10:10 1395/10/12

به گزارش مفتاح، نقل از استانداری اصفهان، رسول زرگرپور استاندار اصفهان از تصویب کلیات طرح جامع کنترل کیفی آب رودخانه زاینده رود خبر داد و گفت: این طرح در کنار طرح ۹ ماده ای احیای حوضه آبریز زاینده رود، پیگیری بسیار مهم و حیاتی را هم از بُعد کمی و هم کیفی در خصوص این حوضه آبی در برخواهد داشت.

رسول زرگرپور در بیست و پنجمین نشست شورای حفاظت کیفی رودخانه زاینده رود، اظهار داشت: رودخانه زاینده رود یک پیکره آبی در فلات مرکزی ایران و یکی از مهمترین پیکره های آبی کشور است که تمدن شیعه در کنار این رودخانه شکل گرفته است.

وی با بیان اینکه دو مقوله کنترل کمی و کیفی آب رودخانه زاینده رود اهمیت ویژه ای دارد، افزود: بحث کمی آب رودخانه در قالب طرح ۹ ماده ای احیای حوضه آبریز زاینده رود در حال پیگیری است.

استاندار اصفهان بحث کیفی آب رودخانه را حتی در مواردی مهمتر از بحث کمی آن خواند و گفت: کیفیت آب در حوضه آبریز زاینده رود چه از لحاظ جمعیت ۵ میلیونی که از آب شرب آن استفاده می کنند و چه از ابعاد دیگر برای ما اهمیت دارد و مخصوصا زمانی که بحث خشکسالی و کم آبی مطرح می شود کیفیت بیشتر از کمیت مورد خدشه و خطر قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه سه دستگاه آب و فاضلاب استان، آب منطقه ای و سازمان حفاظت محیط زیست و همچنین مدیریت بحران استانداری به نحوی در خصوص کیفیت آب زاینده رود مطالعاتی را انجام داده اند، تصریح کرد: لازم است که همه این مطالعات تلفیق و تجمیع شود و هم پوشانی های آن برطرف و به هنگام سازی و یک طرح یکپارجه ایجاد شود.

زرگرپور با بیان اینکه بخشی از رودخانه زاینده رود در استان اصفهان و بخشی در استان چهارمحال بختیاری است، گفت: در آن استان نیز مطالعاتی صورت گرفته است ولی باید این مجموعه با هم در نظر گرفته شود و همین طور که در کمیت مدیریت یکپارچه مبنای کار قرار دارد در کیفیت نیز مدیریت یکپارچه مبنای کار قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه باید طی ۳ ماه آینده چهار طرح مطالعه شده کنترل کیفیت آب زاینده رود با محوریت دانشگاه تهران تلفیق شود، افزود: این طرح یک طرح ۵-۱۰ ساله با هدف ارتقای کیفیت آب رودخانه ی زاینده رود خواهد بود.

ضرورت حاکم شده سیستم های هشدار پایش در حوضه زاینده رود

استاندار اصفهان اضافه کرد: باید سیستم های هشدار پایش پیشرفته در حوضه حاکم شود و ما این اطمینان را حاصل کنیم که کیفیت آب در حوضه آبریز زاینده رود در مکان های مختلف و در زمان های مختلف دارای کیفیت استاندارد و قابل قبولی است.

وی با اشاره به اینکه سه منبع اصلی آلوده کننده آب رودخانه زاینده رود وجود دارد، افزود: پساب های صنعتی رقمی در حدود ۱۹ درصد را در آلودگی روخانه زاینده رود داشته ولی در طول چند سال گذشته میزان آلودگی صنعتی با استفاده از سیستم های مدرن و سازگار با محیط زیست کاهش یاقته و همانند آب، پساب نیز اهمیت پیدا کرده و کارخانه ها از پساب خود استفاده می کنند.

زرگرپور با اشاره به اینکه صنعت ۵ درصد سهم آلایندگی خود را کاهش داده است، تصریح کرد: صنعت در سطح کمی نیز مصرف آب را کاهش داده است و به عبارتی اینکه گفته می شود مشکلات رودخانه زاینده رود به صنعت بر می گردد، درست نیست.

وی افزود: بخش کشاورزی به عنوان منبع دوم آلوده کننده آب با استفاده از کودها، سموم مازاد بر نیاز و یا تقلبی باعث آلودگی آب می شود که براساس مطالعات صورت گرفته میزان آلودگی این بخش در طول سال های گذشته تغییری نداشته است که باید تصمیمات اساسی و قاطع در این رابطه اتخاذ گردد.

استاندار اصفهان بخش سوم منابع آلوده کننده آب را پساب فاضلاب شهری و روستایی برشمرد و افزود: در طول سال های گذشته میزان سهم آلودگی این بخش با افزایش جمعیت بالاتر رفته و طرح های جمع آوری و تصفیه فاضلاب نیز برای مقابله با این حجم افزایش کافی نبوده است.

وی خاطر نشان کرد: اگر این روند ادامه یابد به وضعیتی خواهیم رسید که دیگر آب رودخانه برای شرب مناسب نخواهد بود لذا این اقدامات به صورت پیشگیرانه است و شرایطی را ایجاد خواهیم کرد که کیفیت آب، شرایط اولیه و مطلوب خود را داشته باشد.

وی با اشاره به تصویب کلیات طرح جامع کنترل کیفی آب زاینده رود، گفت: این طرح در کنار طرح ۹ ماده ای احیای حوضه آبریز زاینده رود پیگیری بسیار مهم و حیاتی را از بعد کمی و هم کیفی در خصوص این حوضه آبی در برخواهد داشت.

ضرب‌الاجل استاندار اصفهان به فرمانداران شهرستان‌های واقع در مسیر رودخانه زاینده‌رود

رسول زرگرپور در بخش دیگری از جلسه به احتمال وارد شدن پسماندها و منابع نفتی ویلاهای حاشیه رودخانه به زاینده رود اشاره کرد و افزود: باید تا پایان امسال شورای حفاظت کیفی رودخانه زاینده رود در کلیه فرمانداری های حاشیه رودخانه تشکیل شود و تمامی ویلاهای این محدوده و مراکز تفریحی و اقامتی به طور کامل کنترل گردد تا اطمینان حاصل شود که هیچ راهی برای ورود لکه های نفتی و فاضلاب از سوی این ویلاها و مراکز مذکور به رودخانه ی زاینده رود وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه باید با صاحبان ویلاها و مراکز متخلف برخورد شود، گفت: نباید منفعت های شخصی، آب شرب جمعیت چند میلیونی را با مشکل مواجه کند.

استاندار اصفهان همچنین به مشکلات ویلاهای سازمانی اشاره کرد و افزود: سازمان محیط زیست باید تا هفته آینده با مسئولین ابن سازمان ها مذاکره کند و خسارت های احتمالی را تشریح کند و در صورتی که اقدامات لازم برای اصلاح شبکه فاضلاب این ویلاها صورت نگرفت از طریق قضایی اقدام کند.

منبع: استانداری اصفهان

مطالب پیشنهادی