10:25 1399/11/04

کاربران اینترنت با شوک شدیدی مواجه شدند. حساب های دونالد ترامپ در فیس بوک و توییتر مسدود شد و این یعنی، ترامپ تریبون های خود را از دست داده است. و این در حالی است که هواداران برجسته ترامپ نیز با مسدود شدن حساب های کاربریشان در فیس بوک، توییتر و اینستاگرام مواجه شده اند. در حدود 80 میلیون نفر این افراد را دنبال می کردند. شبکه اجتماعی  Parler که محبوب افرا راست گرا می باشد، از پلی استور حذف شده و در روزهای آینده نیز از اپ استور حذف خواهد شد. علت آن – تهدید برای امنیت ملی و امتناع مدیریت این شبکه اجتماعی از ایجاد مدل (بخوان – سانسور مطالب) می باشد.

به گزارش سرویس بین الملل مفتاح نیوز؛ مشکل فقط این نیست که رئیس جمهور امریکا از برقراری ارتباط در شبکه های اجتماعی و ارسال تصاویر منع شده است. ترامپ و هوادارانش مهم ترین ابزار ارتباطی خود را از دست داده اند. در حقیقت، تنها ابزار در دسترس ترامپ و ترامپیست ها در شرایطی که رسانه های گروهی مرسوم امریکا توسط لیبرال ها کنترل می شود، شبکه های اجتماعی بود.

افزون بر آن، فقط از ابزار ارتباطی سخن در میان نیست، بلکه از روشی برای خود سازمان دهی سخن در میان است. بدون تردید، ماه های پر اعتراضی در انتظار امریکا است – بحث ها پیرامون نتایج انتخابات، حملات علیه ارزش های امریکا از سوی چپ گرایان، امتناع آنان از گفتگو با راست گرایان و غیره.

زبدگان سیاسی امریکا می دانند که سازمان دهی اقدامات از طریق شبکه های اجتماعی صورت می گیرد. به اعتقاد هواداران ترامپ، لیبرال ها با مسدود کردن حساب های کاربری در شبکه های اجتماعی، می خواهند کسانی را که قصد اعتراض دارند، منزوی و متفرق کنند.

بلوکه ترامپ و هوادارانش و حذف آنان در شبکه های اجتماعی جهان می تواند، به ضرر لیبرال ها تمام شود.

نخست – این سانسور چنان واضح است که برخی از لیبرال ها در خصوص آن ابراز نارضایتی کرده اند. حتی، مخالفان ترامپ اذعان دارند که مارک زاکربرگ و جک دورسی (صاحبان فیس بوک و توییتر) از سوی کسی انتخاب نشده اند و از این رو، آنان نیز حق ندارند، مشخص کنند که در این شبکه های اجتماعی چه کسی حضور داشته باشد و چه چیزی باید گفته شود.

 دوم - فیس بوک و توییتر با بیرون راندن ترامپ و هوادارانش، میلیون ها کاربر خود را از دست می دهند. کنترل بر فضای اطلاعاتی و ابزارهای ارتباطی یکی از مبانی ارزش ها می باشد. اما، اکنون، این شبکه های اجتماعی با دستان خود، به نارضایتی ها دامن می زنند و شرایط برای فعالیت شبکه های اجتماعی و سیستم های عامل در خارج از امریکا فراهم می شود.

 

گوورگ میرزایان/وزگلیاد(روسیه)/ترجمه:شادی اصغری

 

 

مطالب پیشنهادی