20:35 1399/09/04

امنیت رسانه، موضوع بسیار حائز اهمیتی است که بیشتر اوقات خود را در زمان بحران ها نشان می دهد.
به گزارش سرویس اجتماعی مفتاح نیوز؛ دکتر علیرضا امینی تحلیلگر حوزه امنیت رسانه گفت:‌مردم هر آنچه که در فضای مجازی مشاهده می کنند، نباید بپذیرند، زیرا هر آنچه که مشاهده می شود، کل حقیقت نبوده و تنها یک بازی تصویری با انسان ها است.
روزهایی که جامعه در بحران به سر می برد و مردم شروع به انتشار شایعات می پردازند.
اتفاقی که این روزها شاهدش هستیم و به نوعی اکثریت مردم با آن درگیر شده اند، دروغ و بزرگنمایی در برخی از موضوعات است.
کرونا از جمله این موضوعات بوده که قربانی چنین امری شده است.
جامعه ما متأسفانه در ماجرای کرونا دچار ناامنی روانی شده است و آسیب های این ناامنی روانی به مراتب بیشتر از اتفاقات دیگر است.

متخصص حوزه امنیت در سیاست بین الملل افزود:امنیت روانی، بزرگترین اتفاقی است که می تواند در وجوه مختلف امنیت شکل بگیرد؛ طبیعتا زمانی که امینت روانی جامعه یک کشور و مجموعه ای متمرکز از وجود انسان ها مورد حمله قرار بگیرد، آسیب هایی به دنبال خواهد داشت که شاید سال ها و قرن ها آن جامعه را درگیر خودش می کند.
اتفاقاتی که تضعیف امنیت روانی در آسیب های اجتماعی ایجاد می کند، تنها در بعد فردی نیست و قطعا حوزه های اقتصادی و فرهنگی را تحت تأثیر قرار خواهد داد، به خصوص در مجامعی که مباحث عبادی دارد و ابعاد عبادی را تحت تأثیر خود قرار می دهد.
این اتفاقات و مسائل و ایجاد جوی که بتواند امنیت روانی جامعه را تحت تأثیر بگذارد، معمولا موارد بیماری زایی برای جامعه ای به وجود می آورد.
احساس اضطراب، افسردگی، خشم و سردرگمی از جمله اتفاقاتی است که گریبان مردم را می گیرد.
همچنین از آنجا که تفکر فقر از خود فقر بدتر است، چنین تفکر و احساساتی امنیت جامعه را برهم می زند.
در حوزه امنیت روانی زمانی که جامعه درگیر امنیت روانی می شود و این امنیت روانی یا به صورت تهاجم تولید می شود و یا بر اساس یک اتفاق جامعه را درگیر خودش کند، مدت ها افسردگی مردم و اضطراب ناشی از برهم خوردن امنیت روانی می تواند جامعه را در همه حوزه ها به سمت فلجی بکشاند و مطمئنا جامعه افسرده، مضطرب ،‌سردرگم و پر از خشم را شاهد خواهیم بود و این افراد در هیچ حوزه ای به ویژه حوزه اقتصاد فرد مؤثری نخواهد بود و یقینا نمی تواند حتی در حوزه فرهنگ و تربیت عمل و قدم مثبتی را بردارد؛ لذا این اتفاق یعنی توجه به حوزه امنیت روانی به نظر می رسد در حوزه امنیت از جنبه های پراهمیت است و توجه به آن شاید از بسیاری موارد در حوزه امنیت جدی تر باشد.

صاحب امتیاز و مدیر مسئول ماهنامه بین المللي دیپلماسی در ادامه گفت:آگاه سازی و داشتن سواد رسانه ای یکی از راه های نجات مردم در شرایط کنونی است. ما انتظار نداریم که مردم جنگ شناختی در حوزه رسانه را بشناسند و حتی توقع نداریم که کار کارشناسی داشته باشند، بلکه می توانیم سواد رسانه ای را که ابتدایی ترین حوزه شناختی است را به مردم آموزش دهیم.
متأسفانه ما نتوانسته ایم این اعتماد را در مردم ایجاد کنیم تا دریافت خبر را بر اساس شناخت مراکز اصلی خبر بپذیرند.
برای مثال در مسأله کرونا که امنیت روانی جامعه به هم ریخته است، دولت،‌ مسئولان و رسانه ها باید این موضوعات را مطرح می کردند که کرونا بیماری خطرناکی نیست و حتی میزان فوتی بر اثر آنفولانزا بیش از کرونا بوده اما حجم سرایتش گسترده تر است.
امروز رسانه ها دائما تأکید می کنند که هر ۲۰ دقیقه یکبار دست های خود را بشویید، اگر رسانه ها از قبل این موضوع را اطلاع رسانی می کردند، فضا به نسبت امروز امن تر می شد و حتی به لحاظ روانی برای مخاطب بهتر می شد.

دکتر علیرضا امینی عضو هیئت علمی دانشگاه در پایان در رابطه با اخلاق رسانه ای گفت:بنظرم مهمترین اتفاق این است که اخلاق رسانه ای را ما حتما رعایت کنیم، یعنی مخاطبان در بازنشر مطالب توجه لازم را داشته باشند و تا زمانی که از صحت و سقم آن باخبر نباشند، به انتشار آن مطلب نپردازند. گاهی مخاطبان مطلبی را به صورت نیمه می خوانند و هنوز مطلب را به پایان نرسانده اند آن را برای دیگران بازنشر می کنند. این امر می تواند به ایجاد فضای شایعه کمک کند و فضای شایعه همان فضایی است که دیگران می توانند برای ما جریان سازی کنند و به ایجاد فضای ناامن بپردازند.
اساسا جریان های معاند نظام جمهوری اسلامی ایران، جنگ نرم را در ابزار خودشان قرار داده اند. همچنین برای فلج کردن کشور نیازی نیست که بمب بر سر آن کشور خالی کنند، بلکه تنها کافی است که مردم آن کشور را ناامید و یا حضور آنها را در عرصه سیاست کمرنگ و حتی مردم را خشمگین کنند، در این شرایط امنیت روانی جامعه را به هم ریخته می شود.

منبع:پایگاه خبری تحلیلی صدای دیپلماسی ایران

مطالب پیشنهادی