به گزارش خبرنگار مفتاح،دکتر علی سلیمان پور ضمن اشاره به تشکیل بانک هویت ایرانیان در سه سال گذشته برای پیشگیری از جرم وشناسایی بهتر مجرمان باسابقه گفت: پروفایل ژنتیکی مجرمان با سابقه و خطرناک استخراج می شود و در این بانک نگهداری می شود تا در زمان وقوع جرم و در زمان برسی صحنه جرم از بقایای مجرمان به راحتی بتوان مجرمان را شناسایی  کرد.

بنا به گفته وی استان اصفهان رتبه برتر را در آزمایش‌های ژنتیکی کسب کرده است و تا کنون از 7400 مجرم  نمونه دریافت شده است که نزدیک به 4 هزار پروفایل تهیه شده است.

پروژه انتقال ساختمان پزشکی قانونی 30 میلیارد تومان اعتبار می خواهد

وی در ادامه با اشاره به محدودیت فضای فیزیکی پزشکی قانونی از افتتاح چندین پروژه پزشکی قانونی در هفته آینده خبر داد و از فازبندی پروژه بزرگ انتقال پزشکی قانونی شهرستان اصفهان برای بهره برداری بهتر این پروژه گفت و افزود: با تامین اعتبار وهمکاری مسئولان استانی این پروژه به زودی افتتاح خواهد شد. معماری آزمایشاه های چهار گانه ومعاینه اجساد به اتمام رسیده و منتظر تاسیسات موتورخانه و تجهیزات است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگا مفتاح مبنی براینکه قرار بود سال گذشته این پروژه به اتمام برسد و سالهای زیادی است که صحبت از افتتاح زده می شود، گفت: این پروژه ده هزار متر مربع است. فاز اول آن که همین آزمایشگاه و معاینه اجساد است تقریبا آماده شده است و به خاطر افزایش قیمت‌ها هزینه چند برابر شد و به محض تخصیص اعتبار این کار صورت می گیرد.

بنا به گفته وی 30 میلیارد تومان اعتبار می‌تواند کلید راه اندازی پروژه بزرگ انتقال ساختمان پزشکی قانونی باشد.

وی در خصوص خرید تجهیزات واثر گذاری تحریم بر این خرید‌ها گفت: تجهیزات هایتیک سم شناسی و ژنتیک ما وارداتی است. البته در سالهای اخیر واحد تحقیقات مرکز ژنتیک برای خدوکفایی قدم‌های خوبی برداشته است. دستگاه‌های خوبی ساخته شده است که مراحل تست را پشت سر گذاشته‌اند و به زودی مورد استفاده قرار می گیرند.

بنا به گفته سلیمان پور پزشکی قانونی اصفهان رتبه دوم معاینات بالینی و رتبه سوم معاینه اجساد را در کشور دارد. 130 پرونده در این مرکز مورد بررسی قرار گرفته است که نسبت به سال گذشته 7 درصد رشد داشته است.

بیشترین مراجعات مربوط به ضرب وجرح عمدی ونزاع است که 41 هزار پرونده مربوط به این موضوع بوده است که 10 درصد رشد را نشان می دهد.

 ضرب و جرح غیرعمدی و تصادف رتبه دوم پرونده‌های پزشکی قانونی است که 8 درصد رشد داشته است. بیش از 3 هزار جسد مورد معاینه قرار گرفته است که یک سوم این افراد بر اثر مرگ طبیعی و ما بقی بر اثر سوانح وحوادث وتصادف بوده است.

هزارو 400 پرونده در کمیسیون‌های پزشکی مورد بررسی قرار گرفته است که 150 پروونده قصورپزشکی بوده است.

مدیر کل پزشکی قانونی در خصوص پرونده افرادی که دچار اختلال جنسیتی هستند و برای تغییر جنسیت به این مرکز مراجعه می کنند با تاکید بر حساسیت موجود در خصوص این افراد، بررسی دقیق وعلمی وشفاف و قانونی موضوع توسط متخصصان را با وسواس خاص به دلیل شرایط افراد وعواقبی که ممکن است فرد را تهدیدی کند را لازم دانست وادامه داد: بررسی وضعیت وپرونده‌های این افراد طبق روال قانونی ادامه دارد و مشکلی وجود ندارد. بعضا افراد به خاطر مسائل ومشکلات روانشناسی چنین ادعایی دارند که باید به خوبی تشخیص داده شود. با احداث کلینیک مخصوص این افراد در دانشگاه علوم پزشکی افرد برای تغییر هویت یک سال را باید زیر نظر باشند واین یک سال را در این کلینیک و زیر نظر پزشکان وروان شناسان باشند  و بعداز گذشت این زمان و بررسی موضوع در کمیسیون پزشکی قانونی مجوز برای فرد صادر می شود.

 

وی همچنین در خصوص اهدا جسد برای آموزش گفت: مراحل شرعی وقانونی دریافت جسد طی شده است و در حال حاضر افراد می‌توانند در زمان حیات خودشان اجازه استفاده آموزشی از جسدشان را بدهند. افراد باید در اجازه محضری به پزشکی قانونی اجازه استفاده از جسد برای بعد از مرگ را بدهند.

بنا به گفته وی هر جسد برای دو سال استفاده باید بشود ما در حال حاضر اجساد برای اموزش انشجویان تا 5 سال هم می رسد.

مطالب پیشنهادی