12:30 1396/04/03

به گزارش مفتاح، یک مؤسسه معروف آمریکایی در گزارش سالانه خود مدعی شده است که ایرانی‌ها جزو خشمگین‌ترین جوامع به حساب می‌آیند، دیدگاهی تحقیقاتی که باعث شد برخی از شناخته‌شده‌ترین محققان علم روانپزشکی ایران به آن واکنش نشان دهند.

به‌تازگی مؤسسه گالوپ در گزارش سالانه افکارسنجی خود در سال 2017 مردم ایران را کنار مردم عراق و سودان جنوبی جزو عصبانی‌ترین کشورهای دنیا معرفی کرده است و مدعی شده است که 50 درصد جمعیت ایران خشمگین هستند.

همچنین این گزارش با مطالعه به‌روی وضعیت احساسات مردم 142 کشور جهان تنظیم شده است.

تأیید یا رد گزارش مؤسسه گالوپ از منظر روانپزشکان ایرانی

حال در این رابطه فربد فدایی ــ مدیر گروه روانپزشکی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در تأیید و یا رد گزارش سالانه مؤسسه گالوپ مبنی بر اینکه ایرانی‌ها جزو خشمگین‌ترین مردم دنیا هستند، عنوان می‌کند: این یک موضوع کلی است که در هر جامعه می‌تواند صدق کند، اما برای سنجش بین مملکت ما با سایر کشورها، آمار پزشکی قانونی و محاکم دادگستری در مورد پرونده‌های مربوط به جرائم پرخاشگرانه می‌تواند کمک کند.

چرا ایرانی‌ها پرخاشگرترین مردم دنیا نیستند؟

این روانپزشک و مترجم کتاب «ماهیت روان‌درمانی» کارل یاسپرس بیان می‌کند: شخصاً آمار گالوپ را نمی‌توانم تأیید کنم، زیرا پرخاشگرترین مردم دنیا، در آمریکا هستند که بالاترین رقم ضرب و جرح و قتل و نیز زندانیان را در جهان چه از نظر تعداد مطلق و چه از نظر درصد با توجه به جمعیت دارند.

فدایی ادامه می‌دهد: یعنی این میزان‌ها در آمریکا بالاتر از چین با چهار برابر جمعیت و هند با سه برابر جمعیت نسبت به آمریکا است و ایران بین تمام کشورها از این بابت در حد وسط قرار دارد.

انواع فشارهای روانی بر جامعه ایرانی

فدایی تصریح می‌کند: البته استرسورها (عوامل فشار روانی) که ناشی از شرایط بی‌ثبات اقتصادی و تغییرات سیاسی، اجتماعی و تصمیم‌گیری‌های متغیر دولتی، بیکاری، محرومیت و احساس تبعیض و خطر دائمی بلایای طبیعی مانند احتمال زلزله و خشکسالی هستند، ممکن است سبب اختلال انطباقی و از جمله تحریک پذیری، پرخاشگری و قانون‌شکنی (ضرب و جرح، بی‌توجهی به قوانین راهنمایی و رانندگی و پرخاشگری کلامی) شود.

نزاع در ایران در حال کاهش / بیشترین دعواها در تهران

گفتنی است، در فروردین امسال (96) نیز اداره کل پزشکی قانونی استان تهران از مراجعه 91 هزار و 850 تن به‌دلیل نزاع از ابتدای فروردین تا پایان بهمن ماه سال گذشته (1395) به مرکز پزشکی قانونی این استان خبر داده بود، به‌طوری که در این گزارش عنوان شده بود که شمار مراجعه کنندگان به‌دلیل آسیب‌های ناشی از نزاع در 11ماهه سال گذشته (95) در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن (1394) با 92 و هزار و 489 تن مراجعه کننده 0،7 (هفت‌دهم) درصد کاهش یافته است.

حال این آمار به‌معنای آن است که با وجود آنکه پایتخت ایران تعداد بیشترین نزاع را به خود اختصاص داده است ولی با این حال هر سال آمار نزاع کاهش یافته است و این آمار می‌تواند یکی از مهمترین شاخص‌ها در بررسی عصبانی بودن جامعه ایرانی محسوب شود.

منبع: تسنیم

مطالب پیشنهادی