10:50 1397/04/31

 

به گزارش خبرنگار مفتاح، مدیر کل بهزیستی استان اصفهان به مناسبت هفته بهزیستی در جمع خبرنگاران با اشاره به مداخله قضایی و مددکاری اورژانس اجتماعی در هزار و 278 مورد گفت: از این موارد 558 مورد کودک آزاری بوده است، 300 مورد سایر خشونت‌ها و 71 مورد اقدام به خودکشی بوده است. در این آمار 195 مورد همسر آزاری و 34 مورد سالمند آزاری دیده می‌شود که سه ماهه اول امسال نسبت به سال گذشته همسر آزاری 16 درصد و سالمند آزاری 34 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی در ادامه با تا کید بر اینکه بچه‌های بد سر پرست بیش از بچه‌های بی سر‌پرست هستند گفت: بالای 90 درصد از بچه‌های مقیم در خانه‌های کودک ما مقیم هستند وبد سرپرست. بچه‌های بد‌سرپرست را دادگاه به راحتی اجازه حضانت می دهد اما در مورد بچه‌های بد سرپرست اینگونه نیست.

وی در ادامه اظهار داشت: طبق تحقیقات وسیعی که انجام شده بود و به این نتیجه رسیدند که این بچه‌ها در خانه کودک با سه شیفت کاری در تماس هستند وممکن به لحاظ روحی آسیب ببیند به این خاطر طرح مشک، طرح مراقبت مشارکتی در ده استان به اجرا درآمد که اصفهان هم یکی از این استان‌ها بود. در این طرح بچه‌ها به صورت موقت به خانواده‌های متقاضی  سپرده می‌شوند.

وی با بیان اینکه در سال گذشته 70 کودک از شیر خوارگاه به صورت امین موقت سپرده شده‌اند گفت: این کودک به دلیل این که خانواده آنها فعلا صلاحیت نگهداری کودک را ندارند به خانواده های درخواست کننده سپرده می شوند و در صورت صلاحیت پیدا کردن والدین وبرگشت آنها کودک از خانواده موقت پس گرفته می‌شود.

وی اما در خصوص جدا سازی کودک از والدین جدید واحتمال مشکلات روحی جدا سازی گفت: بنا به پژو‌هش‌هایی که صورت گرفته است این جدا سازی به مراتب از تغییر مرتب مراقب کودک بهتر است و آسیب کمتری به کودک وارد می کند.

بنا به گفته فرشاد دو هزار خانواده در پیش نوبت گرفتن این کودکان بودند که 70 خانواده موفق به دریافت کودک شده‌اند. در این میان سه خانواده سرپرستی سه کودک معلول را قبول کردند ویک خانواده نیز یک دختر HIV مثبت را پذیرفت.

طبق گفته مدیر کل بهزیستی اگر دوسال از تحویل کودک به خانوده امین موقت بگذرد و خانواده اصلی برای دریافت کودک مراجعه نکند با اجازه قاضی سرپرستی کودک به صورت دائم به خانواده متقاضی واگذار خواهد شد.

 

کودکان مجهول الهویه کد ملی دریافت کردند

 

وی در ادامه از صادر شدن کد ملی برای کودکان مجهول الهویه خبر داد وگفت: با توجه به تلاش هایی که انجام دادیم تا دفترچه بیمه برای درمان این کودکان تهیه کنیم اما میسر نشد، ولی خوشبختانه  اداره ثبت احوال بزرگواری کرد و برای این کودکان کد ملی صادر کرد.

فرشاد اما در ادامه از تنها ماندن بهزیستی و شهرداری در ساماندهی کودکان کار وخیابان گفت وادامه داد: در مورد ساماندهی این کودکان اگر سایر ارگان ها به کمک نیایند این کودکان دوباره به خیابان بر می‌گردند. سایر ارگان‌ها که مسئول هستند ما را  تنها گذاشتند.

وی در ادامه افزود: هر کودکی که به دلیل کسب وکار ویا بی کسی زندگی اش در خیابان است در مجموعه کودکان کار وخیابان است. چند مدل کودک داریم،  کودکان بد سرپرست وبی سرپرست که باید به مراکز بهزیستی ارجاع بشوند. اما کودکی که خانوده دارند وبرای درآمد در خیابان است ما فقط از کودک وخانواده تعهد می گیریم. اگر باز برگشت به همین ترتیب، ما صلاحیت ومجور مداخله دیگری نداریم و قوه قضائیه باید به کمک بیاد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه این چرخه معیوب است، باز بر همکاری ارگان های مختلف برای ساماندهی این کودکان تا کید کرد.

وی با اشاره به تاسیس اولین خیریه کودک کار وخیابان گفت: خیریه سرمد در حال حاضر 104 کودک را تحت پوشش دارد که این کودکان پذیرش می شوند اموزش می بینند وحمایت می شوند. اگر کمک مردم به این کودکان که کمک هر چه بیشتربه ماندن  این کودکان در خیابان است در قالب خیریه ها وارد شود ظرفیت پذیرش همه کودکان خیابانی که 215 نفر هستند را دارد.

وی در ادامه افزود: در تحقیقات از حضور این کودکان در خیابان به غیر از درخواست خانواده برای کارکردن چیز دیگری به دست نیامد. این کودک برای حضور در جامعه باید بزرگ بشود وآسیب های متفاوتی خواهد دید. مورد تهدیدات مختلفی قرار می گیرد و مشکلات فراوانی پیش روی آن قرار می گیرد.

وی از مردم خواست تحت هیچ عنوانی به این کودکان کمک نشود. فروش بیشترو کسب درآمد بیشتر این کودکان مساوی با ماندن بیشترشان در خیابان است و این کمک به کودک نیست.

 

 

 

 

 

 

 

 

مطالب پیشنهادی