15:30 1396/04/03

به گزارش مفتاح، سازمان حقوق بشری عفو بین‌الملل در گزارشی خواستار تحقیق فوری سازمان ملل متحد درباره شکنجه زندانیان در زندا‌ن‌های سری امارات در یمن شده است.

سازمان عفو بین‌الملل از سازمان ملل متحد خواسته رهبری تحقیقات درباره گزارش‌های مربوط به وجود زندان‌های سری امارات در یمن و شکنجه زندانیان در آن به عهده بگیرد.

عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای که روز پنجشنبه صادر شده خواسته است فوراً درباره گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس درباره نقش امارات در تأمین مالی، تسلیح و آموزش عوامل متهم به نقض حقوق بشر در 18 زندان سری در جنوب یمن، تحقیقات انجام شود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز پنجشنبه در گزارشی آشکار کرد که این زندانها تحت نظر مستقیم نیروهای اماراتی یا تحت نظر نیروهای یمنیِ تحت آموزشِ نیروهای اماراتی اداره می شوند. این زندانها در پایگاههای نظامی، بنادر، برخی فرودگاهها و خانه های ویلایی و حتی باشگاههای شبانه قرار دارند.

تجاوز جنسی، ضرب و شتم وحشیانه و استفاده از روش‌های غیرانسانی مانند قرار دادن سر زندانیان داخل سطل زباله با چشم‌های بسته، از جمله روش‌های شکنجه مورد استفاده در زندان‌های مورد اشاره بوده است.

«لین مألوف»، مدیر میز تحقیقات در بخش خاورمیانه‌ای عفو بین‌‌الملل گفت: «بایستی تحقیقاتی به رهبری سازمان ملل درباره نقش امارات و سایر طرف‌ها در ایجاد این شبکه وحشتناک شکنجه ایجاد شود. هزاران یمنی در این شبکه‌ها، ناپدید شده‌اند.»

پیش از این «هشام شرف»، وزیر امور خارجه دولت نجات ملی یمن در شهر صنعا فاش کرد که ائتلاف تحت فرماندهی عربستان در شهرها و جزایر یمن زندانهای نظیر ابوغریب و گوانتانامو برای شکنجه اسرا و بازداشت شدگان ایجاد کرده است.

منبع: تسنیم

مطالب پیشنهادی