15:26 1397/06/11

 

 

 

 

به گزارش مفتاح وبه نقل از ایلنا، محمد رازی (رئیس انجمن جراحان ارتوپدی ایران)  با انتقاد از اجرای طرح تحول سلامت گفت: وقتی  قرار است طرحی اجرا شود، اول از همه باید به صورت پایلوت اجرا شده و اگر جواب داد، فراگیر شود و این کار با عمر یک وزرات تمام نمی‌شود. متاسفانه در کشور ما هر کسی که به قدرت می‌رسد یک طرح را در ذهن خود دارد بدون اینکه از قبل روی این طرح کار شده باشد و بلافاصله شروع به اجرا می‌کند. اینگونه طرح‌های کلان نیاز به برنامه‌ریزی چند ساله و تصویب مجلس دارد و حتی ممکن است به عمر دولت پیشنهاد دهنده کفاف ندهد و دولت بعدی موظف به اجرای آن شوند.

 

وی با اشاره به اینکه طرح تحول سلامت هم شامل قشر آسیب‌پذیر و هم قشر بادرآمد بالا می‌شود، گفت: معمولا چون قشرهای آسیب‌پذیر و کم‌درآمد رانتی ندارند و در جریان امور نیستند، از این طرح کمتر استفاده کردند و کسانی که درآمد بالاتری داشتند، بدلیل دسترسی به اخبار و اینترنت بسیار راحت از اخبار باخبر شدند و از این طرح استفاده کردند.

 

رازی تصریح کرد: افرادی که استطاعت مالی داشتند، عمل‌های جراحی گران‌قیمت را که باید در بیمارستان‌های خصوصی انجام می‌شد، را در بیمارستان‌های دولتی انجام دادند و از بودجه دولت برای آنها هزینه شد، در حالی که بسیاری از افرادی که ذی‌حق بودند، مراجعه نکردند. به طور مثال فردی که ارتروز دارد، باید عمل کند و پروتز بگذارد، اما بسیاری اصلا اطلاعی نداشتند که می‌توانند با کمترین هزینه درمان شوند، اما در مقابل افرادی که نیازی به عمل با هزینه کم نداشتند، این کار را انجام دادند.

 

او تاکید کرد: این مساله باعث شد که بطور ناگهانی اعمال جراحی بدون اندیکاسیونِ واقعی انجام شود و هم اینکه تعداد عمل‌هایی که یک دولت باید برای آن 5 سال هزینه کند، ظرف یک سال هزینه شد که باعث گرفتاری دولت شده و کمبود بودجه بوجود آمد.

 

رئیس انجمن جراحان ارتوپدی ایران در ادامه گفت: مساله دیگر این است که وزارت بهداشت با حرکت‌های به ظاهر مردمی قصد دارد آرای مردمی را جلب کند. نمی‌دانم در وزارتخانه‌ای که موظف به کار علمی آموزشی و درمانی کشور است این همه سیاسی کاری برای چیست؟!

 

او افزود: هزینه‌هایی که برای طرح تحول سلامت پرداخت کردند، باید در بالا بردن تجهیرات و کارآمد کردن بیمارستان‌های دولتی و پرداخت حقوق مکفی به کادر بیمارستان‌های دولتی صرف می‌شد تا خدمات بیمارستان‌های دولتی را بالا برده و کیفیت و استاندارد بیشتری وجود داشته باشد تا در نهایت نیاز به مراجعه به بخش خصوصی وجود نداشته باشد.

 

رئیس انجمن جراحان ارتوپدی ایران با بیان اینکه چون بیمارستان‌های دولتی این توان را ندارند، مردم برای درمان به بخش‌های خصوصی مراجعه می‌کنند، گفت: مسئولان امر جوابی برای عدم کارایی بخش دولتی ندارند و فشار را به بخش خصوصی می‌آورند تا آنها را هم با تحت کنترل خود قرار دادن تحت تاثیر قرار دهند، در صورتی که اگر فقط بخش دولتی را تقویت کنند نیازی نیست، برای بخش خصوصی نرخ تعیین کنند. در این صورت بیماران بخش خصوصی کم شده و مراکز درمانی خصوصی مجبور می‌شوند، در رقابت با بازار نرخ را پایین آورده تا مردم با این وضعیت اقتصادی به مطب‌های خصوصی و بیمارستان‌ها‌ی خصوصی مراجعه نکنند. باید این سوال را از خود بپرسند که چرا بخش دولتی ضعیف است که موجب شده مردم برای درمان به بخش‌های خصوصی مراجعه کنند.

 

او تاکید کرد: وزارت بهداشت به دلیل اینکه نتوانست منابع مالی طرح تحول سلامت را به درستی صرف تجهیز مراکز دولتی کرده و کیفیت و رضایت بیماران را از این مراکز جلب کند به دنبال فشار به بخش خصوصی است، متاسفانه این موضوع در کشور ما نهادینه شده است و کسانی که کار نمی‌کنند مزاحم کار دیگران می‌شوند. این نوع عملکرد باعث فرار بیماران از بخش دولتی به بخش خصوصی شده است، در صورتی که می‌توانست با فعال کردن بخش دولتی از مراجعه بیماران به بخش خصوصی جلوگیری کند تا مردم از جیب خرج نکنند.

مطالب پیشنهادی