20:44 1399/12/17

کارشناس مسائل بین الملل در خصوص چرایی سفر وزیر امورخارجه ایرلند به تهران خاطرنشان کرد که سفر وی با هدف تسهیل گری این کشور در اجرای برجام و مسائل مربوط به پرونده هسته ای صورت پذیرفته است.

به گزارش راهبرد معاصر؛ سایمون کاونی وزیر خارجه ایرلند امروز به تهران سفر کرده تا به عنوان تسهیل کننده اجرای برجام با مقامات جمهوری اسلامی ایران از جمله رئیس جمهور و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران دیدار کند.هر چند ایران تا کنون هیچ کشوری را به عنوان واسط در بحث احیای مذاکرات برجامی نپذیرفته است اما به نظر می آید وزیر امور خارجه ایرلند بعد از رد قطعتنامه انتقادی از ایران در آژانس بین المللی اتمی، امیدوار به باز کردن راهی بین ایران و کشورهای اروپایی برای ارتباط گیری بیشتر دیپلماتیکی است. اهداف سفر وزیر امور خارجه ایرلند به تهران در این گفت وگو به صورت کوتاه مورد بررسی قرار گرفته است.

سیدرضا صدر الحسینی، کارشناس مسائل بین الملل در خصوص سفر وزیر امور خارجه ایرلند به ایران گفت: یکی از مهمترین اهداف سفر وزیر امور خارجه ایرلند به تهران، میانجی گری در مساله برجام و مسائل مربوط به انرژی اتمی ایران است. 

 

وی دراین باره افزود: سفر وزیر امور خارجه ایرلند به ایران که با هدف تسهیل گری این کشور برای اجرای برجام در شورای امنیت سازمان ملل متحد در تهران دنبال می شود سفر مهمی است اما مساله اصلی در برجام، بی تعهدی طرف های غربی نسبت به اجرای تعهدات خود است که تا این موضوع با لغو کلیه تحریم ها و عمل به تعهدات برجامی از سوی غربی‌ها دنبال‌ نشود، هیچ مشکلی را حل و فصل نمی کند. 

 

کارشناس مسائل سیاست خارجی درباره راهبردهای اروپا در خصوص مساله برجام و سخت گیری های علیه جمهوری اسلامی ایران خاطر نشان کرد : هر چند کشورهای  تروئیکای اروپایی توافقنامه ضد ایرانی را لغو کردند، اما آنها همچنان علاقه مند هستند بدون عمل به تعهدات خود در قبال ایران، در حوزه های بین الملل و مسائل داخلی جمهوری اسلامی ایران نقش ایفا کنند. 

 

صدر الحسینی در این باره توضیح داد: یکی از مسائل مورد نظر ما عدم دخالت کشورهای غربی در موضوعات داخلی و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است، در حالی که در طول سالیان اخیر ما با چالش دخالت های مکرر غربی ها در حوزه سیاست داخلی و خارجی ایران مواجه بوده ایم، و دائما چالش‌ ما با کشورهای غربی به دلایل ذکر شده افزایش یافته است، از این رو به نظر می‌رسد سفر وزیر امور خارجه ایرلند به تهران به این دلیل است که ایرلند گرچه در حال حاضر یکی از بازیگران اتحادیه اروپا به شمار می‌رود، اما سیاست‌های ایرلند در بعضی از حوزه‌ها به خصوص در حوزه تبعیض نژادی و به ویژه در ارتباط با موضوع عدالت با جمهوری اسلامی تقریباً نزدیکتر است به همین دلیل این مسئولیت سنگین به وزیر امور خارجه ایرلند داده‌ شده تا در این عرصه، بازیگری کند. 

 

کارشناس مسائل بین الملل خاطر نشان کرد: به هر حال دنیا باید بداند موضوع اصلی ما آمدن و سفر کردن یا حضور یک واسطه گر برای حل اختلافات میان جمهوری اسلامی ایران با کشورهای غربی نیست، بلکه مسئله دخالت‌های کشورها در طول نیم قرن گذشته در حوزه‌های مختلف ایران، موضوع مهمی است که غربی ها باید آن را کنار بگذارند که موجب تنش و اختلافات بزرگی میان ما با غربی ها شده و است. 

 

سیدرضا صدرالحسینی در این باره خاطر نشان کرد: به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی ایران می تواند با کشوری مثل ایرلند که سابقه استعماری ندارد بهتر از کشورهای استعمارگر گفتگو کند، اما موضوع بدعهدی های کشورهایی که ایرلند از جانب آنها نمایندگی می‌کند، یعنی اروپا مساله مهمی است. قطعا ما با درخواست یا تقاضای وزیر خارجه کشور دیگری نمی توانیم بدعهدی های اروپا در طول در سالهای گذشته و در طول سال‌های بعد از توافق برجام را نبینیم و باز هم به اروپا بدون اینکه گامی در جهت ابهام زدایی و تلاش برای نزدیکی به ایران با اجرای تعهدات خود بردارد، نزدیک شویم، لذا هر چند سفر وزیر امور خارجه ایرلند در کل سفر خوبی است اما در نوع نگاه جمهوری اسلامی ایران به بد عهدی ها و سلطه طلبی های غرب نمی تواند چندان اثر بگذارد.

 

مطالب پیشنهادی