به گزارش مفتاح، حجت الاسلام عباس کمساری، مدیر مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی استان اصفهان در نشست خبری نخستین جشنواره تئاتر و نمایشنامه نویسی روح الله، با اشاره به اجرای برنامه های مختلف فرهنگی درآستانه چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی گفت: موسسه تنظیم نشرآثار امام هم تلاش می‌کند از این قائده مستثنی نباشد و عملکرد مناسبی داشته باشد.

حجت الاسلام کمساری در ادامه به برگزاری اولین جشنواره داستان و عکس روح الله در سال جاری اشاره داشت وافزود: نخستین جشنواره تئاتر ونمایشنامه نویسی روح الله در ایام میلاد حضرت زهرا(س) وتولد حضرت امام برگزار خواهد شد.

وی در ادامه از آموزش 20 هزار نفر نیرو در سامانه آموزشی موسسه نشر خبر داد وبیان کرد: این افراد با وصیت نامه حضرت امام آشنا شدند. در این دوره هفت هزار صفحه مسائل پژوهشی داشتیم و به کسانی که در این دوره شرکت کردند پایان دوره اعطا شد.

به عقیده حجت الاسلام کمساری موسسه نشر آثار امام یکی از فعال ترین مراکز فرهنگی وهنری در اصفهان است. این موسسه هر روز برای اقشار مختلف برنامه هنری دارد. پاتوق فرهنگی، آواها ونواها، اکران فیلم کوتاه ومستند، کارگاه اموزش عکاسی، بحث های معرفتی وتبیین اندیشه های امام از جمله برنامه های موسسه است.

وی در خصوص اولین جشنواره تئاتر روح الله گفت: این جشنواره برای اولین بار در اصفهان کلید خورد، چون اصفهان در هنر تئاتر دارای سبک ومکتب است وسابقه درخشان دارد. این جشنواره از اصفهان کلید خورد تا در سالهای آینده به صورت ملی برگزار شود.

وی با تاکید بر اینکه راه برون رفت از مشکلات امروز کشور تبیین اندیشه های امام و رجوع به گفتمان ایشان است گفت: راه مناسب برای اثر گذاری گفتمان امام استفاده از زبان هنر وتئاتر است، تا بتواند تاثیر مستقیم در مخاطب بگذارد. پیشنهاد برگزاری تئاتر با هنرمندان در میان گذاشته شد و هدف جشنواره که تبیین اندیشه وگفتمان امام بود، با آنها در میان گذاشته شد. شرای سیاست گذاری مشخص شد . هنرمندان هم با این موضوع آشنایی نداشتند  و تلاش شد با برگزاری دوره های آموزشی وکارگاه‌های توجیهی موضوع روشن بشود.

مدیر مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی از تعریف نشدن بودجه ای خاص برای برگزار جشنواره در موسسه خبر داد وگفت: بعضی ارگان‌ها برای برگزاری جشنواره بودجه تعریف می کنند که به دلیل هزینه کردن این بودجه جشنواره برگزارمی شود وحواشی این جشننواه‌ها از متن ان پرخرجتر وپر هزینه‌تر است . اما برای برگزاری این جشنواره ردیفی در نظر نگرفتیم وبه مشرکت ارگان‌ها برای کمک به برگزاری فکر کرده ایم. آنچه ما بودجه در نظر گرفته ایم 60 میلیون تومان است که در جهت اقتصاد مقاومتی است وحواشی زائد ندارد.

 

محمدرضا رفیعی دبیر جشنواره تئاتر ونمایش نامه نویسی، انگیزه برگزاری جشنواره را آشنایی نسل سوم وچهارم با اندیشه های امام عنوان کرد وگفت: این نسل از اندیشه های امام دور شده است وراه تثبیت افکار وآشنا شدن با این اندیشه هنر و هنرهای نمایشی است.

وی در ادامه افزود: تولیدات نمایشی در این حوزه کم داشتیم. شورای سیاست گذاری اطلاعاتی در اختیار هنرمندان قرار دادند و کارگاه آموزشی برگزار شد.

رفیعی با اشاره به این نکته که دربخش نمایشنامه نویسی از تمام کشور آثار به دبیرخانه رسیده است گفت: 120 اثر در بخش نمایشنامه نویسی، 36 تئاتر خیابانی، 48 تئاتر صحنه ای و 15 نمایشنامه خوانی در جشنواره شرکت کرده‌اند که بعد از نظر هیات بازخوانی وبازبینی در بخش تئاترصحنه‌ای 15 اثر در بخش خیایانی 14 اثر به رقابت می پردازند.

وی در ادامه اسامی هیات داوران را اعلام کرد وگفت: داوران بخش بازبینی تئاتر خیابانی اقایان، احمد رضایی، ابوالفضل شریفی، هوشنگ جمشیدیان، علیرضا بدری هستند ودر بخش تئاتر صحنه ای رضا کشانی، احمد خوانساری، احمد شاهین، محمدرضا رفیعی و جمشید صدری ونماینده موسسه تنظیم ونشرآثار امام خمینی هستند.

  

 

مطالب پیشنهادی