به گزارش مفتاحعبدالناصر همتی صبح امروز در دیدار با اعضای اتاق بازرگانی و فعالان اقتصادی استان اصفهان اظهار داشت: شرایط بسیار ویژه و خاصی داریم و تحریم ناجوانمردانه‌ای با فشار حداکثری جاری است و این فقط از طرف امریکا نیست و برخی دیگر دولت‌ها بخاطر فشارها و جرایم، با امریکا همراهی می‌کنند.

رئیس بانک مرکزی ادامه داد: این شرایط بیش از پیش اهمیت فعالان اقتصادی و تکیه بر تولید ملی را افزایش داده و فرصتی بی نظیر ایجاد شده که مسؤولان کشور و فعالان اقتصادی، وابستگی‌ها را کاهش دهند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر و با اقدامات صورت گرفته، فشارهای دشمن خنثی شده است و امیدواریم با تدبیر و حمایت فعالان اقتصادی به نتایج بهتری دست یابیم.

همتی با بیان اینکه از دو ماه قبل به دلیل تخلیه شوک ارزی، شاخص‌های اقتصادی رو به اصلاح است،‌ عنوان کرد: نرخ تورم و بیکاری نیز رو به کاهش است.

وی اشاره کرد: سال 97، سال سختی بود و هدف دشمن نابود کردن اقتصاد و ایجاد مسائل اجتماعی برای نظام بود که مقاومت مردم و برنامه‌های دولت، فشارها را خنثی کرد و شرایط به گونه‌ای پیش رفت که اکنون می‌توانیم به از ظرفیت‌های ایجاد شده عنوان فرصت استفاده کنیم.

همتی تأکید کرد: در نبرد اقتصادی، ورق به نفع جمهوری اسلامی ایران برگشته و اگر کمی تدبیر کنیم و اجازه دهیم بازار کار خودش را انجام دهد قطعاً به نتایج خوبی می‌رسیم.

رئیس بانک مرکزی در خصوص شرایط سخت سال گذشته یادآور شد: در آن زمان بسیاری از کارشناسان به ما می‌گفتند بیهوده تلاش می‌کنید و هدف قیمتی دلار بسیار فراتر از اعداد فعلی است و آن روزها بسیاری، صحبت از ابرتورم ونزوئلا می‌کردند و تصویری ترسناک از آینده اقتصادی ترسیم می‌کردند اما همه ما می‌بینیم که این مسأله رد شد و جلوی بسیاری از اتفاقات ناگوار گرفته شد.

وی همچنین در خصوص نرخ منفی رشد اقتصادی در سال 97 اظهار داشت: نرخ رشد منفی به دلیل شوک ارزی تابستان سال گذشته بود و بیشترین عامل آن نیز قطع صادرات نفت در ماه‌های آبان و آذر و فشارهای تحریمی بود که در ماه‌های بعد رفع شد و وقتی به تفکیک نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که بخش غیرنفتی تنها 1.8 رشد منفی داشت و این عدد در سال جاری قابل جبران است.

همتی همچنین تصریح کرد: برنامه‌های بازدید زیادی از استان‌های صنعتی کشور داشتیم و در این بازدیدها اغلب مشاهده کردیم که واحدهای صادراتی وضعیت خوبی دارند و برخی واحدها نیز با مشکلاتی مواجه هستند که لازم است بر آن‌ها تمرکز صورت گیرد و توجه اصلی ما بر حل مشکلات کارخانه‌های مشکل دار در شرایط حساس فعلی است.

شوک ارزی برطرف شده

وی تأکید کرد: شوک ارزی سال قبل رفع شده و تنش‌ها و التهابات پیرامونی آن دیگر وجود ندارد و روند قیمتی نیز نشان می‌دهد که  ثبات کاهنده بر بازار ارز حاکم شده و شاخص‌ها در حال اصلاح هستند؛ بر همین اساس، آمارهای سال 98 بیانگر این نکته است تورم و نرخ بیکاری اصلاح شده‌اند و این روند ادامه دارد.

رئیس بانک مرکزی اعلام داشت: مشکلات تولید به برخی تولیدات خاص بر می‌گردد که در حال حاضر بر این موضوع تأکید داریم که در فرصت‌های به وجود آمده فعلی می‌توان یک‌بار برای همیشه این مشکلات و وابستگی‌ها را حل کرد و به نتایج خوبی رسید.

همتی متذکر شد: دشمنان هم در این قدرت مقاومت ملت ایران در مقابل تداوم تحریم‌ها سردرگم مانده‌اند و نتایج حاصل شده با برآورد قبلی آن‌ها بسیار فاصله دارد، به همین دلیل است که به فکر مذاکره هستند و از شروط متعدد خود به دعوت به مذاکره رسیده‌اند و موضع جمهوری اسلامی در این تقابل، مثبت و از جانب بالا شده است؛ چرا که در موقعیت اقتصادی و سیاسی و نظامی خوبی بوده و ما تعیین‌کننده موضع هستیم.

وی تأکید کرد: ما بدون کمک سایر کشورها به این نتایج رسیده‌ایم و بسیاری از کشورها از ترس آمریکا و جرائم تحریمی آن، از همکاری با ما سر باز می‌زدند.

تأمین 54 میلیارد دلار ارز در شرایط تحریم

به گفته رئیس بانک مرکزی، سال گذشته با همه فشارها 42 میلیارد دلار تأمین ارزی به منظور واردات صورت گرفت و امسال نیز 12 میلیارد دلار در سه ماهه ابتدایی امسال تأمین ارزی واردات انجام شده که در شرایط تحریمی عددی بسیار قابل قبول است و نکته مهم این است که بخش عمده آن از سوی صادرکننده‌های غیرنفتی تأمین شده و با اتفاقاتی که رخ داده این مسیر تسهیل خواهد شد.

وی با بی‌نظیر خواندن فرصت‌های فعلی یادآور شد: اگر کمی همت کنیم نیاز به صادرات نفت خام نداریم و اگر سازوکار مالی دولت را درست بچینیم و جلوی هدر رفت ها را در حوزه انرژی و سایر حوزه‌ها بگیریم، عدم اتکا به نفت کاملاً در دسترس است.

رئیس بانک مرکزی با اشاره به لزوم تمرکز بر رونق تولید و صادرات تأکید کرد: صادرات و تولید ملی می‌تواند خیلی کارها کنند و امسال سال رونق تولید است و تولید جزو اولویت‌های ماست، تأمین ارز کالاهای اساسی اولویت بوده و هست و مابقی بحث‌ها برای سهولت کسب‌وکار است که نیاز به همت همه دارد تا این تهدیدات تضعیف شده را به فرصت تبدیل کنیم.

حفظ ارزش پول ملی در گرو رونق تولید است

بخش دیگر صحبت‌های رئیس بانک مرکزی به بازار ارز اختصاص داشت و وی در این رابطه گفت: در سیاست جدید ارزی بانک مرکزی تمام تلاش این بود که دخالت صورت نگیرد چرا که ما نرخ تعیین نمی‌کنیم بلکه واقعیات اقتصاد هستند نرخ را تعیین می‌کنند و وظیفه بانک مرکزی این است که شرایط محیطی برای واقعی شدن نرخ ارز را مهیا کند و بر آن نظارت کند، همچنین ارزش پول ملی با تولید ملی حفظ می‌شود و باید تولید را مبنا قرار داد تا ارزش پول ملی نیز حفظ شود.

کنترل رشد نقدینگی اساس کار بانک مرکزی است

همتی در خصوص سیاست‌های پولی بانک مرکزی نیز عنوان کرد: در سیاست پولی نیز کنترل نقدینگی مدنظر ماست و تلاش کردیم که در سال 97 با همه فشارها، نقدینگی در حدود سال‌های قبل رشد کند و رشد 23 درصدی نقدینگی در این سال، تنها یک درصد بالاتر از سال قبل بود.

وی تأکید کرد: به بانک مرکزی نباید فشار وارد کنید که پول چاپ کند و همه کاستی‌های نقدینگی در کشور را به قیمت تورم بیشتر، به جان بخرد و سیاست این بوده که نقدینگی کنترل شود و از آثار تورمی آن جلوگیری به عمل آید.

رئیس بانک مرکزی در پایان گفت: بانک‌ها به دلیل تسهیلات تکلیفی دولت با مشکل نقدینگی مواجه هستند و این‌گونه نیست که در برابر اعطای وام به بخش خصوصی مقاومت کنند، سیاست بانک مرکزی نیز این است که کنترل نقدینگی و تأمین نقدینگی واحدها را توأمان پیش ببرد و برای این کار، چند راه کار جایگزین در حال اجراست.فارس

مطالب پیشنهادی