17:30 1396/04/04

به گزارش مفتاح، دبیر شورای هماهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد گفت: حذف رشته‌ محل‌های دانشگاه آزاد پس از تغییرات این دانشگاه تسویه حساب سیاسی است.

وحید شورابی دبیر شورای هماهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی درباره سوابق کد رشته‌ محل‌های حذف شده دانشگاه آزاد از سوی وزارت علوم، اظهار داشت: کد رشته‌ محل‌های دانشگاه آزاد  از دو مسیر مجوز دریافت می‌کنند. یکی از این مسیرها، قانونی است که مجلس شورای اسلامی وضع کرده که  براساس آن هیئت سه نفره می‌توانند برای رشته محل‌ها مجوز صادر کنند.

وی افزود:  شورای عالی گسترش وزارت علوم نیز براساس قانون می‌تواند مجوز کد رشته‌محل‌ها را صادر کند. از لحاظ تاریخی این وظیفه شورای عالی انقلاب فرهنگی که به شورای عالی گسترش اعطا شده، متأخر است ولی قانون مجلس هم همچنان پابرجاست.

دبیر شورای هماهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد در همین زمینه گفت: طبق استعلامی که دانشگاه آزاد از مجلس داشته هنوز این قانون (قانون مجلس) پابرجاست و دانشگاه آزاد در دوره‌ای با استناد به همین قانون بسیاری از کد رشته‌محلها را ایجاد کرد در حالیکه زیرساخت آن را نداشت.

وی سابقه ایجاد این دست از کد رشته محل‌های دانشگاه‌ آزاد را همزمان با حضور "توفیقی" و "فرجی دانا" در وزارت علوم دانست و افزود: در دوره مدیریت گذشته دانشگاه آزاد مجوز ایجاد چندین هزار کد رشته محل در این دانشگاه، همزمان با حضور توفیقی و فرجی دانا در وزارت علوم  و نزدیکی آنها به معاون آموزشی وقت دانشگاه آزاد صادر شد. یکی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی  در یکی از جلسات با بسیج دانشجویی گفته بود در زمان فرجی دانا کد رشته‌ محل‌های بدون مجوز به صورت فله‌ای به دانشگاه آزاد داده شد که ما به آن انتقاد کردیم.

این فعال دانشجویی گفت: به هر ترتیبی بود این چند هزار کد رشته محل مجوز دار شدند و دانشگاه آزاد زیر ساختارهایی را برای آنها فراهم کرد.حتی اساتیدی را برای تدریس در این رشته‌ها جذب کرده و به آنها حقوق پرداخت می‌کند.

دبیر شورای هماهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد با اشاره راهکار منطقی برای حل این مسئله تصریح کرد: اینکه وزارت علوم به یکباره حدود 2 هزار و 800 کد رشته محل را به صورت گازانبری به بهانه نداشتن کیفیت آن هم زمانیکه دانشجویان قصد انتخاب رشته دارند را حذف کند، معنایی جز سیاسی کاری ندارد. وزارت علوم همین دولت مجوز این رشته‌ها را به دانشگاه آزاد داده بود، توافق کرده بودند و توافق نامه آن نیز وجود دارد.حتی بارها در زمان میرزاده، وزیر علوم و مسئولین دانشگاه آزاد اعلام کردند که این موضوع در حال حل شدن است و  مجوز آنها صادر می‌شود اما اینکه بعد از تغییر و تحولات دانشگاه آزاد این اتفاق می‌افتد و به رشته‌ها مجوز داده نمی‌شود، گویای مسائل دیگری است.

شورابی با اشاره به حضور  یکی از اعضای بنیاد امید ایرانیان در یکی از بخش‌های مرتبط با دانشگاه‌های غیر انتفاعی وزارت علوم و فعالیت این فرد در عزل رئیس دانشگاه امیرکبی گفت: روند وزارت علوم در قبال دانشگاه آزاد در کنار برخی روابط سیاسی افراد،اذهان را به این سمت می‌برد که شاید برخی تسویه حساب‌های خود در دانشگاه امیرکبیر را با دانشگاه آزاد و سرنوشت آن انجام می‌دهند و شبهاتی از این دست در این ماجرا وجود دارد.

وی تاکید کرد: امیدواریم  درباره کد رشته‌محل‌های دانشگاه آزاد تدبیر درستی صورت گیرد.دانشگاه آزاد از قبل این موضوع نزدیک به هزار میلیارد تومان ضرر مالی خواهد کرد، هر چند قبول داریم نباید تمام درآمد دانشگاه آزاد از محل شهریه تامین شود اما این اقدام ناگهانی وزارت علوم  فشار بر دانشگاه آزاد و نهایتا فشار به دانشجویان است.

این فعال دانشجویی با اشاره به اینکه چرا وزارت علوم در دوران مدیرت قبل دانشگاه آزاد اقدام به حذف این کد رشته محل‌ها نکرد، گفت: این مسئله در کلان به دانشگاه آزاد ضربه می‌زند و بار مالی سنگینی را متوجه دانشگاه می‌کند. برای همه جای سوال است چرا وزارت علوم در مدیریت قبل دانشگاه آزاد اقدامی در این زمینه انجام نداد و حذف کد رشته محل ها را با ایجاد تغییرات در این دانشگاه آغاز کرد.

منبع: تسنیم

مطالب پیشنهادی