18:02 1399/01/09

 

به گزارش مفتاح وبه نقل از  ایلنا، حجت الاسلام حسن روحانی روز شنبه در جلسه ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا ضمن تبریک سالروز میلاد با حضرت امام حسین (ع) اظهار داشت: عید با سعادت میلاد سالار آزاگان حضرت امام حسین (ع) و البته متعاقبش میلاد پرچمدار با وفایش و بعد فرزند عزیزش امام سجاد این سه روز این میلاد را داریم خدمت همه مردم و مسلمانان و ازادی خواهان تبریک می گوییم.

وی اضافه کرد: در واقع امروز هم تلاش و پیروی از سالار شهیدان است که امام حسین امام احسان بود، امام اکرام بود، امام توجه به گرفتاران بود و حتی رحم و شفقت و مهربانی را از دشمنان خود دریغ نمی‌کرد و در موقع رسیدن به نزدیک سرزمین کربلا وقتی لشکر روبرو متوقف کرد از راهش وقتی دید تشنه هستند به آنها آب داد و حتی به اسب های آنها آب داد.

 رییس جمهوری با اشاره به وضعیت و شرایط روزهای اخیر و پیش رو گفت: امسال عیدی مردم به عزیزانشان و فرزندانشان و دوستان و اقوام عیدی بزرگتری است، همکاری که مردم و بزرگوار برای عبور از این مشکل انجام می‌دهند، به نظر من بالاترین عیدی است که پرداخت می‌شود.  

وی ادامه داد: در حوادث این چند روزی که مردم گرفتار ویروس کرونا بودند، پایه های بهداشتی و درمانی کشور ما آنچنان مستحکم است که نه تنها تا امروز تاب آوری کرده است خدای نکرده چند هفته طولانی شود و یک اوجی هم بگیرد بیمارستان ها و پزشکان و پرستاران ما این آمادگی را برای درمان و رسیدگی دارند.

رییس جمهوری گفت: خدا را شاکریم که جزوکشورهایی نیستیم که بیماران ما در سالن بیمارستان روی زمین افتاده باشند. جزو کشورهایی نیستیم که جنازه افراد فوت شده زیاد باشد که کامیون های یخچال دار بیاورند و مریض‌های ما در پیاده رو و چمن بیرونی بیمارستان روی زمین افتاده باشند.

روحانی افزود: این شکر گذاری در پیشگاه خداوند دارد. کار بزرگی است که ملت و ملت و کادر درمانی ما انجام داده است.  در طول این ۶ سال اینقدر پایه های سلامت را مستحکم کردیم که امروز هرکس به کرونا مبتلا می شود و وارد بیمارستان می شود ۹۰ درصد را دولت و بیمه پرداخت می‌کند و او فقط ده درصد را پرداخت می کند.

وی اضافه کرد: در کشورهای مختلف از آزمایش اولیه ۱۳۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار  از افراد می‌گیرند و تا هزینه های بسیار گرانی برای بستری و مراقبت های ویژه دریافت می‌کنند.

رییس جمهوری گفت: زیربنایی که در کشور ما ایجاد شده است امروز برای همه مردم جهان روشن‌تر می‌شود ملت باید به کار و برنامه خود و خادمان و نوکران خود ببالد که همه تلاش کرده اند و امروز در مقابله این بیماری همه یکپارچه و متحد شده اند البته یکپارچه بودیم اما گاهی برخی تضعیف می کردند و فاصله می‌انداختند.

کمتر افرادی هستند دنبال ایراد گیر و مچ گیری باشند

 روحانی افزود: اگر چه گرفتار کرونا شده‌ایم اما یک وحدت و برادری و مهربانی و اتحاد و سراسر جامعه ما را فرا گرفته است. کمتر افرادی هستند دنبال ایراد گیر و مچ گیری باشند اکثریت قاطع همه مردم و جوانان و اهالی رسانه و قلم دنبال کمک به همدیگر هستند و این یاری به خوبی در حال انجام است.

وی ادامه داد: یک قدم بسیار مهمی انجام شده است که مردم هم توجه دارند. این که در بیمارستان پرستاران ما مشغول به کار شوند و علاوه بر آن وسایل حفاظتی که وزرات بهداشت برای آنها فراهم کرده است آرامش وی برای این است که صبح که بیمارستان می‌آید وسیله آن فراهم است و می‌تواند به محل کار خود برسد و در زمان برگشت به منزل اگر به مواد غذایی نیاز دارد فروشگاه‌ها آماده و باز است.

رییس جمهوری گفت: ما جزو کشورهایی نیستیم که مواد غذایی ۸ تا ۱۰ صبح باشد و هرکس بعد از آن به فروشگاه برود با قفسه‌های خالی تا فردا صبح مواجه شود. در کشور ما فروشگاه های بزرگ ۲۴ ساعت باز و فعال هستند که در سایه تلاش مدیران و کارکنان فروشگاه ها و زنجیره تامین از بنادر و تحویل کالا و یا از مزارع کشاورزی تا انبار و توزیع در فروشگاه‌ها میسر شده است. این کار به خوبی در حال انجام است و هیچ گونه‌ای وقفه‌ای نداریم

روحانی به تماس با استانداران اشاره کرد و افزود: همه استانداران اعلام کرده اند برای تامین و توزیع کالاهای مورد نیاز مردم و اقلام بهداشتی هیچ مشکلی وجود ندارد. اجناس با فراوانی در دسترس مردم است و هیچ مشکلی وجود ندارد.

رییس جمهوری بیان کرد: بسیار مهم است که مردم ما از یک طرف نگران بیماری نباشند و از طرف دیگر نگران این نباشند که اگر صبح کمی دیرتر به فروشگاه ها بروند تا فردا صبح آن مواد غذایی پیدا نکنند و فردا صبح هم باید زودتر بروند تا به آنها برسد ما جزو چنین کشورهایی نیستیم مردم هر زمان بخواهند می‌توانند به فروشگاه بروند و مواد مورد نیاز خود را خریداری کنند.

روحانی با اشاره به تلاش همگانی در کشور گفت: اگر بیمارستان های ما یک ساعت آب و برق و گاز نداشته باشند و یا آمبولانس‌ها بنزین نداشته باشند چه اتفاقی می افتد؟ خدا را شکر همه چیز ‌در کنار هم مهیا است؛ همه پالایشگاه‌ها و چاه‌های نفت ما مراکز تولید برق و نیروگاه‌ها و تصفیه‌خانه‌های آب همه در سراسر کشور و سیستم بزرگ حمل و نقل کشور همه آماده و فعال هستند.

رییس جمهوری افزود: نیروهای مسلح  برای تامین امنیت کشور هم جا حاضر و پای کار هستند هر جا لازم باشد نیروی انتظامی، بسیج و سپاه و ارتش همه پای کار هستند که یک افتخار بزرگ برای جمهوری اسلامی در این شرایط است .

روحانی خاطر نشان کرد: ما در این دو هفته تعطیلات در هفته اول با خواهش و توصیه با مردم صحبت کردیم و در هفته دوم کمی قدم های سخت گیرانه هم برداشتیم. از مردم برای همکاری و همراهی در هفته اول نوروز تشکر می کنم. در هفته اول هیچ زور و اجباری نبود و هیچ پلیسی هم جلوی راه خودروها را نمی گرفت؛ فقط توصیه شده بود که مردم سفر نروند و به اصول بهداشتی توجه کنند و در خانه بمانند.

طرح ممنوعیت تردد تا بیست فروردین ادامه دارد

 

وی با بیان این که  استاندار هرمزگان کاهش سفرهای نوروزی را ۹۴ درصد اعلام کرد، گفت: این کاهش مسافرت نسبت یه سال گذشته موضوع بسیار مهمی است ؛ استانداران خراسان رضوی هم از کاهش ۷۸ درصدی مسافرت نوروزی گزارش داده است؛ خیلی موضوعی مهمی است که فرهنگ بلند مردم را نشان می‌دهد و باید در مقابل آنها تواضع کنیم و از آنها سپاسگزار باشیم.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: مردم خودشان به این نکات توجه کردند همین که پزشکان عزیر ما و وزارت بهداشت از رسانه ملی برای مردم اعلام کردند و توضیح دادند و بهترین راه را در خانه ماندن اعلام کردند این عیدی مشترک همه ما است و اکثریت قاطع مردم گوش کردند و قبول کردند.

روحانی یادآورشد: استان هایی که آمار سفر آنها پایین بود ۶۰ درصد کاهش سفر به استان خود را اعلام کردند؛ از ۷۰ تا ۸۰درصد تا ۹۰ درصد کاهش داشته ایم یعنی بطور متوسط ۷۰ درصد کاهش سفر در کشور اتفاق افتاده است که البته ۱۰ درصد هم بنا به ضروریات در تردد بوده‌اند.

وی اظهارداشت: یک عده بنا بر ضروریات کارشان باید در تردد باشند اما فقط ۱۰ تا ۲۰ درصد خیلی توجه به توصیه ها نکردند که باید آنها هم شرایط و توصیه‌ها را مد نظر قرار می‌دادند.

رییس جمهوری افزود: اخلاق و فرهنگ و بزرگواری و مهربانی و توجه مردم به حقوق دیگری در این شرایط حق الناس است، بزرگترین حق الناس این است که به گونه ای رفتار کنم به دیگری ضرر نزنم، اگر خدایی نکرده فردی کرونا گرفت و مخفی کرد و به خانواده و دوست و همسایه نگوید یکی از خیانت‌های بزرگ است؛ و یکی از اضرار به غیر یکی از مصادیق اتم و اکمل آن است. 

رییس دولت دوازدهم افزود: ما وظیفه داریم اگر احساس کردیم بیمار هستیم اگر چه نزد پزشک نرفتیم اما خودمان احساس می کنیم که مبتلا شده ایم باید به مراکز درمانی مراجعه کنیم یا از طریق سامانه‌ها سلامت و بیماری خود را پیگیری کنیم. اگر سلامت هستیم خدا شکر کنیم و اگر هم گرفتار بیماری شده ایم، فاصله گرفتن از دیگران اولین راه برای مقابله با این بیماری است که جای فاصله گیری اجتماعی همین جا است.

 

مردم  مبنای طرح فاصله گذاری اجتماعی را  ۲۰ فروردین  در نظر بگیرند

روحانی گفت: امروز در جلسه بجز طرحی که از دیروز در کشور اجرایی شده است و خواهش شده است هر کس در استان خود باقی بماند و به استان های دیگر سفر نکند و اگر فردی این ضوابط را اجرا نکند با او کمی سختگیرانه برخورد می‌شود و مانع تردد وی می‌شود و اگر هم مقاومت کند و توجه نکند مجازات هایی در نظر گرفته شده است که امیدوارم هیچ زمانی در این طرح به مجازات مجبور نشویم و مردم به اندازه ای هوشمندانه و خوب با پلیس و نیروی انتظامی و بسیج و یا نیروهای دیگر مستقر در جاده ها خوب برخورد کنند که نیاز به اعمال جریمه و متوقف کردن خودروها نشود  و همه آن‌ قدر خوب عمل کنند که هیچ زمان اتفاق نیفتد و همه به عنوان به وظیفه ملی و انسانی به قوانین طرح عمل کنند.

روحانی افزود: اصل مصوبه طرح فاصله گیری اجتماعی تا ۱۵ فروردین است و بعد از آن ادامه تا ۲۰ فروردین است؛ ما تا ۱۵ فروردین این طرح را اجرا می‌کنیم و پس از آن مرور می کنیم؛ مردم بر مبنای ۲۰ فروردین این طرح را در نظر بگیرند و این مدت را همه همکاری و لطف بکنند با همراهی و همکاری مردم کار پیش می رود.

وی گفت:  اگر مردم نخواهند همکاری کنند درست کردن یک کاغذی که به پلیس نشان بدهند و که ساکن و مقیم شهری هستند ،کار دشواری نیست و پلیس هم فرصت ندارد آن را بررسی و دقت و صحت آن را استعلام کند، همه باید با هم همکاری کنند  و بدانیم طرح فاصله گیری اجتماعی به نفع همه مردم است.

وی در ادامه گفت: طرحی امروز وزارت بهداشت و درمان به جلسه ستاد پیشنهاد داد که براساس آن هرکس که معلوم شد مبتلا به ویروس کرونا شده است موظف است دوهفته خود را از جامعه دور کند و با کسی تماس نداشته باشد. به نوعی خود را یا در خانه یا استراحتگاهی که مشخص شده قرنطینه کند و اگر لازم بود در بیمارستان بستری شود به بیمارستان برود.

روحانی گفت: خواهش می‌کنیم که این افراد خود را از خانواده، دوستان جدا کنند. اولین کسانی که در خطر قرار می گیرند اعضای خانواده، دوستان و همسایگان هستند.  

رییس جمهور افزود:  بحث این است که اگر این فرد عمل نکرد و با این که می‌دانست کرونا دارد در جامعه آمد، با او چه برخوردی شود که این طرح را به کمیته اجتماعی و امنیتی واگذار کردیم که امروز بررسی شود و نهایی کنند.  

روحانی ادامه داد: این مساله از مهمترین مسائل ما است که در کشور هر طور که معلوم شد فردی کرونا دارد باید از جامعه جدا شود. همه طرح‌هایی که اجرا  و سخت گیری می‌کنیم برای همین است که فرد کرونایی قاطی دیگران نشود و ویروس به دیگران منتقل نکند.  

وی تاکید کرد: آنهایی که مشخص می‌شود که مبتلا شده اند حتما باید از جامعه جدا شوند تا این که معلوم شود که آنها دوران خود را در فاصله گیری از جامعه گذرانده‌اند. وقتی خوب شدند به جامعه برمی‌گردند. این دوره، دوره طولانی نیست، دوره دو هفته ای است و همه باید رعایت کنیم تا از این مساله عبور کنیم.

رییس جمهوری به کسانی که در خصوص کرونا شایعه پراکنی می کنند اشاره کرد و گفت: کسانی که در جامعه شایعه پراکنی می‌کنند و ذهن مردم را مشوش و ناراحت می‌کنند و استرس وارد می کنند از همکاران نزدیک کرونا هستند. چرا که کرونا اینها را می‌خواهد. کرونا می خواهد که عده ای روی اعصاب مردم بیایند تا مردم روحیه خود را از دست بدهند تا او موفق شود.

روحانی گفت: آن کسی که روحیه اش را از دست می دهد و در استرس و فشار روحی قرار می گیرد، ایمنی بدنش آسیب می‌بیند و این ویروس سریعتر می‌تواند به اهدافش برسد بنابراین ما نباید بگذاریم یاران کرونا در کنار کرونا باهم باشند. این کار را وزارت ارشاد، دستگاه های دیگر و صدا و سیما و فضای مجازی است و همه باید مراقبت و مواظبت کنند که چنین حادثه‌ای اتفاق نیفتد.

رییس دولت دوازدهم در ادامه به بحث خرید و فروش اینترنتی اشاره کرد و گفت: در روزهای گذشته هم بر خرید و فروش اینترنتی تاکید کردیم که حتی الامکان مردم نیازهای خود را توسط شرکت‌هایی که از طریق اینترنت می‌توانند جنس تهیه کنند و درب خانه تحویل بدهند، خرید کنند. 

وی افزود: در این زمینه اقداماتی که شده است در جلسه امروز مطرح شد و اقداماتی که باز هم لازم است در جلسات بعد از طریق وزارت صمت مطرح شود برای این که در ایامی که مهم است فاصله گذاری اجتماعی انجام شود  نیاز نداشته باشند زیاد از خانه خارج شوند.

رییس جمهوری در ادامه به کسب و کارها و معیشت و زندگی مردم اشاره کرد و گفت: بحث بعدی زندگی مردم است. می‌دانیم در این ایام وقتی مسافرت را ممنوع می‌کنیم، این که می گوییم مغازه و فروشگاه بسته شود به زندگی مردم فشار وارد می‌شود. می دانیم عده‌ای هستند که زندگی آنها با کار روزمره تامین می‌شود که اگر کار نکنند برای مخارج زندگی دچار مشکل می‌شوند.

وی افزود: طرح های ما که باید اجرا شود اگر یک روز لازم باشد اجرا شود ما یک روز و یک ساعت نخواهیم کرد. هر مقدار که ضروری باشد اجرا می‌کنیم. به محض این که ضرورت تمام شود، این طرح کنار گذاشته می‌شود و مردم به زندگی عادی خود بر می‌گردند. مدارس و دانشگاه‌ها و ادارات و رفت و آمدها و فعالیت‌ها و مسافرت‌ها همه به شرایط قبل برخواهد گذشت اما باید به آن روز برسیم که ستاد ملی مبارزه با کرونا به ما اعلام کند. 

روحانی ادامه داد: هنوز در بعضی از استان‌ها روند مبتلایان ما و حتی در بعضی جاه‌ها روند فوتی در حال افزایش است. این روند افزایشی ما را وادار می‌کند که این طرح‌ها را همچنان پیش ببریم. هر زمانی که وزارت بهداشت و درمان و ستاد ملی مبارزه با کرونا به ما گفت که روند افزایشی کاهش پیدا کرده است و تثبیت شده است و روی خط موازی قرار گرفته آن زمانی است که ما می‌توانیم شرایط را به شرایط قبل از این حوادث ماه اسفند برگردانیم.

رییس جمهوری بار دیگر تاکید کرد: مردم ما در شرایط تحریم و سخت هستیم اما ۲۰ درصد بودجه امسال یعنی حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان را به مبارزه با کرونا اختصاص دادیم. این کار برای دنیا شاید تعجب آور باشد که کشوری که در حال تحریم چگونه توانسته  این کار را انجام دهد. ضمن این که بیمارستان‌ها و تخت‌هایش مجهز است. پزشکان و پرستارانش با روحیه هستند.  

روحانی گفت: درست است که مردم ناراحت هستند و عده ای عزیزان خود را در این بیماری از دست داده اند اما در کل جامعه آرام است . این آرامشی که در جامعه وجود دارد و این که دولت توانسته در عرض یک هفته ۱۰۰ هزار میلیارد تومان به عنوان بلاعوض و وام و تسهیلات ارزان قیمت در اختیار افرادی قرار دهد که دچار مشکل شده اند که البته بیش از این است . 

وی افزود: آنهایی که مهلت دادیم را حساب نمی‌کنیم. در زمینه مالیات، بیمه، عوارض شهرداری، اقساط بانکی و هزینه آب و برق و گاز مهلت و تنفسی را دادیم البته ما آنها را با توجه به این که می‌شود به عدد اقتصادی درآورد اما حساب نمی‌کنم حتی  در چک های برگشتی و تصمیماتی که اتخاذ کردیم فعلا بحث نمی‌کنم.

رییس جمهوری ادامه داد: به غیر از این موارد ، مواردی که تصویب شد، ۸ هزار میلیارد تومان برای پرداخت نقدی به ۳ میلیون نفر و تسهیلات برای ۴ میلیون خانوار اختصاص دادیم.

روحانی اظهارداشت: ۱۲ هزارمیلیاردتومان برای بخش بهداشت و درمان قرار دادیم که جزو مصوبات روز پنجشنبه جلسه ستاد اقتصادی بود که امیدوارم اجرایی و عملیاتی شود در کنار آن ۵ هزارمیلیارد تومان برای کمک به صندوق بیمه بیکاری اختصاص دادیم.

رییس جمهوری افزود: ۷۵ هزار میلیارد تومان هم برای تسهیلات ارزان قیمت با اقساط دوساله با نرخ دوازده درصد اختصاص دادیم که در اختیار کسب و کارهایی قرار می‌گیرد که در این روزها تحت فشار قرار گرفته اند. یعنی مردم بدانند از یک بودجه ۵۰۰ هزار میلیارد تومان، صد هزارمیلیاردتومان را اختصاص دادیم به بحث کرونا البته این از داخل بودجه نیست و رقم را مقایسه می‌کنم. ما ۱۰۰ هزارمیلیارد تومان علاوه بر بودجه سال ۹۹ اختصاص دادیم برای این که نگذاریم از لحاظ اقتصادی خسارات فوق العاده ای به کشور بخورد و بتوانیم راه را ادامه دهیم. 

وی بار دیگر خطاب به مردم تاکید کرد: اطمینان می دهم که دولت ، وزارت راه، صمت، خارجه، بازرگانی و بخش بهداشت و درمان و تمام وزارتخانه های نفت و نیرو که نیازمندی‌های مردم را تامین می کنند و در کنار آن نیروهای مسلح همه پای کار هستند. 

روحانی ضمن تبریک روز پاسدار گفت: سپاه پاسداران از روز اول تشکیل آن در سال ۱۳۵۸ تاکنون همیشه در خط مقدم خدمت و دفاع از امنیت کشور بوده است و امروز هم  با همه توان در حال فعالیت است. به شهدا و رزمندگان آنها درود می فرستیم. امیدواریم سال بسیار خوبی برای آنها و ملت عزیز باشد. 

رییس جمهوری در پایان تصریح کرد: موفقیت همه طرح های ما در سایه وحدت و اتحاد است و با وحدت و اتحاد این مسیر را تا موفقیت کامل پیش خواهیم برد.

مطالب پیشنهادی