13:01 1399/04/19

به گزارش مفتاح سیدمهدی میرجهانیان  با انتقاد از بی توجهی به پروتکل ها در جامعه و شویع مجدد کرونا گفت: متاسفانه این روزها بسیاری از مردم به دلیل اطلاع رسانی های ناقص و یا رفتارهای غلطی که در جامعه می بینند کرونا را به کلی فراموش کرده اند و ارزیابی هایی که در سطح شهر داریم هم نشان می دهد رعایت دستورالعمل های بهداشتی به شدت پایین آمده که نتیجه آن همین اوج گیری بیماری در یک ماه اخیر است.

وی با تاکید بر لزوم اطلاع رسانی و نهادینه کردن رفتارهای پیشگیرانه در مردم با کمک رسانه ها، افزود: در راستای اجرای پروتکل های بهداشتی از تمام مراکز تولیدی، توزیعی، خدماتی و اماکن عمومی بازدید کردیم و بیش از ۲۰۰ هزار بازرسی از مراکز مختلف صنعتی، تولیدی و صنفی انجام دادیم. همچنین انتظارات و راه های همکاری و روش های مدیریت بیماری را به تمام اتحادیه ها اعلام کرده ایم.

نظارت بر نحوه رعایت پروتکل بهداشتی

مدیر بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان با بیان اینکه همه بخش ها موظف شده اند پروتکل های بهداشتی را شدیدتر رعایت کنند، افزود: از ابتدای این هفته گشت های مشترک با اداره اماکن نیروی انتظامی داریم و بر نحوه رعایت پروتکل های بهداشتی نظارت می کنیم.

وی از باشگاه های ورزشی به عنوان یکی از مکان ها با کمترین میزان رعایت پروتکل های بهداشتی یاد کرد و افزود: گرچه خودمان با تدوین دستورالعمل های لازم به دنبال راه اندازی ایمن این مکان ها بودیم ولی متاسفانه بعد از شروع فعالیت دوباره، در رعایت پروتکل های بهداشتی وضعیت خوبی ندارند.

میرجهانیان از تالارهای پذیرایی نیز به عنوان یکی دیگر از نقاط پرخطر یاد کرد و افزود: در اماکن دولتی، ادارات و بانک ها نیز بازرسان مرکز بهداشت حضور پیدا کرده اند، اما رعایت پروتکل های بهداشتی در این اماکن یکسان نبوده، به طوری که برخی خوب و برخی اصلا رعایت نمی کنند.

وی با بیان اینکه تمام پروتکل های بهداشتی که قبلا برای بخش های مختلف ارسال شده بود به روز رسانی شده است، تصریح کرد: پارک ها و تقرجگاه ها، استخرها و همه فعالیت های جمعی رصد می شود، در عین حال که با هرگونه اجتماعات غیرضروری مخالفت می کنیم.

مدیر بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان با تاکید براینکه بازرسی ها و نظارت های مرکز بهداشت شامل همه ابعاد می شود، اعلام کرد: مقامات قضایی و ارشد استان از ما خواسته اند تمام اصناف و بخش هایی که پروتکل های بهداشتی را رعایت می کنند تشویق و آنهایی که رعایت نمی کنند را تنبیه کنیم.

وی با بیان اینکه فعالیت چایخانه ها و مراکز عرضه قلیان در این شرایط غیرقانونی و غیراخلاقی است، گفت: در حال برخورد با این موارد هستیم ولی مردم هم باید مشارکت کنند.

برخورد قضایی با صنوف متخلف

میرجهانیان با اشاره به اینکه تا چند روز آینده ارگان ها، ادارات، اصناف و بخش هایی که پروتکل های بهداشتی را رعایت می کنند و یا رعایت نمی کنند به اطلاع عموم می رسانیم، گفت: حتی اگر لازم باشد برخورد قضایی انجام می دهیم.

وی با اشاره به اینکه کمترین مشکل را در رعایت پروتکل های بهداشتی در بخش صنعت داشته ایم، گفت: تاکنون از ظرفیت مردمی استفاده زیادی کرده ایم و در مقطعی از ۵ هزار نیروی بسیجی کمک گرفتیم. هم اکنون برنامه جامع بازرسان برای صنوف، صنایع، ارگان ها و ادارات با کمک نیروهای مردمی بسیج، بازرسان اصناف و بازرسان ادارات و تشکل های مردمی انجام می شود.

مدیر گروه مهندسی بهداشت حرفه‌ای مرکز بهداشت استان اصفهان نیز در ادامه این نشست، اظهار کرد: علت اینکه بخش صنعت از نظر رعایت پروتکل های بهداشتی بهترین وضعیت را نسبت به سایر بخش ها دارد این است که کمیته های بهداشت کار در صنایع تشکیل شده و نیروهای تخصصی بهداشت حرفه ای در صنایع جذب شده اند، به طوری که بالغ بر هزار کارشناس بهداشت حرفه ای مشغول فعالیت هستند.

تشکیل کمیته بازرسی ویژه در استانداری اصفهان

مجید مشایخ با قدردانی از بخش صنعت به خاطر همکاری برای رعایت پروتکل های بهداشتی، گفت: استان اصفهان در سطح کشور بیشترین کارشناسان بهداشت حرفه ای را جذب کرده و مقام اول را در این زمینه دارد، خوشبختانه تاکنون در صنایع نیز کمترین آسیب را دیده ایم و تمام پروتکل های بهداشتی ابلاغ شده رعایت می شود.

وی با بیان اینکه همه کارگران صنایع آموزش دیده و غربالگری را انجام داده اند، گفت: بازرسی از سازمان ها و ادارات نیز تشدید شده است، ضمن اینکه آمار و ارقام نشان می دهد باید در پروتکل ها و نظارت های بهداشتی بازنگری شود.

مدیر گروه مهندسی بهداشت حرفه‌ای مرکز بهداشت استان با اشاره به تشکیل کمیته بازرسی ویژه در استانداری اصفهان، گفت: با یک برنامه ریزی دقیق بازدید و سرکشی از بخش های مختلف را در دستور کار داریم و اگر در جایی نیاز بود حتما برخورد می کنیم، البته فقط تنبیه نیست و در مواردی تشویق هم انجام می شود.

مطالب پیشنهادی