18:56 1398/09/28
 

 

به گزارش مفتاح ، به نقل از خبرگزاری راشا تودی، ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه درباره استیضاح ترامپ و تحریم‌های ضد روسی واشنگتن گفت: سنای تحت کنترل جمهوری‌خواهان بعید است که ترامپ را براساس این اتهامات واهی برکنار کند. این اتهامات در واقع از همان منبعی می‌آیند که به رسوایی شکست‌خورده روسیه‌گیت برمی‌گردد.

او گفت: دموکرات‌های آمریکا به دلایل دروغین و ساختگی و تغیر نتیجه انتخابات ۲۰۱۶ استیضاح ترامپ را کلید زدند. این ادامه یک نبرد سیاسی داخلی در آمریکاست میان دو حزب که یکی در انتخابات بازنده است، حزب دموکرات تلاش دارد با شیوه‌ها و روش‌های دیگر برای دستیابی به نتیجه استفاده کند. آنها ابتدا ترامپ را به همدستی با روسیه متهم کردند بعد گفته‌اند همدستی و توطئه نبوده و این اصلا پایه و اساس استیضاح نیست. حالا ایده‌ای را مطرح کرده‌اند که به اوکراین برمی گردد.

پوتین از آمریکا در کل به خاطر آنچه آن را گام‌های غیردوستانه به سمت روسیه خواند انتقاد کرد و گفت که مسکو سیاست پاسخگویی در نوع خود را اتخاذ کرده است.

او بخصوص از آنچه آن را امتناع از پاسخ به طرح تمدید معاهده استارت برای کنترل سلاح خواند شکایت کرد و گفت: به گفته بسیاری از کارشناسان تنها راه ممانعت از ایجاد رقابت تسلیحاتی میان دو رقیب جنگ سرد معاهده‌ای است که بتواند برای ۵ سال دیگر تمدید شود آن هم با یک توافق دوجانبه.قبلا گفته‌ام بار دیگر تکرار می‌کنم تا پایان سال جاری آماده تمدید استارت جدید هستیم. حالا یا آنها  همین فردا آن را برای ما با  ایمیل بفرستند و یا ما امضا کنیم و برای واشنگتن بفرستیم تا امضا کنند اما به این شرط که حاضر به این کار باشند. اما ما تاکنون پاسخی برای پیشنهاداتمان دریافت نکردیم. و اگر استارت جدید ایجاد نشود هیچ چیزی در جهان نمی‌تواند رقابت تسلیحاتی را متوقف کند و این به نظر من خیلی بد است. 

وی گفت که لفاظی‌های ضد روسی و اقدامات ضد روسی بسیار تاسف‌بار هستند به خصوص وقتی که از طرف برخی افراد خاص بیان می‌شود. برای مثال آمریکا سعی دارد که خط لوله گاز روسیه به آلمان را متوقف کند با این ادعا که کمک به اوکراین ضروری است. اگر آن‌ها واقعا می‌خواهند به اوکراین کمک کنند می‌توانند به آن‌ها پول بدهند.

او در پاسخ به سوالی در مورد اوکراین و پیامدهای نشست چهارجانبه نرماندی در فرانسه گفت که تمایل چندانی به اظهارنظر شخصی درباره رهبران خارجی نظیر ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهوری اوکراین حتی بعد از بازنشستگی ندارد، اما از نظر وی درباره روند صلح می‌تواند بگوید که سخنان زلنسکی مبنی بر این‌که توافق‌نامه صلح مینسک باید مورد بازنگری قرار گیرد، جای بحث دارد. پوتین گفت: توافق مینسک هسته اصلی روند آشتی است، اما دولت جدید اوکراین ظاهرا موضع چندان متفاوتی با دولت قبلی این کشور ندارد.

رئیس‌جمهوری روسیه همچنین درباره جشن‌های مرتبط با "روز پیروزی" و تهدید برخی از رهبران خارجی برای عدم شرکت در آن به نشانه اعتراض به سیاست‌های روسیه گفت: معتقدم این کار بی‌احترامی به تمام کسانی خواهد بود که جانشان را فدای شکست آلمان نازی کردند، از جمله افرادی از همان کشورها که قصد دارند این مراسم مسکو را بایکوت کنند.

رهبر روسیه همچنین تاکید کرد، جنبشی برای تقبیح سیاست‌های میخائیل گورباچف، آخرین رهبری شوروی که به فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی منجر شد، هیچگونه اهمیت عملی نخواهد داشت، حتی اگر تصویب شود. تقویت هر نوع ایدئولوژی در قانون اساسی روسیه ایده مناسبی نیست. اتحاد جماهیر شوروی یک ایدئولوژی دولتی داشته و پایان خوبی نداشت.  

پوتین همچنین درباره طرح‌های موسوم به "پروژه‌های ملی" که اعتباراتی برای ابتکارعمل‌های خاص برای تقویت بخش‌های مشخصی از اقتصاد روسیه است و اینکه آیا آن‌ها به بازبینی احتیاج دارند، گفت: نیازی به تغییرات مهم حس نمی‌شود اما موافقم که برخی از مقام‌ها باید مسوولیت بیشتری را برای شکست‌هایی که گهگاه رخ می‌دهد، عهده‌دار باشند.  

از رئیس‌جمهوری روسیه همچنین درباره نیاز به اصلاح قانون اساسی و تقویت پارلمان روسیه به بهای قوه مجریه سوالی پرسیده شد. پوتین گفت چنین تغییراتی نیازمند بررسی‌های فراوان است. او بر انجام "اصلاحات معناداری" که اجازه نمی‌دهد شخصی بیش از دو دوره در قدرت باشد، تاکید کرد. در نسخه کنونی عبارت "متوالی" آورده شده است و بنابراین پوتین مجاز شد تا چهار دوره، با یک وقفه چهار ساله، رئیس جمهور شود و دوره‌ای نخست‌وزیرِ دیمیتری مدودف باشد.

پوتین گفت که با ایده تغییرات قانون اساسی و قدرت گرفتن پارلمان و نهادهای ریاست‌جمهوری و نخست‌وزیری مشکلی ندارد اما باید با دقت در این راه حرکت شود.

او تاکید کرد: تنها راه ممکن این است که در جامعه بحث و تبادل نظر کافی در این مورد انجام شده و تدارکات چیده شود. باید دقت کرد. یکی از چیزهایی که باید در باره تغییر دوره ریاست‌جمهوری انجام شد برداشتن عبارت "دوران موفق" است.

وی درباره ریاست‌جمهوری یک زن در روسیه سوال شد که پوتین گفت جنسیت در این رابطه مهم نیست و زنان قطعا ویژگی‌های زنانه‌ای دارند که در عرصه سیاسی مورد استقبال قرار می گیرد. 

ولادیمیر پوتین در ادامه صحبت‌هایش گفت روسیه "ترسی" از تورم ندارد اما خواستار متعادل‌ نگه داشتن آن است و به جزئیاتی از اینکه کشورش چگونه ذخایر مالی خودش را مدیریت می‌کند، از جمله با سرمایه‌گذاری آن‌ها در اقتصاد ملی پرداخت.

در این کنفرانس مطبوعاتی، یک خبرنگار چینی هم درباره اینکه روابط میانه مسکو و پکن تا چقدر حسنه است و اینکه دو کشور چطور می‌تواند در دفاع از نظم جهانی چندجانبه مقابل اقدامات یک‌جانبه برخی کشورها متحد شوند، سوالی پرسید. پوتین گفت مناسبات چین-روسیه به علت اعتماد دوجانبه بالا میان آن‌ها ویژه است و به تجارت محدود نمی‌شود.  

او ادامه داد، دیگر یک جهان تک‌قطبی وجود ندارد و اعتقادی مبنی بر وجود آن یک توهم است. روابط بین‌المللی از اقتصادها نشات می‌گیرد. آمریکا دیگر کشوری نیست که نصف اقتصاد جهان را همچون پس از جنگ جهانی دوم کنترل کند و حقایق هم همین را نشان می‌دهد.

یکی از روزنامه‌نگاران حاضر نظر پوتین را درباره اظهارنظر اتحادیه اروپا درباره برابری رژیم نازی آلمان با شوروی دوران استالین جویا شد. او گفت، روسیه در دوران استالین مرتکب کارهای شرم‌آور بسیاری شد و این کشور به آن اذعان دارد. اما اینکه گفته شود استالینیسم و نازیسم یکسان هستند، همان فراموشی انتخابی است، با توجه به اینکه چطور کشورهای اروپایی روی هیتلر اثر می‌گذاشتند و حتی از سیاست‌های بین‌المللی یغماگرایانه او سود می‌بردند، مثل لهستان که بعد از توافق مونیخ و زمانی که مورد حمله آلمان قرار گرفت، بخش‌هایی از چکسلواکی را گرفت.   

به گفته او، اتحاد جماهیر شوروی قطعا زمانی که نیروهای نازی به لهستان حمله کردند به آن نیرو اعزام کرد، همانطور که طبق پیمان مولوتوف-ریبنتروپ توافق شده بود. اما در آن زمان دولت لهستان دیگر در کنترل نبود و این تفاوت ایجاد می‌کرد.          

 

در ادامه همچنین درباره روابط روسیه-بلاروس و به اصطلاح دولت اتحادیه سوال شد. پوتین گفت این ایده خوبی است، با توجه به چگونگی نزدیکی مردمان دو طرف اما بخش اعظم این دیدگاه هرگز عملا اجرا نشد، بنابراین یک پروژه همبستگی نه چندان مناسب موسوم به "جامعه اقتصادی اوراسیا" EurAsES از آن پیشی گرفت. بلاروس از تجارت انرژی ترجیحی با روسیه بسیار سود برد و مسکو دیگر حاضر نیست چنین شرایطی ارائه کند. این روند ممکن است تغییر کند، اگر بلاروس قوانین داخلی خودش را با روسیه هم‌سو کند، اما این به مینسک بستگی دارد و اینکه آن‌ها بخواهند. روی این جنبه کار می‌شود.

خبرنگار نشریه اشپیگل هم درباره قتل یک شهروند گرجستانی چچن‌تبار و ناسازگاری میان اطلاعات این پرونده که روسیه و برلین ارائه می‌کنند، سوال کرد. پوتین گفت روسیه به دنبال استرداد این قربانی بابت تروریسم بود اما آلمان مخالفت کرد. مقام‌های برلین گفتند که این صحت ندارد. پوتین توضیح داد که این مساله از سوی سرویس‌های ویژه دو کشور مورد بحث قرار گرفته است و آلمان‌ها افسران اطلاعاتی روسیه را که رسما به دنبال استرداد بودند متقاعد کرد که کارشان بی‌فایده است و بنابراین هرگز کاری انجام نشد. او بار دیگر گفت، شخصی که در برلین کشته شد، یک مجرم بود که قتل‌هایی را در روسیه مرتکب شده بود.

ولادیمیر پوتین گفت،‌ آلمان از پذیرش دوباره شهروندانش که به نیروهای تروریستی در سوریه پیوستند، خودداری می‌کند و آن‌ها اکنون در آنجا زندانی هستند، اما اجازه می‌دهد تا تروریست‌هایی از روسیه آزادانه آنجا باشند. آمریکایی‌ها هم همین کار را با برادران سارنایف کرد، همان‌هایی که عامل بمبگذاری ماراتن بوستون شناسایی شدند. پوتین افزود، مسکو درباره تمایلات تروریستی آن‌ها هشدار داده بود اما واشنگتن گوش نداد.   

از رئیس‌جمهوری روسیه همچنین درباره تصمیم لتونی برای منع کردن شبکه‌های تلویزیون روسیه و روابط تیره روسیه با اتحادیه اروپا، به طور کلی، سوال پرسیده شد. پوتین گفت تحریم های اروپایی بهای سنگینی برای اتحادیه اروپا و روسیه به لحاظ مالی، شغلی و سهام داشت. به گفته او، لغو تمامی محدودیت‌های اقتصادی که انگیزه سیاسی دارند، قطعا گزینه بهتری خواهد بود. کافیست نگاه کنید که جنگ تجاری آمریکا با چین چقدر مخرب است.    

پوتین در ادامه در مورد مشکلاتی که صنعت دفاعی روسیه دارد و اینکه کارخانه‌های دفاعی تا چه بدهکار هستند، صحبت کرد. او گفت دولت به دنبال اجرای ابتکارعملی است که با این مشکل کنار بیاید.

یک روزنامه‌نگار هم فرصتی برای پوتین فراهم کرد تا در مبحث مورد علاقه‌اش "هوش مصنوعی" صحبت کند. پوتین تصریح کرد: هوش مصنوعی یک نیرو تحول بزرگ برای کل جهان خواهد بود و حضور در رده بالای آن برای شکوفایی و حتی بقای روسیه ضروری است.

خبرنگاری از ترکیه هم از پوتین خواست تا موضع روسیه در قبال لیبی و ادعاهایی در رسانه‌های غربی مبنی بر اینکه روسیه در آنجا نقش مخرب دارد، روشن کند. پوتین به مزاح گفت: آیا شما هر آنچه آن‌ها بنویسند باور می‌کنید؟ بخوانید و ببینید که آن‌ها چه چیزی درباره ترکیه می‌نویسند.

به گفته رئیس‌جمهوری روسیه، عامل وضعیت ناگوار کنونی در لیبی مداخله ناتو و تصمیم غرب برای تحریف یک قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای توجیه کمپین بمباران خودشان بود که روسیه با آن مخالف می‌کرد. روسیه معتقد است که مساله اصلی و در اولویت برای لیبیایی‌ها سازش طرفین درگیر و توقف خشونت و تلاش برای کمک به این روند است.

پوتین تاکید کرد که روسیه خواهان پایان درگیری‌ها در لیبی و آغاز مذاکرات میان طرفین در این کشور است و با هیات نمایندگی ترکیه در روسیه ظرف روزهای آتی در این باره گفتگو خواهد کرد.    

پوتین در ادامه افزود قانون روسیه درباره عوامل خارجی به مراتب کمتر از قوانین مربوطه در ایالات متحده تنبیهی است. لازم است گروه‌های سیاسی در معرض دید قرار بگیرند چون به نمایندگی از تامین‌کنندگان خارجی عمل می‌کنند و در افشای این واقعیت برای روس‌ها ناکام هستند. تغییرات اخیر که افراد را در معرض دید خود قرار می‌دهد، شکافی که به سازمان‌ها اجازه می دهد قانون را دور بزنند، می‌بندد.

پوتین می‌گوید، دو بحران بزرگ تروریسم -بحران گروگان‌گیری بسلان و محاصره تئاتر مسکو- بدترین لحظه‌هایی بود که پوتین در زمان ریاست جمهوری داشت. او از بهترین لحظه ریاست جمهوری خود حرفی نزد، اما گفت که دیدن تحولات روسیه طی چند دهه بسیار برجسته بوده است. رئیس جمهوری روسیه در پاسخ به این سؤال که آیا او خود را یک چهره تاریخی می‌داند، گفت که نسل آینده باید درباره میراث او داوری داشته باشند.

یک روزنامه‌نگار ژاپنی هم درباره تسلیحات هسته‌ای روسیه و وعده مقابله با هرگونه توسعه آمریکا در زرادخانه‌اش با تدابیر متقابل ابراز نگرانی کرد. به گفته او، درباره نزدیکی روسیه به چین در ژاپن نگرانی وجود دارد و اینکه این چه معنایی برای ژاپن که یک متحد نظامی ایالات متحده است، چه معنایی دارد.   

پوتین گفت،‌ روسیه نمی‌تواند از پیشرفت‌های نظامی آغاز شده توسط ایالات متحده، از جمله مواردی که با مشارکت ژاپن بوده است، چشم‌پوشی کند. این بدان معنا نیست که ممکن است نوعی توافق بین مسکو و ژاپن وجود نداشته باشد و روسیه مایل است امتحان کند. روسیه قصد ندارد به اتحاد نظامی با چین وارد شود. مسکو تلاش برای ایجاد یک بلوک نظامی هم‌سو با ایالات متحده را بی‌نتیجه می‌داند. روسیه در حال کمک به چین برای ایجاد یک سیستم هشدار زودهنگام پرتاب موشک است که کاملاً ماهیت دفاعی دارد و به پکن در دفاع از خود کمک خواهد کرد.

یک خبرنگار بی‌بی‌سی درباره بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس و اینکه آیا پوتین اظهارات گذشته او را درباره خودش توهین‌آمیز می‌داند، سوال کرد. او همچنین به ادعای دخالت روس در سیاست انگلیس علاقه‌مند بود.

پوتین گفت، اظهارات شخصی در مقایسه با نیازهای اساسی روسیه، که او در تلاش برای دفاع از آن است، بی‌ربط دانسته می‌شود. شخصی که برای رسیدن به قدرت تلاش می‌کند، ممکن است چیزهایی را بگوید که شخص مسئول یک کشور نخواهد گفت. او بابت پیروزی جانسون در انتخابات پارلمانی اخیر تبریک گفت.

رئیس‌جمهوری روسیه تاکید کرد، مسکو می‌خواهد روابط اقتصادی با انگلیس را بهبود ببخشد، با لندن در زمینه‌های مختلف جهانی که منافع آن‌ها در آن همسو باشد، همکاری کند. در مورد مداخله، مسکو می‌گوید اگر انگلیس حق اظهارنظر در مورد امور داخلی روسیه را دارد، روسیه نیز در مورد امور داخلی انگلیس صحبت می‌کند. این که آیا باید آن را مداخله دانست یا خیر، یک انتخاب شخصی است.

منبع: ایسنا

مطالب پیشنهادی