16:47 1399/09/09

به گزارش مفتاح و به نقل از پايگاه خبري پليس سرهنگ "سيد مصطفي مرتضوي" گفت : هر روز روش‌هاي جديدي براي کلاهبرداري از کاربران فضاي مجازي ابداع مي‌شود و متاسفانه شهروندان زيادي به دليل اينکه اطلاع و دانش کافي ندارند و يا به دليل بي‌دقتي در دام اين کلاهبرداران گرفتار مي‌شوند.

وي عنوان داشت: در یکی از اين روش های جدید کلاهبرداري، مجرمان سايبري با نفوذ به شبکه‌هاي اجتماعي کاربران، با برقراري ارتباط با اقوام و آشنايان آنان در اين شبکه‌ها، از دوستان و آشنايان اين کاربران مي‌خواهند با توجه به بحران به وجود آمده مبلغي به شماره حساب اعلامي از سوي آنها واريز کنند .

اين مقام انتظامي ادامه داد: شهروندان نيز با توجه به اين‌که ظاهراً پيام از طرف اقوام وآشنايان آنان است، اعتماد کرده بدون تماس با فرد، مبلغ درخواستي را به شماره حساب اعلامي واريز مي کنند بدون اينکه اطلاعي از صحت و سقم اين درخواست داشته باشند.

رئیس پلیس فتا استان اصفهان با بیان اینکه مجرمان سایبری  با اين ترفند ساده نه تنها از شهروندان کلاهبرداري کرده بلکه باعث اختلاف و جلب اعتماد شهروندان به يکديگر مي‌شوند. گفت: به شهروندان توصیه می کنیم  اگر  با درخواست پرداخت وجه از سوي اقوام و آشنايان خود در فضاي مجازي و شبکه‌هاي اجتماعي قرار گرفتند حتما با آنها تماس برقرار کنند و از صحت و سقم درخواست آنان مطلع شوند‌ و سپس اقدام به واريز وجه کنند.

این مقام انتظامی خاطر نشان کرد: از شهروندان می خواهیم در صورت مواجه با موارد مشکوک از طريق سايت پليس فتا به آدرس Cyberpolice.ir بخش مرکز فوريت هاي سايبري لينک ثبت گزارش هاي مردمي با ما در ميان بگذارند.

 

همچنین  فرمانده انتظامی شهرستان خمینی شهر، گفت: فردی که با طراحی درگاه جعلی برای یکی از بانک ها نسبت به برداشت غير مجاز از حساب هاي مالي مشتریان این بانک اقدام مي کرد در عملیات کارشناسان پلیس فتای این فرماندهی شناسایی و دستگیر شد.

سرهنگ "غلامرضا براتي "  با اعلام جزئيات بيشتر اين خبر گفت: در پي شکايت يکي از شهروندان مبني بر سرقت 4 ميليون ريالي از وي توسط فردي ناشناس در فضاي مجازي، شناسايي سارق يا سارقان احتمالي در دستور کار پليس فتا فرماندهی انتظامی شهرستان خمینی شهر قرار گرفت.

وي افزود: در تحقیقات صورت گرفته مشخص شد شاكي برای انجام پرداخت اينترنتي اقدام به وارد كردن طلاعات حساب خود در درگاه بانکی که در آن حساب داشته  نموده اما در همان لحظه مبلغ 4 ميليون ريال از کارت بانکي وی برداشت شده است.

سرهنگ "براتي" ادامه داد:کارشناسان پليس فتا شهرستان پس از تکمیل تحقیقات خود طي بررسي های علمی و تخصصی و جستجوهای فنی در فضای مجازی  سرانجام هویت اصلی فردی که اقدام به طراحی و ایجاد درگاه جعلي مشابه با بانک مربوطه  کرده بود را به دست آورده و طی یک عملیات ویژه و ضربتی وی را دستگیر کردند. 

فرمانده انتظامی شهرستان خمینی شهر افزود: در بررسی های بیشتر مشخص شد متهم به صورت کاملاً حرفه ای اقدام به  قرار دادن این سامانه جعلي  در رنکينگ جست و جوی گوگل کرده و در هنگام مراجعه متقاضيان به سامانه تقلبي و درگاه بانکي جعلي نسبت به برداشت غير مجاز از حساب هاي مالي مشتریان آن اقدام مي کرد.

اين مقام انتظامي بابيان اينکه ماموران پليس فتا  با بیان اینکه  متهم پس از مواجهه با مستندات و مدارک جمع‌آوري شده توسط ماموران پلیس به جرم خود اعتراف کرد از تحویل وی به مرجع قضائی خبر داد و گفت: به كاربران اينترنت توصیه می کنیم که  هيچ‌گاه خريدهاي خود در بستر اينترنت را از طريق صفحات و سايت‌هايي که نماد اعتماد الکترونيکي ندارند، انجام ندهند.

وی افزود: شهروندان بایستی مد نظر داشته باشند که هنگام اتصال به درگاه بانكي علاوه بركنترل نمودن آدرس بانك مربوطه در قسمت نوار آدرس ، قفل ابتداي نوار ادرس و پروتكل امنيتي httpsكه(s) انتهايي به معناي امنيت security و اصالت درگاه مي باشد را كنترل نمايند. هنگام اتصال به واي فاي عمومي به حساب بانكي خود متصل نشويد.

سرهنگ براتی خاطر نشان کرد: شهروندان مي‌توانند در صورت مشاهده تراکنش‌هاي مشکوک حساب بانکي خود مراتب را سريعاً به بانک موردنظر اطلاع داده و در صورت برداشت غيرمجاز از حساب خود موضوع را از طريق بخش ارتباطات مردمي سايت پليس فتا با كارشناسان اين پليس در ميان بگذارند. 

 

مطالب پیشنهادی