به گزارش مفتاح، از اولویت‌هایی که برخی از مسئولین تعریف کرده و سعی در مهم جلوه دادن آن می‌کنند، این‌چنین استنباط می‌شود که «حاشیه‌ها» مهم‌تر از «متن» شده و سرفصل‌هایی که اصولاً جایگاهی در معاش مردم ندارند، در صدر برنامه‌ها قرار گرفته‌اند!

نام‌گذاری دو سال پی‌درپی توسط مقام معظم رهبری با موضوع «اقتصاد مقاومتی»، بر اهمیت مسئله اقتصاد و معیشت به عنوان اولویت اصلی کشور تأکید دارد و بر همین مبنا، موضوعی که تقریباً همه طبقات جامعه را درگیر خود کرده است، یقیناً بهبود وضعیت معیشتی و اقتصادی است. با این حال، از اولویت‌هایی که برخی از مسئولین تعریف کرده و سعی در مهم جلوه دادن آن می‌کنند، این‌چنین استنباط می‌شود که «حاشیه‌ها» مهم‌تر از «متن» شده و سرفصل‌هایی که اصولاً جایگاهی در معاش مردم ندارند، در صدر برنامه‌ها قرار گرفته‌اند!

حاشیه‌سازی با اهداف مختلفی صورت می‌گیرد ولی مهم‌ترین اتفاقی که هم‌زمان با پرداختن به حاشیه‌ها رخ می‌دهد، انحراف افکار عمومی و مطالبات آن‌ها از موضوعات اصلی است تا به این وسیله، مسائل غیر مرتبط و غیرضروری، نیاز و فوریت کشور نشان داده شوند. کارشناسان معتقدند که حاشیه‌سازی «هدفمند» و «ناخواسته»، دو نوع شایع از حاشیه‌سازی‌هایی هستند که این روزها در کشور شاهد آن‌ها هستیم و رابطه معناداری با ضعف‌ها و کاستی‌ها در حوزه‌های رفاهی – معیشتی دارند.

در حاشیه‌سازی «هدفمند»، نهاد و سازمان مسئول به علت ناتوانی و ضعف در انجام وظایف محوله یا تشخیص نادرست اولویت‌ها، سناریویی را طراحی می‌کند که مطالبات مردمی را از توجه به مشکلات و معضلات پیش‌آمده منحرف نماید. این نوع حاشیه‌سازی، عموماً به این صورت شکل می‌گیرد که حاشیه‌سازان با طرح یک مسئله پیش پا افتاده یا موضوعی که در برهه کنونی کشور اهمیت ندارد، تلاش می‌کنند تا جامعه را متقاعد سازد که مسائل به ظاهر ناچیز و بی‌اهمیت، می‌تواند در آینده آن‌ها مؤثر باشد. با انجام این شیوه، حاشیه‌سازان مستقر در اتاق جنگ روانی، روشی مانند تبلیغات رسانه‌ای محصولات و کالاها را در پیش می‌گیرند، به این ترتیب که از طریق تکرار مطالب غیرضروری از طریق تریبون‌ها و رسانه‌های فعال در زمین بازی آن‌ها،‌ تلاش می‌‌کنند که جامعه بپذیرد واقعیت‌ها غیرواقعی و اولویت‌ها، غیر ضروری هستند.

حاشیه‌سازی «ناخواسته» نیز محصول سوء مدیریت و عدم تأکید بر فوریت‌ها و ضرورت‌های جاری کشور است. مدیر ارشدی را فرض کنید که تمام هم و غم او ارتباط گرفتن با کشورها و یا پرداختن به مسائل فرهنگی خاصی است که دغدغه قشر مرفه و برخوردار جامعه است و در این رسانه و آن رسانه، علی‌الدوام از مسائلی سخن به میان می‌آورد که حتی در صورتی که مردم در رفاه کامل باشند، باز هم به درد دین و دنیای آن‌ها نخواهد خورد. در این صورت است که مدیران زیر دست چنین مدیر ارشدی، طبعاً از روش مافوق خود تبعیت کرده و زمانی که از آن‌ها درباره نحوه عملکردشان در خصوص اجرایی کردن اولویت‌های کشور سؤال می‌شود، به شعار دادن و ارائه آمارهای نادرست روی می‌آورند که نوعی از حاشیه‌سازی غیرارادی و ناخواسته محسوب می‌شود.واقعیت این است که حاشیه‌‌سازی‌های – خواسته یا ناخواسته، هدفمند یا غیر ارادی-  برای فرار از عمل به مسئولیت‌ها از سوی سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با ارتقاء اوضاع معیشتی دیده می‌شود و حرکت‌هایی در جهت عکس مطالبات مشروع آحاد جامعه شکل گرفته که نه تنها با واکنش افکار عمومی مواجه شده بلکه عکس‌العمل خواص و بزرگان جامعه را نیز در پی داشته است. امروز طبق فرموده مقام معظم رهبری تنها نسخه عملیاتی برای رسیدن به وضعیت مطلوب رفاهی و معیشتی در کشور پیگیری و اجرای اقتصاد مقاومتی است و همه مسئولین و همه مردم باید در این مسیر حرکت کنند و هر شخص یا دستگاهی که تلاش کند مردم را از مسائل اصلی منحرف نماید – چه بخواهد و چه نخواهد - در امتداد خطوط دشمن حرکت کرده است .

فراموش نمی‌کنیم که در برخی از ادوار انقلاب، بعضی جریانات و گروه‌ها که حائز اعتماد عمومی برای خدمت‌رسانی به مردم شدند، سیاست‌های بعضاً نامتقارن و حتی مخالف با اصول نظام را در اولویت قرار داده و این‌گونه سفسطه کردند که مشکلات اقتصادی، پیش از این هم وجود داشت و پیروزی آن‌ها به دلیل اقبال مردم به شعارهای سیاسی آن جناح خاص بوده است. در نتیجه از زیر بار مسئولیت شانه خالی کرده و حاصل این راهبرد دشمن ‌شادکن این بود که در همان زمان مقدمات فتنه‌ها و تهدیدات شکل گرفت و نظام را مورد طمع‌ورزی دشمنان قرار داد. متأسفانه در حال حاضر برخی جریان‌ها و گروه‌ها نیز با غفلت و یا تغافل از توجه به مسئله معیشت، به همان شیوه تمسک کرده و در حال طی کردن همان مسیر خطا هستند.

در این میان، نقش رسانه‌های انقلابی در تنویر افکار عمومی  بسیار حائز اهمیت است و فعالان این حوزه باید با بصیرت به مقابله با حاشیه‌سازی‌ها بپردازند. همان‌گونه که اشاره شد حاشیه‌سازی‌ها عملاً بدون مساعدت رسانه‌ها امکان‌پذیر نیست و شایسته است رسانه‌های متعهد و انقلابی با پرهیز از ورود به مناقشات ساختگی و بی‌اهمیت، تمرکز خود را بر تحقق اصول و مبانی اقتصاد مقاومتی قرار دهند و ضمن مطالبه سخت‌گیرانه این اصول اجازه ندهند مسائل اصلی از دید مردم دور بماند.

طرفه آنکه رشد همه جانبه نظام اسلامی از جمله شکوفایی معنوی و علمی، تحقق عدالت، امنیت و ... در پرتو توجه به رشد اقتصادی و معیشتی مردم میسر است که در آموزه‌های دینی ما نیز بر آن تأکید شده و مسیری سریع‌تر و هموارتر از پرهیز از حواشی و توجه به اولویت‌های اقتصادی برای دستیابی به آن وجود ندارد. از این رو، هر مقام و مسئولی که دل‌ در گرو آرمان‌های نظام دارد و خود را انقلابی می‌داند، باید از فرافکنی‌ها و حاشیه‌سازی‌ها پرهیز کرده و همت خود را در جهت بهبود وضعیت معیشتی همه جامعه، بخصوص قشر‌های ضعیف و محروم کشور که صاحبان اصلی این انقلاب هستند، صرف نماید.

«محمدصادق کوشکی»

منبع: روزنامه حمایت

مطالب پیشنهادی