احمدرضا دلیران فیروز عضو هیئت مدیره پژوهشکده مطالعات راهبردی فلسطین و دبیر سرویس بین الملل پایگاه اطلاع رسانی کشوری مفتاح/در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا کمتر کارشناسی پیش بینی میکرد که دونالد ترامپ بتواند با شکست هیلاری کلینتون به کاخ سفید راه یابد.

انتخابات آمریکا دارای تفاوت و پیچیدگی های خاصی نسبت به انتخابات های معمول سایر کشورهای جهان است و آن تفاوت میان آرای مردمی و آرای کالج انتخاباتی یا مجمع گزینندگان ایالت هاست.

آنچه که در بین تحلیلگران انتخابات آمریکا به دیوار آبی شهره است ایالت هایی در شمال و شمال شرق ایالات متحده آمریکا هستند که از سال ۱۹۹۲ جملگی به بیل کلینتون رای دادند و این روند تا سال ۲۰۱۶ همواره به نفع نامزد دموکرات ها ادامه یافت.

این ایالت ها در سال ۱۹۹۲ و ۱۹۹۶ به بیل کلینتون، در سال ۲۰۰۰ به ال گور، در سال ۲۰۰۴ به جان کری و در سال های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۲ به باراک اوباما رای دادند.

اما به یکباره و در کمال شگفتی ترامپ توانست این دیوار را بعد از ۲۴ سال فرو بریزد و در چندین ایالت از جمله ایالت های کلیدی پنسیلوانیا، میشیگان و ویسکانسین پیروز و آن ها را قرمز کند.

این ۳ ایالت شمالی آمریکا به دلیل رای بالای الکترالشان عموما در تمامی انتخابات های ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا نقشی تعیین کننده داشته اند.

پنسیلوانیا با ۲۰ رای کالج انتخاباتی، میشیگان با ۱۶ و ویسکانسین با ۱۰ رای الکترال توانستند در سال ۲۰۱۶ شکست هیلاری کلینتون و در سال ۲۰۲۰ پیروزی جو بایدن را رقم بزنند.

بعد از شکست نامزد دموکرات ها در این ۳ ایالت کلیدی در سال ۲۰۱۶ و پیروزی دونالد ترامپ، این ایالت ها در سیاست انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا به ایالت های چرخشی تبدیل شدند.

ایالت های چرخشی و یا ایالت های خاکستری، ایالت های محل رقابت هستند که هیچ کدام از دو حزب اصلی آمریکا یعنی جمهوری خواهان و دموکرات ها و نامزدهای آنان نمی‌تواند به طور قطع و قبل از انتخابات به آرای مجمع گزینندگان آن ایالت تکیه کنند و عموما رقابت اصلی کمپین های انتخاباتی هر دو حزب در همین ایالت ها است.

بطور مثال ایالت های کالیفرنیا، اورگن و واشینگتن در غرب ایالات متحده آمریکا حداقل در ۲۸ سال گذشته همواره به رنگ آبی و به نامزد دموکرات ها رای داده و بطور مثال ایالت های تگزاس، اوکلاهاما و یوتا در ۲۸ سال گذشته همیشه قرمز و به نامزد جمهوری خواهان رای داده اند.

جو بایدن علاوه بر آبی نگه داشتن ایالت هایی که در سال ۲۰۱۶ به هیلاری کلینتون رای داده بودند توانست ۳ ایالت کلیدی پنسیلوانیا، میشیگان و ویسکانسین را مجددا به رنگ آبی در آورد و بر خلاف پیش بینی کارشناسان توانست دونالد ترامپ را در دو ایالت سنتی جمهوری خواهان یعنی ایالت های آریزونا و جورجیا با شکست روبرو کند.

ایالت آریزونا که جزو ایالت های صنعتی آمریکا محسوب میشد در ۷۰ سال گذشته فقط یک بار و آن هم در سال ۱۹۹۶ به یک کاندیدای دموکرات یعنی بیل کلینتون رای داده بود و همیشه از دژهای مستحکم جمهوری خواهان محسوب می‌شد.

دلیل چرخش این ایالت به سمت دموکرات ها به دو دلیل عمده است.

دلیل اول تغییر بافت جمعیتی به نفع سیاه پوستان در این ایالت و عمدتا در کانتی ها و مناطق Phoenix و Tucson و دوم حمایت خانم سیندی مک کین همسر سناتور درگذشته جمهوری خواه ایالت آریزونا، جان مک کین از کارزار تبلیغاتی جو بایدن.

جان مک کین از سناتورهای قدیمی و جمهوری خواه ایالت آریزونا بود که با ترامپ اختلاف نظر بسیاری داشت و بارها مورد توهین و تحقیر دونالد ترامپ قرار گرفته بود.

دونالد ترامپ ماه گذشته جان مک کین را سگ دست آموز بایدن خطاب کرد که مورد اعتراض شدید خانواده مک کین و سیندی مک کین قرار گرفت.

جان مک کین در سال ۲۰۱۸ فوت‌ شد و کرسی وی در سنا در این دوره از انتخابات بر خلاف دوره های گذشته به یک دموکرات به نام مارک کِلی با ۵۱/۳ درصد آراء رسید.

او که یک فضانورد قدیمی است موفق شد با فاصله ای در حدود ۸۴۰۰۰ رای مارتا مَک سالی کاندیدای جمهوری خواهان در این ایالت را شکست دهد.

در ایالت جورجیا نیز که همانند پنسیلوانیا، عمدتا میزبان تعداد زیادی از نظامیان ارتش آمریکا است که بیشتر به جمهوری خواهان تمایل دارند، در ۲۴ سال گذشته همواره به نامزد جمهوری خواهان رای داده‌اند.

اهمیت این ایالت برای جمهوری خواهان به حدی بالا بود که جو بایدن در اولین سخنرانی خود بعد از انتخابات در زادگاهش یعنی ایالت دلاوِر گفت ما فکر نمی‌کردیم در جورجیا تا این حد موفق ظاهر بشویم
و رئیس کمپین بایدن و هریس نیز در وصف موفقیت دموکرات ها در این انتخابات به خبرنگاران گفت به جورجیا نگاه کنید.

در نهایت جو بایدن توانست با پیروزی در پنج ایالت حساس پنسیلوانیا، میشیگان، ویسکانسین، جورجیا و آریزونا ۷۳ رای کالج انتخاباتی مجمع برگزینندگان را تصاحب و شکست دونالد ترامپ را رقم بزند.

احمدرضا دلیران فیروز عضو هیئت مدیره پژوهشکده مطالعات راهبردی فلسطین و تحلیلگر راهبردی سیاست

منبع:مطالعات راهبردی آمریکا

مطالب پیشنهادی