12:30 1396/04/07

به گزارش مفتاح، منابع خبری می‌گویند دبیر کل سازمان ملل متحد در نامه‌ای بسیار محرمانه به رئیس‌جمهوری ایران خواستار آزادی «باقر نمازی»، شهروند ایرانی-آمریکایی محکوم به جرائم امنیتی در ایران شده است.

«آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل متحد در نامه‌ای بسیار محرمانه به حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران خواستار آزادی «باقر نمازی»، شهروند ایرانی-آمریکایی محکوم به جرائم امنیتی در ایران شده است.

پایگاه «فارن‌پالیسی»، روز سه‌شنبه در خبری اختصاصی به نقل از چند مقام آگاه نوشت آقای «گوترش» تلاشی مخفیانه را برای آزادی این شهروند آمریکایی که به جرم همکاری با دولت متخاصم آمریکا در دادگاه‌های ایران به تحمل 10 سال حبس محکوم شده، آغاز کرده است.

«فارن‌پالیسی» این دیپلماسی مخفیانه دبیر کل سازمان ملل متحد، نشانه‌ای آشکار از نحوه خدمت‌رسانی مخفیانه این نهاد بین‌المللی برای دستگاه حاکمیتی ایالات متحده آمریکا دانسته است. چندی پیش رسانه‌های آمریکا، بدون اشاره به جزئیات بیشتر از آغاز تحرکاتی در دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا برای آزادی باقر و سیامک نمازی از ایران شده بودند.

از طرف دیگر، «گوترش» این تلاش مخفیانه را فرصتی برای اثبات مزایای سازمان ملل متحد به کسانی در آمریکا می‌بیند که بیش از هر زمان دیگر کارآمدی این نهاد بین‌المللی را زیر سوال می‌برند. گوترش در تلاش است ارتباطات خود با دولت ترامپ که برنامه‌هایی برای کاهش محسوس کمک‌های مالی به سازمان ملل در سر دارد، مستحکم کند.

باقر نمازی فوریه سال 2016 و پسرش سیامک اکتبر سال 2015 در ایران دستگیر شده و در شعبه 15 دادگاه انقلاب ایران به جرم همکاری با دولت آمریکا به 10 سال حبس محکوم شده‌اند.

مقام‌های سازمان ملل متحد مدعی شده‌اند که انگیزه‌های بشر دوستانه عامل محرک اصلی دبیر کل این سازمان برای نگارش نامه به روحانی جهت آزادی باقر نمازی بوده و او برای انجام این اقدام مطابق توصیه‌های آمریکا یا هیچ کشور دیگر عمل نکرده است.

منبع: تسنیم

مطالب پیشنهادی