10:47 1399/05/01
 

 

به گزارش مفتاح وبه نقل از  ایلنا، آن جمعه مصیبت بار برای کودکان مهرانی با غم از دست دادن پدران‌شان رقم خورد. مردانی که برای پیدا کردن روزی و کمک خرج خانواده دل به قلب کوهستان زدند تا با توشه ای از عسل بازگردند غافل از اینکه این راه هرگز بازگشتی نخواهد داشت و شیرینی زندگی جای خود را به تلخی مرگ خواهد سپرد.

انفجار مین‌های کمین کرده در ارتفاعات مهران برای همیشه فرزندان سه جوان ایلامی را از دست نوازشگر پدر محروم کرد و آنها را در حسرتی ابدی باقی گذاشت.

 برادرم کارگر روز مزد بود و شرایط مالی خوبی نداشت. "بیتا" و "عرشیا" یادگارهای برادرم تنها منبع درآمدشان یارانه است و به سختی زندگی می کنند

مین

سلیم، چراغ عبدی و ‌هادی هر سه کارگر روز مزد بودند و در روزهای سنگین کرونایی برای کمک خرج خانواده به فکر جمع کردن عسل در منطقه کوهستانی مهران افتادند ولی گرفتار حادثه‌ای شوم شدند که باورش سخت و دردناک است. آنها با مرگ دلخراش خود برای همیشه کودکان‌شان را چشم انتظار باقی گذاشتند. کودکانی که خیلی زود باید طعم یتیمی و محروم ماندن از سایه پدر را بچشند.

 برادرم کارگر روزمزد بود

امامعلی عبدی برادر چراغعلی درباره روز حادثه به ایلنا گفت: عصر روز جمعه گذشته برادرم به همراه 3 نفر از دوستانش برای تهیه عسل طبیعی راهی کوهستان شدند. بعد از آبتنی در داخل رودخانه "کنجانچم" راهی منطقه کله‌قندی می‌شوند که در طول مسیر به روی مین‌های باقی مانده از جنگ می‌روند و سه نفرشان ازجمله برادرم در دم جان می‌بازند و مهدی امیدی مجروح می‌شود.

عبدی ادامه داد: برادرم کارگر روزمزد بود و شرایط مالی خوبی نداشت. بیتا و عرشیا یادگارهای برادرم تنها منبع درآمدشان یارانه است و در خانه کوچکی که در روستای اسلامی مهران دارند، به سختی زندگی می‌کنند.

فرزندان برادرم هیچ منبع درآمدی ندارند

وی اضافه کرد: چراغعلی 42 ساله بود و با کارگری امرار معاش می‌کرد و نمی‌گذاشت سفره‌شان خالی بماند. امیدوارم مسئولان به هر نحو ممکن به خانواده و فرزندان این سه جوان کمک کنند چراکه هیچ منبع درآمدی بعد از فوت سرپرست خانواده ندارند.

خانواده سلیم حتی خانه‌ای ندارند

صفرخان خویه پسرعموی سلیم تارس یکی دیگر از قربانیان حادثه انفجار مین در مهران به ایلنا می‌گوید: همه ساله در این ایام جوانان منطقه برای تهیه عسل به دل کوهستان می‌روند تا از این طریق کمک خرجی برای خانواده باشند. سلیم و دوستانش هم با همین نیت راهی منطقه مرزی مهران شدند که این اتفاق تلخ برای‌شان رخ داد. خانواده سلیم وضعیت مالی مناسبی ندارند. دختر یک و 4 ساله او در روستای اسلامیه مستاجرند. بعد از فوت سلیم، پدر زنش دخترش را به همراه فرزندانش به خانه خودش برد تا آنها را تحت پوشش خودش بگیرد هرچند او هم شرایط مالی خوبی ندارد.

مین جنگی

پسرعمویم در گمرک مهران کارگری می‌کرد

پسرعموی سلیم ادامه داد: پسرعمویم 29 ساله بود و از 5 سال گذشته که متاهل شد در گمرک مرزی مهران کارگری می‌کرد اما نمی‌گذاشت خانواده‌اش سختی بکشند. اینجا همه مردم فقیرند و بضاعت مالی خوبی ندارند فقط تعدادی کمی از اهالی منطقه کشاورز و دامدارند و مابقی کارگرند که با شیوع بیماری کرونا و بسته شدن مرز در گمرک وضعیت کار خیلی سخت شد و اغلب جوان‌ها بیکار هستند.

وی گفت: مردم مناطق مرزی مهران همیشه در مقابل سختی‌ها و بلایا سینه‌شان سپر بوده همانطور که در 8 سال جنگ تحمیلی از خاک وطن دفاع کردند و امروز این مردم سزاوار اینگونه زندگی با فقر و تنگدستی نیستند.

جوانان بیکار برای لقمه‌ای نان به دل کوه و دشت می‌زنند و مظلومانه جان می‌بازند و خانواده‌هایشان، داغدار و کودکانشان یتیم می‌شوند

فریدون امیدی عموی هادی و مهدی به ایلنا گفت: هادی عزیزم در این حادثه جان باخت ولی مهدی مجروح شد و هنوز شرایط جسمی و روحی مناسبی ندارد.

وی با گلایه از فقر و بیکاری جوانان مناطق مرزی مهران، افزود: جوانان ما از بیکاری در رنج و عذابند و برای لقمه‌ای نان به دل کوه و دشت می‌زنند و اینگونه مظلومانه جان می‌بازند و عمری خانواده‌شان داغدار و کودکان‌شان یتیم می‌شوند.

امیدی ادامه داد: شهرستان مهران با دارا بودن مرز بین‌المللی، شرکت‌های نفت و گاز و نعمت‌های دیگر خدادادی جوانانش به زور باید در گمرک کارگری کنند و به‌جای اولویت دادن به آنها نیروهای کار را از استان‌های دیگر می‌آورند.

احتمالا خانواده جانباختگان تحت حمایت دولت قرار بگیرند

بهنام صادقی مدیر مسئول سایت "مین و زندگی" نیز درباره تحت پوشش قرار گرفتن خانواده قربانیان حوادث ناشی از انفجار مین به ایلنا گفت: پرونده‌ای در فرمانداری پیرامون مرگ این 3 جوان جانباخته در شهرستان مهران بر اثر انفجار مین به نام‌های سلیم تاراس، هادی امیدی و چراغ عبدی تشکیل شده که طبق ماده قانونی با توجه به اینکه این افراد غیرنظامی بودند به احتمال بسیار زیاد خانواده قربانیان تحت حمایت دولتی قرار خواهند گرفت.

این فعال حوزه پاکسازی مین در خوزستان و ایلام ادامه داد: از سال 67 تا 99، 581 نفر بر اثر انفجار مین مجروح و 345 نفر غیر نظامی در استان ایلام کشته و زخمی شده‌اند.

مطالب پیشنهادی