14:14 1399/10/18

به گزارش سرویس بین الملل مفتاح نیوز به نقل از اندیشکده راهبردی تبیین؛ با حضور سفیر ایران در برخی مراسم و مناسبت‌های مختلف مردم یمن و استقبال بی‌نظیر مردمی از وی، توجه رسانه‌ها و چهره‌های نزدیک به محور ائتلاف سعودی جلب شده و تحلیل‌های متعددی از آن‌ها در فضای رسانه‌ای منتشر شده است. نوشتار حاضر به ترجمه و ارزیابی گزارش اخیر «الحدث» درباره حضور سفیر ایران در مراسم گرامیداشت نخستین سالگرد شهادت فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می‌پردازد.

نارضایتی وزیر دولت مستعفی

به گزارش تارنمای سعودی «الحدث»، معمر الریانی، وزیر اطلاع‌رسانی دولت مستعفی یمن با انتشار توئیتی(۱) از تصاویر مراسم سالگرد سردار سلیمانی در صنعا که با حضور و سخنرانی سفیر ایران برگزار شد، به آن واکنش نشان داد. الریانی با انتشار تصاویری ضمن انتقاد از این مراسم به کنایه مدعی شد، در حال حاضر حاکم اصلی یمن «حسن ایرلو» سفیر ایران در یمن است.

وی همچنین با اشاره به بخشی از سخنان سفیر ایران در این مراسم که گفته: «یمن قلب محور مقاومت است»، اضافه می‌کند که این کلام به معنی آن است که: «شبه نظامیان حوثی» که یکی از خطرناک‌‌ترین «شبه نظامیان فرقه‌گرا» هستند و توسط سپاه پاسداران در منطقه با هدف «افزایش هرج و مرج» ایجاد شده‌اند، در واقع سازگارترین و همراه‌ترین مجری دستورات ایران هستند.

الریانی از سازمان ملل و شورای امنیت خواسته تا به مسئولیت‌های قانونی خود در قبال مداخلات تهران در اوضاع یمن عمل کنند. وی همچنین بر لزوم فشار جامعه بین‌المللی برای جلوگیری از «سیاست‌ها و فعالیت‌های تروریستی ایران که امنیت و ثبات منطقه را تضعیف می‌کند» و شناسایی «الحوثی‌ها» به عنوان «گروه تروریستی مرتبط با ایران» تاکید کرده است.

وزیر اطلاع‌رسانی دولت مستعفی چند روز پیش نیز ایران و انصارالله را در حادثه انفجار فرودگاه یمن متهم کرده و این اقدام را واکنشی به ترور سردار سلیمانی دانسته بود.

تحلیل و ارزیابی

اظهارات و سخنان وزیر اطلاع‌رسانی دولت مستعفی یمن از چند وجه قابل تحلیل و ارزیابی است:

۱- اذعان به ضعف خود و قدرت رقیب

نخست اینکه اظهارات اینگونه در بطن خود حاوی ضعف و استیصال است. به عبارت بهتر می‌توان گفت دولت مستعفی پس از شش سال از انقلاب صورت گرفته در این کشور و به‌رغم تجاوز وحشیانه ائتلاف سعودی-اماراتی با همراهی کشورهای غربی عملاً در صحنه میدانی نتوانسته به هیچیک از اهداف مدنظر خود دست یابد و به خوبی بر این مسئله واقف است که با شرایط فعلی و چشم‌اندازهای پیش رو، امیدی به شکست انقلابیون یمن و کنار زدن انصارالله از صحنه یمن وجود ندارد. این موضوع، واقعیتی است که طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی نیز در عمل آن را پذیرفته‌اند.

۲- سرپوش گذاشتن بر اختلافات داخلی با اتهام‌زنی به دیگران

 نکته دوم اینکه طی ماه‌های اخیر بیش از هر زمان دیگری انشقاق و اختلاف در ائتلاف سعودی و دولت مستعفی قابل رؤیت است و نقطه اوج آن نیز تشکیل دولتی پرحاشیه پس از یک سال از توافق ریاض است که با حادثه فرودگاه یمن، شروع شکست خورده‌ای داشت و نشان داد اختلافات و تضاد منافع بیش از حد تصور ناظران بوده است. 

بر این اساس می‌توان رویکرد اعضای این دولت و سخنگویان آن در اتهام‌پراکنی علیه دیگران به ویژه مجموعه نظام جمهوری اسلامی ایران را درک کرد. به روشنی پیداست ائتلاف سعودی که در شرایط وخیم عدم حضور در یمن و حتی عدم تسلط بر اراضی تصاحب‌شده خود به سر می‌برد و از سویی به شدت در صفوف متحدین خود (شورای انتقالی جنوب، حزب اصلاح، دولت مستعفی منصور هادی) شاهد تفرقه و چند دستگی است و از این واقعیت‎ها سرخورده شده، به ناچار مجبور است تا برای فرافکنی انگشت اتهام را به سوی ایران نشانه رفته و ایران را مسبب شکست‌ها و نابسامانی‌های خود قلمداد کند.

این در حالی است که هر ناظر بی‌طرفی به خوبی می‌داند که جمهوری اسلامی از روز نخست تنها به منظور کمک به مردم مظلوم یمن که زیر شدیدترین محاصره، آسیب‌های فراوانی دیده‌اند، تلاش کرده و از طرفی سعی نموده تا به این ملت مظلوم در برابر تجاوز بین المللی ناجوانمردانه نیز کمک‌هایی از نوع مستشاری انجام دهد. البته ایران از ابتدا ضمن رد هرگونه دخالت در امور داخلی یمن از سوی همه کشورها، خواستار تعیین سرنوشت این کشور توسط خود مردم آن شده است.

۳- تحریک مجامع جهانی به جهت تروریستی نامیدن انصارالله و فشار بر ایران

نکته پایانی اینکه ائتلاف سعودی از چندی قبل متوجه عدم توانایی خود برای غلبه بر انصارالله شده و بر این اساس در اقدامی منفعلانه در تلاش است تا با تحریک و فشار بر مجامع جهانی و سازمان ملل، انصارالله را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دهد. اعلام چندی پیش وزارت خارجه آمریکا مبنی بر اینکه در حال بررسی قراردادن انصارالله در فهرست گروه‌های ترویستی است نیز در همین راستا قابل ارزیابی به نظر می‌رسد.

این تلاش‌ها که تاکنون نتیجه‌ای نیز در بر نداشته است، اگر ولو به صورت محدود نیز محقق شود در نهایت خروجی جز پیچیده‌تر شدن پرونده یمن و تشدید بی‌اعتمادی بین طرف‌های یمنی و عدم امکان حصول توافق در این کشور در پی نخواهد داشت.

ز طرفی ائتلاف سعودی سعی دارد با استناد به قطعنامه شورای امنیت درباره بحران یمن، ایران را به دخالت در امور داخلی این کشور متهم کند و به این وسیله اهرم‌هایی جهت فشار بر ایران و حتی اعمال تحریم‌هایی علیه این کشور به دست آورد.

نتیجه‌گیری

نوشتار حاضر به ترجمه و ارزیابی گزارش اخیر الحدث درباره حضور سفیر ایران در مراسم گرامیداشت نخستین سالگرد شهادت فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پرداخت که در آن به نقل از وزیر اطلاع‌رسانی دولت مستعفی یمن، اتهاماتی علیه ایران مطرح شده است. اذعان به ضعف خود و قدرت رقیب، سرپوش گذاشتن بر اختلافات داخلی با اتهام‌زنی به دیگران و تحریک مجامع جهانی به جهت تروریستی نامیدن انصارالله و فشار بر ایران را می‌توان ازجمله مهم‌ترین اهداف سخنان اخیر وزیر دولت مستعفی یمن و گزارش الحدث دانست.

 منابع

۱-https://t.co/Qlt5gkcwCD

مطالب پیشنهادی