11:30 1396/06/20

به گزارش مفتاح، بیماران بدحال مراجعه کننده به بیمارستان مرکزی شیراز با مراجعه و بستری شدن در بیمارستان به دلیل اعتصاب متخصصین بیهوشی بدون عمل جراحی مجبور به ترک بیمارستان شدند.

چند روزی است که صدای متخصصین بیهوشی به دلیل کاهش تعرفه های بیهوشی از گوشه و کنار استان های مختلف به گوش می رسد. همین چند روز پیش بود که این متخصصان طی بیانیه ای اعتراض خود را نسبت به کاهش 25 درصدی تعرفه هایشان اعلام کردند. در بخشی از بیانیه هیأت مدیره و بازرسی انجمن آنستزیولوژی و مراقبت های ویژه ایران آمده است:

درود بر شما همکاران گرامی که در ماراتون نفس گیر و استرس زای 6 ماهه اخیر همواره صبر و متانت خود را نشان دادید و همواره بیش از معیشت و در آمد تاکیدتان بر آرامش بیماران و دردمندان و مصالح ملت بزرگ و کشور عزیزمان بود و به گواه مسولان هیچ اقدامی بر خلاف قانون و تعهد و شرافت پزشکی انجام ندادید.

در این مدت رایزنی های 6 ماهه تنها خواست ما اقناع و ارائه شواهد این کاهش ظالمانه و غیر عادلانه بود و هر قدر رایزنی ها ادامه یافت آنچه برایمان به مثابه نمایندگان شما معلوم شد، بی پایه بودن و تناقضات مخاطبانمان در حین مذاکرات بود و سست بودن دلایل شان و ظلمی که مقرر است بر ما روا داشته شود و سرانجام روز 8 شهریور بدون هر گونه هماهنگی قبلی، دست پخت ناشیانه کارشناس نمایان منتشر شد تا عملا نشان دهند اعضای یک جامعه قانونمند و پاکدست که به کلی با مقوله‌هایی چون زیرمیزی و انباشت ثروت بیگانه‌اند برایشان هیچ ارزشی ندارد!

ممکن است بیماران را بیهوش نکنیم!

همچنین اتابک نجفی، دبیر انجمن آنستزیولوژی و مراقبت‌های ویژه ایران و مدیر گروه بیهوشی دانشگاه علوم پزشکی تهران در اظهاراتی نسبت به عدم رعایت عدالت بین رشته ای واکنش نشان داد و گفت: دوستان چون می‌دانند که متخصصان بیهوشی امکان گرفتن زیرمیزی را ندارند، پس هر طور بخواهیم برای آنها تصمیم می‌گیریم.

وی با انتقاد از تبعیض و بی‌عدالتی در تعیین تعرفه‌های خدمات درمانی سال 96 که تعرفه بیهوشی با کاهش 25 درصدی مواجه بوده است، افزود: من معتقدم که طرح تحول سلامت، طرح تحول جراحان بود، زیرا باعث شد درآمد آنها زیاد شود. اگر از این مرجع به پاسخ قانع‌کننده‌ای نرسیم و مسئولان وزارت بهداشت نیز ما را قانع نکنند، احتمال دارد که برخی بیماران را بیهوش نکنیم همچنین وی در پاسخ به این سؤال که تصمیم شما می‌تواند تبعاتی به دنبال داشته باشد، گفته بود: ما هم مثل جراحانی که همه جراحی‌ها را انجام نمی‌دهند، همه بیهوشی‌ها را انجام نمی‌دهیم.

نجفی تأکید کرد: اگر قرار است با کاهش تعرفه بیهوشی، در هزینه‌های طرح تحول سلامت صرفه‌جویی کنیم، باید این کاهش برای همه رشته‌ها و حرفه‌ها اتفاق بیفتد.

 تهدید‌هایی که با سرگردان کردن بیماران عملی شد

گویا سرانجام متخصصین بیهوشی تصمیم گرفتند به تهدید‌های خود جامه عمل بپوشانند بطوری که از ظهر امروز چندین نفر از بیماران مراجعه کننده به بیمارستان مرکزی شیراز خبر از اعتصاب متخصصین بیهوشی و عقب افتادن عمل جراحی بیماران دادند.

یکی از همراهان بیماران با گلایه از این اقدام به خبرنگار بهداشت و درمان می گوید: حدود دو ماهش پیش به دلیل بیماری خواهرم به این بیمارستان مراجعه کردیم که پزشک متخصص پس از انجام آزمایش ها به ما اعلام کرد که بیمار نیاز به جراحی کبد دارد و برای دو ماه بعد به ما نوبت جراحی دادند.

وی ادامه می دهد: پس از گذشت دو ماه از زمان تعیین شده روز گذشته برای انجام عمل بیمار و ادامه روند جراحی از شهر بندرعباس به این بیمارستان مراجعه کردیم و بیمار پس از بستری شدن ظهر امروز برای انجام عمل جراحی به اتاق عمل منتقل شد، اما هنوز یک ساعت از انتقال بیمار به اتاق عمل نگذشته بود که پزشک جراح به ما علام کرد به دلیل نیامدن متخصص بیهوشی و اعتصاب متخصصان بیمارستان قادر به انجام عمل جراحی نیست.

این همراه بیمار می افزاید: به دلیل این اعتصاب تعدادی از بیماران که از شهرستان های مختلف مسیرهای طولانی را طی کرده اند سرگردان شده اند و کسی پاسخ گو نیست.

وی ادامه می دهد: بیماران و همراهان به دلیل مراجعه از شهرستان ها به شیراز هزینه های سنگینی متحمل شده اند و خانواده هایی که از وضعیت مالی مناسبی برخوردار نیستند نمی توانند برای اقامت به هتل یا مسافرخانه ها مراجعه کنند.

وی در پایان در پاسخ به این سوال که آیا زمان مجددی برای عمل جراحی به بیمار اختصاص داده شده است یا خیر می افزاید: به گفته پزشک جراح تا زمانی که اعتصاب پایان نیابد نمی توان زمان دقیقی را مشخص کرد و شاید تا چند روز آینده بتوانیم بیمار را جراحی کنیم.

حال نکته قابل تامل اینجاست که متخصصانی که روزی برای کمک به بیماران مردم جامعه و رسیدن به فریاد بیماران قسم یاد کرده و جامه پزشکی پوشیده اند چرا با نادیده گرفتن وضعیت بیماران اقدام به اعتصاب کرده اند. همچنین اگر این اعتراض ها نسبت به رعایت نشدن عدالت بین رشته ای نیز به حق باشد لازم است این موضوع از مراجع قانونی پیگیری شود و مسئولان وزارت بهداشت نیز تدابیر لازم را برای رسیدگی به وضعیت این بیماران سرگردان بیاندیشند.

جان‌بابایی نیامده چالش‌ها شروع شد

اما جای تعجب دارد در حالی که بیماران در بیمارستان ها وضعیت خوبی ندارد؛ مسئول روابط عمومی معاونت درمان با انتشار نامه‌ای هرگونه موضع گیری جان بابایی در خصوص این اعتصاب ها و نامه های منتشر شده منتصب به معاون درمان وزیر را تکذیب کرد و با موضع‌گیری منفعلانه و غیر حرفه‌ای گفت: بر اساس نظر معاونت درمان وزارت بهداشت، قطع به یقین پزشکان و متخصصان کشور عزیزمان ایران، کمک به دردمندان و نجات جان بیماران را بر هر امر دیگری مقدم می شمارند و همه ما به خوبی آگاهیم که هرگونه خلل و کم کاری در حوزه نظام ارائه خدمات درمانی کشور از سوی هر یک از ارائه دهندگان خدمات بر خلاف قوانین کشور است و ما موظف به پاسخگویی به نیاز مردم هستیم.

مطالب پیشنهادی