به گزارش مفتاح محمد علی نجفی ۶۸ ساله شهردار سابق تهران پس از آنکه به عنوان وزیر پیشنهادی حسن روحانی-رییس جمهور- در وزارت آموزش و پرورش معرفی می شود به دلیل اعلام نمایندگان مخالف مبنی بر آنکه وی از ذی مدخلان فتنه۸۸ است، رای اعتماد مجلس را از دست می دهد و با اختلاف یک رای دست خالی مجلس را ترک می گوید. نجفی به عنوان «نخبه کابینه دولت» معروف بود اما صدارت او در پست وزارت میسر نشد. پس از آن حسن روحانی او را به ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری منصوب کرد. وی در سال 92 حدود6 ماه را در سازمان میراث فرهنگی گذراند و درحالیکه بارها اعلام کرده بود یک ویرانه با کلی بدهی تحویل گرفته، استعفا داد و سپس مشاور رییس جمهور و دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی شد و در نهایت  گزینه منتخب شورای شهر در سمت شهردار تهران می شود.


وی پس از ۷ ماه و با برگزاری رقص دختربچه ها در برج میلاد استعفای خود را این باز به شورای شهر تهران تقدیم و مورد موافقت قرار می گیرد. از اخبار واصله به نظر می رسد که در همان زمان پای «استاد» به زندگی نجفی باز شده بود و پس از آن عاشقانه های نجفی با میترا استاد ۳۵ ساله با ۳۳ سال اختلاف سنی در صفحه اینستاگرام خانم بازیگر نمایان می شود.
حال خبر قتل میترا استاد در ۷/خرداد/۹۸ رسانه ای شد. به گفته نجفی «استاد» انگار وارد زندگی او شده بود که همه چیز را خراب کند. به ادعای برخی از اصلاح طلبان میترا استاد پرستویی بود تا اعتبار و آینده زندگی این سیاستمدار را بر هم ریزد. اختلافات او با همسرش پس از ۷ ماه آنقدر عمیق می شود که نجفی در هتل لاله تهران دست به خودکشی می زند و پیکر نیمه جانش توسط یکی از خدمتکاران هتل کشف می شود. شدت فشار روحی و البته انگیزه نه چندان معلوم منجر به قتل میترا استاد می شود. عصر آن روز نجفی به اداره آگاهی استان تهران می رود و اعتراف به قتل می کند. 

حرف و حدیث زیاد است و به دلیل آنکه بدون استنادات موثق است از گفتن آن اجتناب می شود اما به گفته شهردار سابق  ترس و تهدید وی توسط همسر دومش به افشاء رفتار و صدای شهردار سابق نزد برخی از نهادهای امنیتی، بداخلاقی ها و بدگمانی های وی نسبت به او و تهدید همسر اول و دختر نجفی به اسیدپاشی منجر به تصمیم قتل او می شود. هرچند که طبق گفته وکیل وی، قصد قتل وجود نداشت اما از شب قبل اسلحه وی آماده شلیک می شود و فردای آن روز پس از جنجال و دعوای تکراری و قبل از ورود میترا استاد به وان حمام با شلیک ۵گلوله موفق و ناموفق میترا استاد کشته می شود. با آنکه بنابر گفته های متهم قتل در حمام رخ می دهد اما جسد وی توسط فرزند ۱۳ ساله او  در اتاق خواب پیدا می شود.

حال چند سوال مطرح است:

1- با آنکه در قانون ایران حق طلاق با مرد است چگونه نجفی الزاما به توافق با همسر خویش نیاز داشت و به گفته خودش به دلیل مخالفت میترا اقدام به طلاق نمی نمود؟ آیا «رضایت» میترا در جلوگیری از صدمات احتمالی توسط وی در زایل کردن اعتبار و آبروی محمدعلی نجفی ضروری بود و یا شدت نفوذ استاد منجر به ترس شدید نجفی از او شده بود؟
2_ مجوز حمل و نگهداری اسلحه به چه دلیل به نجفی داده شده بود که او در اظهاراتش اعلام می دارد از قبل اسلحه داشتم و چون به تازگی به این خانه اسباب کشی نمودیم اسلحه را از چمدان، شب قبل در آوردم و ضامن آن را باز نموده بودم.

3_آیا نجفی علیرغم درخواست قصاص مادر مجنی علیه اعدام می شود؟

4_آیا اقدام نجفی لکه ننگی بر دامن اصلاح طلبان خواهد بود یا این اقدام توسط هر انسانی با هر نوع گرایش سیاسی در شرایط فشار روحی سخت امکان پذیر است؟
5_آیا ماجرای هتل اسپیناس و برگزاری تولد محمدعلی نجفی در آن هتل به میزبانی میترا استاد حقیقت دارد و فیلم های گرفته شده از آن شب تهدیدی برای او بود و در واقع میترا استاد دامی برای نجفی بود؟


سخنگوی قوه قضاییه اعلام می نماید: «مدارکی دال بر ارتباط استاد با نهادهای امنیتی وجود ندارد. اسماعیلی می گوید: آنچه فعلا رسیدگی می شود پرونده قتل است و به سایر زوایای پرونده در مرحله بعد رسیدگی خواهد شد.» این درحالی است که رسیدگی به سایر زوایای پرونده به دلیل پرده برداشتن از انگیزه قاتل تاثیر دارد هرچند به دلیل آنکه آلت جرم قتاله بوده است و از شب قبل آماده شلیک می شود بنظر می رسد عمدی بودن قتل مشخص باشد. شلیک 5 گلوله که 2 گلوله به صورت موفقیت آمیز به سینه میترا اصابت می کند دلایلی بر عمدی بودن قتل می باشد.  اما پیش بینی می شود مطابق اصل 165 قانون اساسی در صورت درخواست طرفین احتمال علنی برگزار نشدن دادگاه وجود داشته باشد.
حال محمود علیزاده-وکیل نجفی- که سابقاً وکیل خانوادگی هاشمی رفسنجانی نیز بوده است معترض از تکمیل تحقیقات مقدماتی پرونده موکل خویش پس از تنها 4 روز است. این درحالی است که متهم برای بازسازی صحنه جرم به همراه تیم انجام تحقیقات به منزل مسکونی اش برده می شود تا برای تبیین حقیقت به بازسازی صحنه جرم بپردازد.

حال پرونده در راه دادگاه است. ماجرای نجفی هرچه بود شوک بزرگی در جامعه ایجاد نمود. قتل همسر، توسط یکی از مدیران عالی رتبه و سیاستمداران کشوری نیاز به بازتاب و کشف حقایق پنهان آن به طور صحیح در جامعه دارد وگرنه می تواند تاثیرات بسیار منفی در اذهان عمومی ایجاد نماید که کشف این مهم به گشایش گره گذاری ها در افکار جامعه می انجامد.

پیشنهاد می شود مطالب زیر زا مطالعه نمایید:

پای شهردار نجفی به کلانتری باز شد/ امتناع شهرداری از ارایه اسناد علیه قالیباف

رقصیدن دختران مقابل نجفی در مراسم روز زن

جزئیات جدید از قتل همسر دوم نجفی؛ شهردار اسبق تهران/شناسایی مظنون به قتل

نجفی بازداشت شد/اعتراف به قتل همسرش

محمدعلی نجفی اقدام به خودکشی در هتل لاله را تأیید کرد

تحقیقات پرونده نجفی تکمیل شد

مطالب پیشنهادی