16:05 1396/07/23

به گزارش مفتاح، شورای آوارگان نروژ امروز (یکشنبه) گزارش داد، قریب به ۷۰۰ هزار عراقی از موصل و نواحی اطراف با وجود بازپس‌گیری این شهر از داعش در ژوئیه سال جاری میلادی همچنان بی خانمان هستند.

براساس نقل از خبرگزاری فرانسه، این شورا در گزارش خود آورده است: یکسال از زمان آغاز نبرد برای بازپس‌گیری موصل از داعش ۶۷۰ هزار عراقی ساکن این شهر و نواحی اطراف همچنان بی خانمان و آواره‌اند و نمی‌توانند به موصل بازگردند.

این شورا با اشاره به این مساله که نیروهایش در قالب گروه کمک‌رسان در عراق فعالیت دارد، در ادامه آورده است: بیش از نیمی از بی خانمان‌های موصل اسناد شهروندی رسمی خود را که شامل شناسنامه و اسناد مربوط به املاک و دارایی‌هایشان است از دست داده و این مساله زندگی آنها را سخت‌تر می‌کند.

در سال ۲۰۱۴ و در جریان یک حمله موصل به دست داعش افتاد و عملیات ۹ ماهه برای بازپس گیری آن باعث شد تا بسیاری از ساختمان‌ها در موصل نابود شوند.

هایدی دیتریک، مدیر شورای آوارگان نروژ مستقر در عراق گفت: نبرد موصل پایان یافته اما برای صدها هزار نفری که از این شهر گریخته‌اند رنج و عذاب ادامه دارد.

وی ادامه داد: مردمی که ما با آنها کار می‌کنیم هنوز بسیاری از اولویت‌های اصلی زندگی خود را ندارند و اگرهم بتوانند به خانه‌هایشان بازگردند ایده‌ای برای زندگی کردن ندارد.

این مقام مسئول از جامعه بین‌الملل خواست تا با بی خانمان‌های عراقی همچنان همبستگی داشته باشد و از دولت بغداد خواست تا تضمین حاصل کند که حقوق آنها برای بازسازی موصل در اولویت قرار بگیرد.

منبع:ایسنا

مطالب پیشنهادی