14:20 1397/02/08

 

 

به گزارش مفتاح وبه نقل از  مهر، دکتر ایرج فاضل صبح شنبه در نشست خبری چهل و دومین کنگره جامعه جراحان ایران که قرار است از ۱۵ تا ۱۹ اردیبهشت ۹۷ در مرکز همایش‌های رازی برگزار شود، اظهار داشت: یکی از بزرگترین مشکلات حال حاضر کشور ما، تصادفات و حوادث ترافیکی است؛ به همین دلیل همیشه تروما جزو برنامه‌های اصلی این کنگره بوده است.

 

وی به تونل نیایش به عنوان یکی از موارد عدم رعایت قانون در تردد وسایل نقلیه اشاره کرد و افزود: قبل از ورود به این تونل، شاهد تابلوهایی هستیم که ورود کامیون و موتورسیکلت به این تونل را ممنوع کرده است، اما وقتی وارد تونل می‌شویم شاهد تردد موتورسیکلت‌هایی هستیم که نشانه‌ای از بی‌قانونی بوده است.

رئیس جامعه جراحان ایران در ادامه به مبحث رشته پزشکی اشاره کرد و گفت: پزشکی از شروع ابتدای تحصیل، نیاز به خانه‌تکانی دارد، زیرا با سایر رشته‌ها متفاوت است.

فاضل با بیان اینکه رشته پزشکی جان مردم را در اختیار دارد، تأکید کرد: همه نمی‌توانند وارد این رشته شوند، درحالی‌که هیچ معیاری برای انتخاب دانشجوی پزشکی به غیر از کنکور نداریم و این شیوه صحیحی برای انتخاب رشته پزشکی نیست.

 

وی تصریح کرد: وقتی قرار بود آموزش پزشکی جدا شود و به وزارت بهداشت بیاید، ما نگران قربانی شدن درمان بودیم که متأسفانه در حال حاضر این اتفاق افتاده و خطر بزرگی برای آموزش پزشکی است.

رئیس جامعه جراحان ایران گذراندن طرح پزشکی را نوعی بیگاری فارغ‌التحصیلان این رشته دانست و افزود: این بسیار ظالمانه است که پزشک طرحی اجازه تأسیس مطب ندارد.

فاضل با اشاره به هزینه‌های هنگفت مادی و فرهنگی در اعزام بیماران به خارج از کشور که از قبل از انقلاب اتفاق می‌افتاد، گفت: در حال حاضر این روند متوقف شده و نیازی به اعزام بیماران برای درمان به خارج از کشور نیست.

 

وی در عین حال از افزایش بی‌رویه استفاده از دستگاه‌های تشخیصی در کشور انتقاد کرد و گفت: در هیچ جای دنیا به اندازه ایران دستگاه‌های تشخیصی وجود ندارد و این باعث شده هزینه‌های درمان به شدت بالا برود.

رئیس جامعه جراحان ایران در ادامه به طرح تحول سلامت اشاره کرد و افزود: اولین مشکل طرح تحول سلامت، اسم غلط این طرح است، زیرا طرح تحول سلامت، طرح درمان است و به سلامت خیلی ربط ندارد.

فاضل ادامه داد: مشکل اصلی طرح این است که در هیچ‌ کجای دنیا این طرح به این شکل قابل اجرا نبوده و به واقعیت نمی‌رسد، چون رایگان بودن هزینه‌های درمان امکان‌پذیر نیست.

وی تأکید کرد: لازمه اجرای موفق طرح تحول سلامت، داشتن یک وزارتخانه بسیار قوی و نظارت مستمر بر روند اجرای آن است.

به گفته رئیس جامعه جراحان ایران، ایجاد درآمدهای غیرعادی برای برخی از گروه‌های پزشکی در بیمارستان‌های دولتی باعث شده که موازنه درآمد در نظام سلامت به هم بریزد.

فاضل گفت: هزینه‌ها و بودجه طرح تحول سلامت به قدری بالاست که اگر تمام بودجه مملکت هم به این طرح اختصاص یابد، کفاف آن را نمی‌دهد.

وی افزود: اگر اصل طرح به معنی کمک به بیماران محروم و بی‌بضاعت است، ایده‌آل بوده اما همین شیوه اجرا تا چند سال قبل در بیمارستان‌های آموزشی انجام می‌شد و خدمات درمانی برای بیماران در این بیمارستان‌ها با بودجه بسیار کمتر طرح تحول سلامت رایگان بود.

رئیس جامعه جراحان ایران تصریح کرد: پیشنهاد من این است که به جای طرح تحول سلامت، بیمارستان‌های آموزشی را برای ارائه خدمات به مردم رایگان کنیم و بودجه آن را بپردازیم.

 

فاضل همچنین به موضوع تعرفه‌ها اشاره کرد و گفت: قدر مسلم با افزایش پنج درصدی تعرفه‌ها، هیچ مشکلی حل نخواهد شد، زیرا این افزایش متناسب با هزینه‌های جاری و نرخ‌ تورم در کشور نیست، به طوری که در حال حاضر بسیاری از بیمارستان‌های خصوصی و داروخانه‌ها در حال ورشکستگی هستند.

مطالب پیشنهادی