20:16 1399/12/15

آخرین مصاحبه ژان لوک گدار، همکاری اسکورسیزی را دی‌کاپریو با سرخپوستان، برگزیدگان گلدن گلوب، نامزدهای جوایز انی، تاریخ برگزاری امی و پروژه جدید دواین جانسون را در بسته سینمای جهان ایمنا بخوانید.

به گزارش مفتاح نیوز به نقل از ایمنا؛ «ژان لوک گدار» کارگردان برجسته و از پیشگامان موج نوی سینمای فرانسه از بازنشستگی پس از هفت دهه فعالیت سینمایی خبر داد. این سینماگر ۹۰ ساله در مصاحبه جدیدی عنوان کرد به پایان جاده فیلمسازی نزدیک می‌شود و قصد دارد پس از دو پروژه جدید از دنیای سینما خداحافظی کند.

چهره اسطوره‌ای موج نوی سینمای فرانسه که ساخت فیلم‌هایی چون «از نفس افتاده»، «تحقیر»، «پی یر خُله» و «مذکر مونت» را در کارنامه پربار سینمایی خود دارد اعلام کرده هم اکنون مشغول کار بر روی دو فیلمنامه است که یکی از آنها را برای شبکه عمومی تلویزیون اروپا (Arte) می‌نویسد و پروژه دیگر او نیز «جنگ‌های خنده دار» نام دارد.

«گدار» در مصاحبه خود گفته: «در حال پایان دادن به زندگی سینمایی خود هستم و پس از پایان نگارش این دو فیلمنامه به سینما بدرود خواهم گفت».

اولین فیلم بلند داستانی گدار «از نفس افتاده» بود که در سال ۱۹۵۹ براساس داستانی از «فرانسوا تروفو» ساخت. دهه ۶۰ پربارترین دوره زندگی گدار بود و او در این دهه هرسال به‌طور میانگین دو فیلم ساخت، فیلم‌هایی که بسیاری از آن‌ها با گذشت زمان ارزش بیش‌تری یافتند.

«سرباز کوچک» دومین فیلم گدار بود که در آوریل ۱۹۶۰ ساخته شد، اما مقامات دولت فرانسه مانع نمایش آن شدند و سه سال بعد پروانه نمایش آن را صادر کردند. گدار پس از آن فیلم «زن، زن است» را در سال ۱۹۶۱ ساخت و یک سال بعد فیلم تحسین‌شده «زیستن زندگی‌اش» را ساخت که از پیچیده‌ترین و موفق‌ترین فیلم‌های اولیه گدار محسوب می‌شود.

با فیلم «تفنگ‌داران» در سال ۱۹۶۳ گدار باردیگر مخالف خود را با پدیده جنگ ابراز کرد. «بیزار» محصول ۱۹۶۳ اولین فیلم پرهزینه گدار بود که بازیگرانی چون «میشل پیکولی» و «جک پالانس» در آن نقش‌آفرینی داشتند.

در سال ۱۹۶۴ گدار فیلم «یک زن شوهردار» را ساخت اما یکی از معروف‌ترین ساخته‌های گدار در سال ۱۹۶۵ با نام «آلفاویل» به پرده سینماها آمد و متعاقب آن فیلم «پیروی دیوانه» ساخته شد.

از دیگر شاهکارهای سینمایی وی می‌توان به فیلم‌های «مذکر، مونث» (۱۹۶۶)، «شهوت» (۱۹۸۲) و «نام کوچک؛ کارمن» (۱۹۸۴) اشاره کرد. آکادمی اسکار در سال ۲۰۱۰ به‌پاس یک عمر دستاورد سینمایی قصد تقدیر ویژه از گدار را داشت، اما این کارگردان سرشناس از حضور در مراسم اعطای جوایز خودداری کرد.

گدار درباره علت حضور نیافتن در این مراسم گفت: «از خودم پرسیدم مقامات آکادمی اسکار کدام یک از فیلم‌های مرا دیده‌اند. آیا آنها اصلاً سینمای مرا می‌شناسند؟ این جایزه هیچ معنایی برای من ندارد.»

این فیلم‌ساز طی چهار دهه فعالیت سینمایی موفق به کسب جوایز معتبری شده است که دو خرس نقره‌ای و یک خرس طلای جشنواره برلین، شیر طلا، جایزه هیات داوران و شیر طلای افتخاری جشنواره ونیز از مهم‌ترین آنها هستند.

وی که پنج‌بار نامزد جایزه نخل طلای کن بوده است، در سال ۱۹۷۸ جایزه افتخاری سزار فرانسه را دریافت کرد، در سال ۲۰۰۷ جایزه یک عمر دستاورد سینمایی آکادمی فیلم اروپا را گرفت و در سال ۱۹۹۵ یوزپلنگ افتخاری جشنواره لوکارنو به وی اعطا شد.

فیلم سه بعدی «خداحافظی با زبان» او در سال ۲۰۱۴ توانست در جشنواره کن جایزه هیات داوران را کسب کند و آخرین ساخته او در سال ۲۰۱۸ با عنوان «کتاب تصویر» رونمایی شد و موفق شد اولین نخل طلای ویژه تاریخ جشنواره کن را از آن خود کند.

مارتین اسکورسیزی و لئوناردو دی‌کاپریو سراغ سرخپوست‌ها رفتند

مارتین اسکورسیزی و لئوناردو دی‌کاپریو اکنون در اوکلاهما هستند تا مراحل آماده‌سازی تولید فیلم «قاتلان ماه کامل» را برای بهار پیش رو فراهم کنند. در گزارشی که در سایت قبیله اوسیج آمده تایید شده که این دو سینماگر ملاقاتی هم با رهبران فرهنگی این قبیله سرخپوست انجام داده‌اند تا درباره ماجرایی که در دهه ۱۹۲۰ با قتل اعضای قبیله به منظور تصرف زمین‌های نفت‌خیز آنها رخ داد، مشورت کنند.

بر مبنای این گزارش جفری خرس ایستاده رییس قبیله و چاد رنفرو سفیر فیلم، با اسکورسیزی و دی‌کاپریو ملاقات کردند تا اسکورسیزی بتواند به‌صورت مستقیم با اعضای این قبیله گفت‌وگو کند. در این دیدار اسکورسیزی به طور کلی درباره قصد اصلی‌اش صحبت کرد و به ویژه بر ارایه موضوع‌هایی چون اعتماد و خیانت در فیلم و اینکه چگونه سرگذشت «مالی کایل» و «ارنست برکهارت» نمونه کوچکی از خیانتی وسیع به مردم اوسیج است، حرف زد.

دی‌کاپریو هم قصد داشت برای بازی در نقش «ارنست برکهارت» در این فیلم وسترن اطلاعاتی کسب کند. شخصیت وی برادرزاده یک مزرعه‌دار پرقدرت محلی است که نقشش را رابرت دنیرو بازی می‌کند. وی مظنون به قتل‌های اوسیج است. نقش «مالی کایل» همسر ارنست را نیز لیلی گلدستون بازیگر بومی ایفا می‌کند.

در این نشست ماریان بوئر از تهیه‌کنندگان «قاتلان ماه کامل» و آدام سامنر دستیار کارگردان هم حضور داشتند. اسکورسیزی همچنین اطمینان داد که قصد دارد جزییاتی از فرهنگ اوسیج و تصاویری حقیقی از آن زمان و مردم ارایه کند. قرار است «قاتلان ماه کامل» از ماه می تا اواخر تابستان فیلمبرداری شود. این پروژه قرار بود مارس ۲۰۲۰ شروع شود اما به دلیل شیوع کرونا ساخت آن به تعویق افتاد.

معرفی برندگان گلدن گلوب ۲۰۲۱

هفتاد و هشتمین دوره مراسم اهدای جوایز گلدن گلوب به کار خود خاتمه داد و برندگانش را معرفی کرد. در این مراسم که به صورت مجازی برگزار شد و همه نامزدها از منزل خود برنامه را دنبال می‌کردند، کلویی ژائو به‌عنوان دومین کارگردان زن برگزیده در تاریخ گلدن گلوب نام خود را ثبت کرد. وی برای «سرزمین آوارگان» این موفقیت را کسب کرد و این جایزه را هم به فهرست جوایز متعددی که در سال جاری دریافت کرده است افزود.

فهرست کامل برندگان گلدن گلوب ۲۰۲۱ چنین است:

  • بهترین فیلم درام: «سرزمین آوارگان»
  • بهترین فیلم موزیکال یا کمدی: «بورات ۲»
  • بهترین کارگردانی: کلوئی ژائو برای «سرزمین آوارگان»
  • بهترین بازیگر مرد درام: چادویک بوزمن برای «بلک باتم ما رینی»
  • بهترین بازیگر زن درام: آندرا دی برای «آمریکا علیه بیلی هالیدی»
  • بهترین بازیگر مرد موزیکال یا کمدی: ساشا بارون کوهن برای «بورات ۲»
  • بهترین بازیگر زن موزیکال یا کمدی: رزاموند پایک برای «خیلی اهمیت می‌دهم»
  • بهترین بازیگر مرد نقش مکمل: دنیل کالویا برای «یهودا و مسیح سیاه»
  • بهترین بازیگر زن نقش مکمل: حودی فاستر برای «موریتانیایی»
  • بهترین فیلمنامه: آرون سورکین برای «دادگاه شیکاگو ۷»
  • بهترین موسیقی متن: ترنت رزنر و اتیکاس راس برای «روح»
  • بهترین ترانه اوریجینال: «زندگی پیش رو»
  • بهترین انیمیشن بلند: «روح»
  • بهترین فیلم خارجی زبان: «میناری»
  • بهترین سریال درام: «تاج»
  • بهترین سریال کمدی: «شیتس کریک»
  • بهترین مینی‌سریال یا فیلم تلویزیونی: «گامبی وزیر»
  • بهترین بازیگر مرد سریال‌های درام: جاش اوکانر بری «تاج»
  • بهترین بازیگر زن سریال‌های درام: اما کورین برای «تاج»
  • بهترین بازیگر مرد سریال‌های کمدی: جیسون سودیکیس برای «تد لاسو»
  • بهترین بازیگر زن سریال‌های کمدی: کاترین اوهارا برای «شیتس کریک»
  • بهترین بازیگر مرد مینی‌سریال یا فیلم تلویزیونی: مارک رافلو برای «می‌دانم چقدر حقیقت دارد»
  • بهترین بازیگر زن مینی‌سریال یا فیلم تلویزیونی: آن یا تیلور جوی برای «گامبی وزیر»
  • بهترین بازیگر مرد نقش مکمل مینی‌سریال یا فیلم تلویزیونی: جان بویه‌گا برای «تبر کوچک»
  • بهترین بازیگر زن نقش مکمل مینی‌سریال یا فیلم تلویزیونی: جیلین اندرسون برای «تاج»

تاریخ برگزاری جوایز امی ۲۰۲۱ اعلام شد

هفتاد و سومین دوره اهدای جوایز امی اعلام کرد برنامه اهدای مراسم ۲۰۲۱ به صورت زنده یکشنبه ۱۹ سپتامبر (۲۸ شهریور ۱۴۰۰) پخش می‌شود. هنوز مجری یا مجریان این مراسم و تهیه‌کنندگان آن تعیین نشده‌اند و اسامی آنها بعداً به اطلاع عموم می‌رسد.

آکادمی تلویزیون که جوایز امی را برای تجلیل از بهترین آثار تلویزیونی اهدا می‌کند در سال ۲۰۲۰ این جوایز را در چند شب به صورت مجازی برگزار کرد و جیمی کیمل مجری آن بود. امی امسال به برنامه‌هایی که از یکم ژوئن ۲۰۲۰ تا ۳۱ می ۲۰۲۱ روی آنتن رفته‌اند، تعلق می‌گیرد. از ۱۱ فوریه نیز روند پذیرش شرکت‌کنندگان شروع شده و ۳۱ مارس زمانی است که رای دهندگان و اعضا باید حضور خود را برای رای دادن به آکادمی اعلام کنند.

از ۱۷ ژوئن دور رای گیری شروع می‌شود که تا ۲۸ ژوئن ادامه می‌یابد و سه‌شنبه ۱۳ جولای اسامی نامزدها اعلام می‌شود. تا ۳۰ آگوست نیز دور نهایی رای‌گیری انجام می‌شود تا برندگان انتخاب شوند.

مورگان فریمن «انسان خوب» می‌شود

مورگان فریمن بازیگر برنده اسکار همراه فلورنس پیو بازیگر نامزد اسکار در فیلم «یک انسان خوب» بازی می‌کند. فیلمنامه این فیلم را زک براف نامزد گلدن گلوب نوشته و خود وی فیلم را کارگردانی می‌کند.

داستان فیلم درباره زنی به نام الیسون است که پیو نقش وی را بازی می‌کند. زندگی این زن پس از نقش داشتن در یک حادثه مرگبار نابود می‌شود. در سال‌های بعد وی با مردی آشنا می‌شود که باید پدر همسرش می‌شد. این مرد- با بازی فریمن ۸۳ ساله- به او کمک می‌کند دریابد زندگی ارزش زیستن دارد. «راکت ساینس» که حقوق بین‌المللی فیلم را در اختیار دارد آن را در بازار مجازی برلین ارایه می‌کند.

در این فیلم بار دیگر براف و فریمن با هم همکاری می‌کنند. فریمن پیش‌تر در فیلم «مرگ در سرقت مسلحانه» با براف همکاری کرده بود. آن فیلم که بازسازی فیلمی به همین نام از سال ۱۹۷۹ برای وارنر برادرز بود سال ۲۰۱۷ فروشی ۸۵ میلیون دلاری را در گیشه‌های جهان ثبت کرد. فریمن بازیگر فیلم‌هایی چون «هفت» و «عزیز میلیون دلاری»، در فیلم اکشن –کمدی «بادیگارد همسر آدمکش» هم نقش‌آفرینی کرده است.

تجلیل انجمن منتقدان هالیوود از دواین جانسون

دواین جانسون ملقب به «د راک» در چهارمین مراسم سالانه جوایز فیلم انجمن منتقدان هالیوود که پنجم مارس برگزار می‌شود مورد تجلیل این انجمن واقع خواهد شد. ستاره «جومانجی: به جنگل خوش آمدید» جایزه تریل‌بلیزر انجمن را دریافت می‌کند که با هدف تجلیل از بازیگران و فیلمسازانی که در حمایت از تغییرات اجتماعی صحبت و عمل می‌کنند، اهدا می‌شود.

اسکات منزل رییس هیات مدیره انجمن در بیانیه‌ای گفت: دواین جانسون نماد واقعی تمام چیزهایی است که جایزه تریل‌بلیزر ما از آن حمایت می‌کند. او در زمینه بسیاری از چیزها در دنیا که در عمل اهمیت دارند فراتر از حد انتظار ظاهر می‌شود و در زمانی که نیاز زیادی حس می‌شود، او از صدای خود برای انجام کارهای خوب استفاده می‌کند.

جانسون و دنی گارسیا شریک تجاری‌اش از طریق شرکت «سون باکس پروداکشنز» از پروژه‌هایی مانند «بازی‌های تایتان» ان‌بی‌سی، «گشت در جنگل» دیزنی و «هابز و شاو» یونیورسال حمایت کرده‌اند. ان‌بی‌سی نیز در حال پخش کمدی «راک جوان» بر پایه رویدادهای زندگی جانسون است.

فراتر از پروژه‌های هالیوودی، جانسون در دوران پاندمی کروناویروس به کارکنان خط مقدم بخش بهداشت و پاسخ‌دهندگان اورژانسی پول اهدا کرده و در حمایت از جنبش سیاهپوستان آمریکا پیشتاز بوده است. چهارمین مراسم اهدای جوایز انجمن منتقدان هالیوود به صورت مجازی از صفحه فیس‌بوک و کانال یوتیوب انجمن استریم می‌شود.

نامزدهای جوایز «انی ۲۰۲۱» معرفی شدند

«روح» از پیکسار و «گرگ ران‌ها» از اپل/GKIDS هر یک با نامزدی در ۱۰ بخش، بهترین انیمیشن‌های سال انی هستند. در عین حال باید گفت پیکسار با مجموع نامزدی در ۴۰ بخش موفق‌ترین سازنده انیمیشن سال بوده است.

کسب ۶ نامزدی برای «ویلوبی‌ها» و «روی ماه» و سه نامزدی برای «فیلم شان گوسفنده: فارماگدون» و نامزدی برای «هیلدا»، «روح نیمه شب»، «اسب‌ران بوجک»، «دهن گشاد»، «آکادمی چتر»، «سریع و خشمگین: رقابت جاسوسان» و «ماجراهای کریسمس ۲» از جمله موفقیت‌های نتفلیکس بوده است.

پس از آن پیکسار و دریم ورکز موفق‌ترین استودیوها بوده‌اند و هر یک ۲۰ نامزدی کسب کرده‌اند. اپل/GKIDS با ۱۰ نامزدی و دیزنی با ۹ نامزدی در مراحل بعدی جای دارند. در بخش بهترین انیمیشن‌های بلند «روح»، «به پیش»، «کرودها: عصر جدید» و «تور جهانی ترول‌ها» همراه با «ویلوبی‌ها» نامزد دریافت جایزه شده‌اند.

در بخش بهترین انیمیشن‌های بلند مستقل نیز «گرگ ران‌ها»، «فارماگدون»، «کالامیتی جین»، «آن-گاکو» و «موجت را بران» جای دارند. در بخش بهترین کارگردان فیلم بلند رمی چایی برای «کالامیتی جین»، گلن کین برای «روی ماه»، ماساکی یوسا برای «موجت را بران»، پیت داکتر و کمپ پاورز برای «روح» و تام مور و راس استوارت برای «گرگ ران‌ها» جای گرفته‌اند.

برندگان چهل و هشتمین دوره جوایز انی به صورت مجازی ۱۶ آوریل اعلام می‌شود.

مطالب پیشنهادی