15:05 1396/07/12

به گزارش مفتاح، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو گفت: پیشرفت‌های بی‌حد و مرز در علم و فناوری با خردورزی و اخلاق‌مداری لازم همراه نیست، آثار مخرب این شکاف بر همگان به ویژه بر نخبگان ملموس و مشهود است.

‌سعدالله نصیری قیداری دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو با اشاره به نقش ادیان در اخلاق در علم و فناوری اظهار داشت:‌ امروز جهان با دو جنگ مواجه است، یکی جنگ انسان‌ها با انسان و دیگری جنگ انسان با محیط زیست و ریشه هر دو جنگ در رفتار، نوع نگاه، فعالیت‌ها و اقدامات انسان‌ها است، بنابراین برای کاهش و یا فروکش کردن این دو جنگ نیازمند به تغییر نگاه و رفتار انسان‌ها هستیم.

وی افزود: ترویج اخلاق مداری در علم و فناوری به طور کلی و علوم زیستی، علوم پزشکی و تغییرات اقلیم به طور اخص از رویکردهای لازم و مفید سازمان یونسکو است، جمهوری اسلامی ایران با معرفی و اهدای جایزه بین‌المللی اخلاق در علم ابن سینا در بخش علوم اجتماعی و انسانی، اهمیت این موضوع را در اولویت‌های پژوهشی و سیاستگذاری خود نشان داده است.

نصیری قیداری تصریح کرد: امروز اخلاق زیستی به عنوان شاخه‌ای جدید از دانش‌های بشری به طور روزافزونی در حال توسعه و گسترش است. پژوهش بر روی سلول‌های بنیادی، آزمون‌های ژنتیک، همانندسازی، پیشرفت در علوم مرتبط با حیات، به ما انسان‌ها نیروی تازه‌ای بخشیده است تا سلامت خود را ارتقا بخشیم و فرآیند تکاملی گونه‌های زنده را تحت کنترل درآوریم.

وی ادامه داد: طبیعتاً نگرانی‌ها درباره‌ دلالت‌ها و پیامدهای اجتماعی، فرهنگی، قانونی و اخلاقی این پیشرفت‌ها منجر به پدید آمدن این رشته نو شده است. جمهوری اسلامی ایران نیز بایستی بنا به دلایل متعددی به این رشته علی الخصوص اخلاق زیستی توجه روزافزون داشته باشد، از جمله ورود و رشد در حال تزاید استفاده از فناوری‌های جدید زیست پزشکی،‌ آگاهی روزافزون بیماران، خانواده‌های ایشان و کادر پزشکی به حقوق خود و افزایش روز افزون نگرانیهای زیست محیطی.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ابراز داشت: امروزه در خصوص اخلاق زیستی و اخلاق در علم و فناوری این اذعان در محافل علمی و بین‌المللی وجود دارد که پیشرفتهای بی حد و مرز در علم و فناوری با خردورزی و اخلاق‌مداری لازم همراه نیست. آثار مخرب این شکاف بر همگان به ویژه بر نخبگان ملموس و مشهود است. رفع نگرانی از این وضعیت برای بشریت و علی الخصوص برای نسل آینده، نیازمند توجه ویژه کلیه کشورهای عضو سازمان جهانی یونسکو است و امیدواریم الهام از آموزه‌های دینی در رفع این نگرانی مؤثر باشد.

منبع:فارس

مطالب پیشنهادی