فرد دچار حمله و عارضه میشود .اورژانس می آید احتمال سکته مغزی داده میشود. بیمار را به بیمارستان کاشانی منتقل میکنند. همراهان بیمار میگویند رسیدگی کم است؛ دکتر نیست و مادرشان دچار تشنج میشود و پس از آن سکته دوم مغزی اتفاق می افتد.

بیمار دچار خونریزی مغزی میشود. از حدود ساعت ۵بعد از ظهر تا ساعت ۱۲:۳۰دقیقه روز بعد دکتر مورد نیاز برای معالجه وخامت حال بیمار در بیمارستان کاشانی نیست.
در تلاطم وضعیت وخیم مادر ، پیشنهاد میشود بیمارتان را از این بیمارستان ببرید! اورژانس می آید و بیمار را به بیمارستان زهرای مرضیه(میدان قدس) منتقل میکنند. مسئولان بیمارستان پس از معاینه و بررسی وضعیت بیمار ، اعلام میدارند بیمارستان ما دستگاه مورد نیاز ندارد بیمارتان را به بیمارستان الزهرا منتقل کنید!


همراهان بیمار با هزینه شخصی اورژانس را به بیمارستان الزهراء هدایت میکنند. بیمار به حال کماء رفته است. غم و اندوه و تشویش و نگرانی برای همراهان امری سخت و طاقت فرسا شده است. به چشم خود آب شدن شمع وجود مادر را نظاره گرند. کاری از دستشان بر نمی آید .تمام تلاش خود را کرده اند...

به بیمارستان الزهرا میرسند.

آی سی یو مملوء از بیمار است جای خالی برای مریض بدحال جدید وجود ندارد. بیماری که اکنون در شرایطی است که دو سکته مغزی پشت سرهم برایش اتفاق افتاده است و تقریبا به دلیل نبود دکتر و عدم وجود تجهیزات بیمارستان و انتقالهای مکرر اینک در "اورژانس" بستری میشود!

آی سی یو مملوء از بیمار است، جای خالی برای مریض بد حال جدید وجود ندارد! سطح هوشیاری بیمار اینک به ۵درصد رسیده است .


این وضعیت بیمارستان دور افتاده ترین نقطه ایران نیست .این وضعیت امروز بیمارستانهای اصفهان است.
این درحالی است که چندی پیش به مناسبت هفته سلامت و در سی امین صحن علنی شورای شهر اصفهان  رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار داشت:" بیش از نیمی از امکانات بهداشت و درمان در شهر اصفهان موجود میباشد" ! وی تصریح کرد: "اصفهان خدمات بسیار قدیمی به ساکنین سایر استانها دارد که در جهت حل مشکل مردم وظایفی را برای ما ایجاد میکند"!
رییس شورای شهر اصفهان نیز به مناسبت هفته دولت اعلام میدارد: "ما برای حل مشکلات مردم آماده ایم تا با تمام دستگاههای اجرایی همکاری لازم را بنماییم"!
اما "اصلی ترین مغبون بی عدالتی جامعه است..." این گفته کوروش خسروی عضو شورای شهر اصفهان است.

شهردار اصفهان میگوید :"عدالت اگر اجرا شود متعاقباً نظم هم اجرا میشود.
وی اظهار میدارد: افلاطون میگوید عدالت با حروف ریز بر دل هر شخص نوشته میشود اما با لوح درشت بر دولتها نوشته می شود.
گاه انسانها عامل بی عدالتی و گاه قربانی بی عدالتی و گاه شاهد بی عدالتی هستند اما همیشه دستگاههای حکومتی با شعار عدالت ظلم کرده اند و هیچ حکومتی را نمی یابید که با شعار ظلم، ظلم کند".
چه نیکو میگوید آقای شهردار.

طاهره چنگیز رییس دانشگاه علوم پزشکی در نشست خبری به مناسبت روز پزشک اعلام میدارد: "تجهیزات پزشکی با ارز دولتی وارد شده و هیچ  افزایش قیمتی در این بخش نداشتیم". اما تجهیزات پزشکی در شهر ناکافی است...چرا؟!
چنگیز معتقد است:  "ایجاد  امنیت روانی جامعه و رضایت بیمار حایز اهمیت است"!
در تاریخ ۳۰ تیر ماه۱۳۹۷ به نقل از ایمنا توافق‌نامه همکاری تخصصی بین وزارت بهداشت و سازمان بیمه سلامت برای رسیدگی الکترونیکی اسناد بستری بیماران در استان اصفهان امضا شد.
طاهره چنگیز، رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در ادامه نشست امضای توافق نامه گفت:" الکترونیکی شدن اسناد بستری منجر به افزایش شفافیت، دقت، صحت و سرعت کار بیمارستان ها می‌شود. الکترونیک شدن فرآیندها، هدف نیست؛ بلکه رسیدن به دقت، صحت و شفافیت فرآیندها هدف می باشد و در واقع الکترونیکی شدن یک ابزار است که می تواند ما را سریع تر و ارزان تر به این هدف برساند"...


اما چرا تاکنون و پس از گذشت ۵ماه از امضای این توافق نامه هنوز سیستم اطلاعات بیمارستان های اصفهان ناقص و ناکارامد است که اورژانس حامل بیمار مبتلا به سکته مغزی و در شرایط بسیار وخیم و ناخوشایند، بیمار را به بیمارستان کاشانی می آورد که عاری از تجهیزات و پزشک متخصص است . پس از خونریزی مغزی و سکته دوم باز به دلیل ناکارآمدی این سیستم بیمار به بیمارستان زهرای مرضیه منتقل میشود که همراهان بیمار  با عدم پذیرش  مواجه میشوند و پس از آن با هزینه شخصی مجبور به اجاره اورژانس برای انتقال مادرشان به بیمارستان الزهراء میشوند.

آیا زمان آن نرسیده که امروز اصفهان دارای بیمارستان مجهزی باشد تا جوابگوی نیاز شهروندان باشد؟ چه کسی آیا پاسخ گو است؟!
شعائر ما در همان مکتبی رشد یافت که علی (ع) پس از آنکه شنید در حکومت اسلامی خلخال از پای زن یهودی کشیدند بیان داشت: اگر مرد مسلمانى پس از این رسوایى از اندوه بمیرد، نه تنها نباید ملامتش ‍ كرد بلكه مرگ را سزاوارتر است .

چنگیز در نشست خبری در جمع فرماندار و خبرنگاران شهرستان تیران و کرون  با اشاره به "کمبود اعتبارات دولتی برای توسعه بیمارستان و مراکز درمانی، اظهار میدارد: نیازمند کمک خیران برای احداث بیمارستان، نگهداری و تامین هزینه های جاری بیمارستان ها هستیم".
وی در  در نشست مجمع نمایندگان استان اصفهان اظهار میدارد: "در برنامه تدوین توسعه درمان که نقشه راه را تا سال ۱۴۰۴  پیش بینی کرده است، باید مشخص شود که هر شهرستان چه تعداد تخت در بیمارستان ها کمبود دارد و چه متخصصینی در چه حوزه هایی نیاز است".
اکنون اما برنامه تدوین توسعه درمان تصویب شد و آیا این برنامه با هزار نظر کارشناسی که میبایست در سطح استان صورت گیرد؛ تدوین شد؟!
رییس دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان "یکی از مشکلات دانشگاه علوم پزشکی را، ضعف در بودجه های بهداشت و درمان میداند  که معتقد است باید به طور جدی بررسی شود".
وی اذعان میدارد :"امسال اعتبارات استانی در بخش بهداشت و درمان کاهش یافته که باید این موضوع بررسی شود تا بتوانیم اقدامات مقتضی را انجام دهیم".

وی با انتقاد از کمبود اعتبارات حوزه بهداشت و درمان استان اصفهان در قیاس با برخی از استان های کشور گفت:" باتوجه به اینکه استان اصفهان جزو کلانشهرها است، کل اعتبارات در نظر گرفته شده برای این استان با حجم انبوهی از بیمارستان ها و مراکز درمانی بسیار ناچیز است".
این همان اصفهانی است که شکوهش در سراسر جهان شهره بود و آسمان لاجوردی و گنبدهای فیروزه ای و زاینده رود خروشانش سرآمد شهرهای جهان بود که اینک در غبار هوای سیاه آلوده و رودخانه خشک و کمبود امکانات و تختهای بیمارستانی و هزار مساله اش به سختی نفس میکشد و نفس مردمانش نیز به شماره افتاده.
به واقع آیا  کسی پاسخ گوی ندای هل من ناصر مردمان اصفهان هست؟!

انتهای پیام/

 

مطالب پیشنهادی