی به شاخه تجارت الکترونیک در بخشهایی از دولت، سنتی است و نتوانسته تغیرات را به خوبی برای خود جاری سازد.

به گفته او شرکت دانش‌بنیان سفرهای علی‌بابا ممکن است در حوزه گردشگری دارای چندین محصول (وب‌سایت، اپلیکیشن و شبکه اجتماعی) باشد و طبق قانون تجارت، نیازی نیست برای هر یک از محصولات خود شرکت جداگانه‌ای ثبت کرده و مجوزهای مجزایی اخذ کند زیرا حکایت این است که به یک شرکت صنایع غذایی بگویند برای هر یک از انواع روغنهایش شرکت جداگانه‌ای ثبت کند و مدیرعامل مجزایی داشته باشد.

انتظار می‌رود مسئولان ذی‌ربط نسبت به چنین اتفاقی شفاف‌سازی کرده تا امیدی برای فعالان حوزه استارتاپی کشور نسبت به سرمایه‌گذاریهایشان باشد.

منبع: تسنیم

مطالب پیشنهادی