9:53 1398/02/03

به گزارش مفتاح، مهم‌ترین دغدغه دانشجویان پس از قبولی در کنکور، آشنایی با محیط دانشگاه است. این موضوع در مورد افرادی که برای تحصیل ناگزیر به مهاجرت هستند، اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند.

رتبه‌های برتر کنکور،  با استفاده از تسهیلات و امکانات دانشگاه می‌توانند در دوران تحصیل بی هیچ درگیری ذهنی به تحصیل بپردازند اما در این میان، دانشجویانی هستند که به دلیل محدودیت تسهیلات دانشگاه در زمینه خوابگاه رو به خوابگاه‌های غیر دولتی می‌آورند.

خوابگاه‌هایی که زیر نظر وزارت علوم و سازمان امور دانشجویان فعالیت می‌کنند، به دلیل وابستگی به این نهاد دولتی موجب آسودگی خاطر خانواده‌ها برای امنیت فرزندانشان است. البته امکانات و تجهیزات خوابگاه‌ها بسته به اولویت بندی آنها متفاوت است.

براساس اولویت بندی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، خوابگاه دانشگاه‌ها به پنج رتبه تقسیم شده‌اند که خوابگاه‌های سطح پنج جزء بی کیفیت‌ترین خوابگاه‌های دانشجویی محسوب می‌شوند.

برای آشنایی بیشتر با وضعیت خوابگاه‌های غیر دولتی کشور با علیرضا شوکتی مدیر خوابگاه داران غیر دولتی وزارت علوم گفت‌وگو کردیم.

 

شوکتی به ارائه آماری از تعداد خوابگاه‌های غیر دولتی پرداخت و گفت: ۳۴۰ خوابگاه غیر دولتی در سراسر کشور وجود دارد که این خوابگاه‌ها رتبه بندی شدند. بر اساس این رتبه بندی، خوابگاه‌های سطح یک از امکانات و تجهیزات بالاتری برخوردارند؛ خوابگاه‌های سطح دو به میزان متوسط و خوابگاه‌های سطح سه و چهار دارای کمترین میزان امکانات هستند.

وی تأکید کرد: رتبه بندی خوابگاه‌ها دلیلی برای افزایش اجاره بها یا کاهش آن نیست اما این سطح بندی به دانشجویان کمک می‌کند تا بتوانند خوابگاه‌های با کیفیت را شناسایی کنند.

مدیر خوابگاه داران غیر دولتی  ادامه بیان کرد: متأسفانه خوابگاه‌های رتبه یک به نسبت سایر سطح‌ها از تعداد کمتری برخوردارند. با وجود آنکه اگر سطح کیفی خوابگاه‌ها افزایش یابد، میزان تمایل دانشجویان بیشتر می‌شود اما هنوز خوابگاه‌های غیر دولتی نتوانستند به استانداردهای این سطح برسند.

فعالیت ۱۱۴ خوابگاه غیر دولتی در تهران

وی ادامه داد: ۱۱۴ خوابگاه غیردولتی در تهران فعالیت می‌کند و ۲۲۶ خوابگاه در نقاط مختلف کشور فعال است.

شوکتی تأکید کرد: برنامه‌ای برای افزایش تعداد خوابگاه‌ها داریم اما برای این کار نیاز به حمایت صندوق رفاه وزارت علوم داریم تا بتوانیم با حمایت این نهاد، خوابگاه‌های با کیفیت را در اختیار دانشجویان قرار دهیم.

امسال، هیچ خوابگاه سطح چهارمی نخواهیم داشت

وی در ادامه تصریح کرد: خوشبختانه با رایزنی‌های انجام شده توانستیم خوابگاه‌هایی را که سطح کیفی پایینی داشته‌اند و در رتبه ۵ قرار داشتند را ارتقاء دهیم و دیگر هیچ خوابگاه سطح پنجمی نداریم اما هنوز خوابگاه‌های سطح چهارمی داریم که اگر به وضعیت خود رسیدگی نکنند، حذف می‌شوند.

مدیر خوابگاه داران غیر دولتی وزرت علوم گفت: طی برنامه‌ای که امسال در نظر داریم، خوابگاه‌های سطح ۳ نیز حذف و همه خوابگاه‌ها ساماندهی می‌شوند. امیدواریم وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای تحقق این هدف ما را یاری کند.

فارس

مطالب پیشنهادی