13:05 1396/07/25

به گزارش مفتاح، سن و سال كه بالا برود حوصله آدم كمتر مي شود. در پخش مستقيم هم اقتضائات و شرايطي است كه آقاي قرائتي به آن عادت ندارد. در همين ويدئو هم ايشان مي گويد دوربين را نگه داريد! يعني كاملا واضح است كه ايشان تصور مي كرده در يك برنامه ضبطي سخنراني مي كند!

پس از برخورد عجیب حجت الاسلام قرائتی در مقابل دوربین صداوسیما با یکی از آیکون‌های مشهور موسوم به آقای دوربینی، شاهد نقدهای بسیار گسترده‌ای در فضای مجازی نسبت به این رفتار، آن هم با چنان شخص بی‌آزاری بودیم؛ نقدهایی که تقریباً تمامی طیف‌های فکری و سیاسی را هم‌نظر ساخته بود و این پرسش را پیش آورده بود که آیا آنچه رخ داد با قرآن و اسلام قابل تطابق است یا برخی از ما به اندازه‌ای که از قرآن می‌گویم به آن عمل نمی‌کنیم؟

احتمالاً ویدیو کوتاهی از برنامه عطر عاشقی را دیده‌اید که حجت الاسلام و المسلمین قرائتی به یکی از آیکون‌های مشهور موسوم به آقای دوربین هجمه وارد می‌کند و ادامه سخنرانی‌اش را موکول به اخراج این شخص از میان جمعیت می‌کند. نحوه بیرون کردن این شخص و تعابیری که در مقابل پخش زنده به کار رفت، بسیار عجیب و دور از انتظار بود و تصور نمی‌شد آقای قرائتی که شاید یکی از رکوردداران حضور در تلویزیون هستند، از نمایش چند ثانیه‌ چهره آقای دوربینی در تلویزیون تا به این حد خشمگین شوند.

این رفتار با واکنش‌های فراوانی همراه شد و تقریباً هیچ طیف فکری نبود که به دفاع جدی از آقای قرائتی بپردازد و جانب آقای دوربینی را نگیرد. به هر حال همه با کاراکتر و بسیاری با شرح حال این شخص نیز آشنا هستند؛ شخصی که تعادل رفتاری نداشته و زندگی‌اش را وقف چند ثانیه دیده شدن کرده و بنابراین حرجی بر او نیست. در مقابل برای چهره‌ای چون آقای قرائتی که به عنوان مفسر قرآن و مدرس اخلاق تشاهر دارند، چنین رفتاری، آن هم در چنین محیط عمومی و در مقابل دیدگان ملت غیرقابل هضم است.

چرا رفتار آقای قرائتی با آقای دوربینی نه قرآنی بود و نه اخلاقی؟!

امام صادق (ع) فرمود: «کسی که به منظور عیب جویی و ریختن آبروی مومن و اینکه او را از نظر مردم بیندازد سخنی را نقل کند، خداوند او را از ولایتش بیرون کرده، به سوی ولایت شیطان می فرستد ولی شیطان هم او را نمی پذیرد.» و از همه چهارده معصوم احادیث مشابهی وجود دارد که بر حرمت آبروی اشخاص و اهمیت حفظ آن در حد قرآن و کعبه و آبروی خود معصومین تاکید شده است.

این نقدها از آن حیث مطرح شد که ترویج قرآن بیش و پیش از آنکه از پشت تریبون‌ها رخ دهد، با رفتارها واقع می‌شود. در همین زمینه امام صادق (ع) فرمود: «کُونُو دُعاةً للنّاسِ بِغَیر اَلسِنَتِکُم لِیَرُوا منکُم الوَرَع و الاِجتهادَ و الصَّلاة و الخیر فَانَّ ذلکَ داعیةٌ / مردم را با غیر زبانتان بخوانید تا از شما پارسایی و کوشش و نماز و خوبی را ببینند زیرا این امور آنان را به سوی حق فرا می خواند.»

بدین سان باید از آقای قرائتی پرسید: «أتأمرون الناس بالبر وتنسون أنفسكم وأنتم تتلون الكتاب أفلا تعقلون / آیا مردم را به نیکوکاری فرمان می دهید و خود را فراموش می کنید؟ درحالی که شما کتاب میخوانید، آیا نمی فهمید؟» (بقره / آیه 44)

در مقابل این نقدهای جدی، حجت الاسلام و المسلمین زائری در یادداشتی به توصیه‌اش به یکی مدیران تلویزیون اشاره تاریخی کرده و آورده است: «سالها پيش به ديدار مدير وقت شبكه يك سيما رفتم تا در باره برنامه ارزشمند و افتخارآميز درس‌هايي از قرآن صحبت كنم. به ايشان گفتم اين برنامه را در اوج پايان دهيد و الگوي تازه اي در تناسب با مخاطبان جديد و روزگار نو به جاي جناب آقاي قرائتي معرفي كنيد. اين مدير محترم بدون آن كه سخن من را درک كند به تاكتيكي متوسل شد كه معمولا براي بستن دهان ديگران استفاده مي شود و چيزي گفت كه جلسه را پايان داد!

چرا رفتار آقای قرائتی با آقای دوربینی نه قرآنی بود و نه اخلاقی؟!حجت الاسلام و المسلمین قرائتی در سال‌های دور

امروز كه جناب آقاي قرائتي در پخش مستقيم برنامه تلويزيوني عطر عاشقي ناراحت شده و برخورد تند و غير قابل توجيه و نادرستي با يكي از حضار كرده اند، به ياد آن داستان افتادم و روزهاي اوج برنامه تلويزيوني ايشان.  اكنون همه به آقاي قرائتي اعتراض مي كنند و گاه حتى آزردگي ها و عقده هاي متراكم شده اين سالها از روحانيت را بر سر ايشان فرياد مي كنند. 

اما فراموش نكنيم اين مرد الگوي پرافتخار رسانه ملي در برنامه هاي ديني است كه دهها سال به گردن همه ما حق دارد. اين مرد كسي است كه هرگز وسوسه نشد تا به مجلس و وزارت و رياست مشغول شود و به برخي از مسايل ديگران آلوده نشد. اين مرد كسي است كه سالها بر خلاف همه آخوندها مردم را خنداند و به شادي حلال فكر كرد. اين مرد كسي است كه تا ديروز همه براي عكس گرفتن با او توي صف مي ايستادند. هرگز نوجواني ارمني را فراموش نمي كنم كه فوتبال بچه هاي كوچه را رها كرد تا برود و برنامه آقاي قرائتي را ببيند! 

البته سن و سال كه بالا برود حوصله آدم كمتر مي شود. در پخش مستقيم هم اقتضائات و شرايطي است كه آقاي قرائتي به آن عادت ندارد. در همين ويدئو هم ايشان مي گويد دوربين را نگه داريد! يعني كاملا واضح است كه ايشان تصور مي كرده در يك برنامه ضبطي سخنراني مي كند!

آقاي قرائتي مقصر نيست! ايراد از ما و رسانه ملي و فضاي عمومي كشور است كه يك ظرفيت را به جاي حرمت نهادن و قدر دانستن چنان مي چلانيم و به آخر مي‌رسانيم كه اين سرنوشت را پيدا كند! اشكال از مديران محترم رسانه ملي در آن سالهاست كه برنامه زيبا و خاطره انگيز آقاي قرائتي را در اوج پايان ندادند و مثل خيلي موضوعات ديگر بدون مديريت تدبير رهايش كردند!»

منبع: تابناک

مطالب پیشنهادی