به دنبال گردهمایی اخیر کشاورزان شرق اصفهان وارد میدان شدن کشاورزان و ناامیدی آنها از سه قوه

به گزارش مفتاح: چند روزی است صدای آرام و  متلاطم اما توأم با جوش و خروش  کشاورزان اصفهانی به گوش می رسد. جمعیت کشاورزان که حدود دو سال به دلیل نبود آب و خشکسالی از کشت و کار محروم بودند حال با جاری شدن آب به طور متوسط به رضایت حداقلی رسیده اند. هرچند که به دلیل تأخیر در باز شدن آب زاینده رود برای کشت پاییزه، بهره کافی از کشت خود را نخواهند برد اما باز شاکرند و خوشحال از رزقی که قرار است برایشان مهیا شود. اما شنیده ها حاکی از اخباری بود که حقوقشان را در معرض تضییع قرار می داد و به گفته دبیر نظام صنفی کشاورزی، به دلیل بی توجهی مسئولین به حقابه داران زاینده رود، قرار است خودشان پیگیر مسائلشان باشند. همین امر بهانه ای شد تا گرد هم آیند.

                                                                                                                        ×××

شرکت ذوب آهن اخیراً در حال احداث یک خط لوله انتقال آب به قطر ۶۰۰ میلیمتر از دریاچه قایقرانی این شرکت است. این در حالی است که براساس مصوبه ۹ ماده ای شورای عالی آب هرگونه بارگذاری جدید بر زاینده رود تا تعیین تکلیف حقابه داران و جبران خسارات آنها ممنوع است. این شرکت  اما  با احداث خط لوله جدید، امکان برداشت ۵۰ میلیون مترمکعب آب در سال را فراهم می کند.

عضو هیأت مدیره صنف کشاورزان شهرستان اصفهان  می گوید: مجموعه دریاچه های تفریحی ذوب آهن به نوبه خود مانع آب رسانی به پایین دست رودخانه شده و یک منبع ذخیره آب برای ذوب آهن محسوب می شود و  اما این شرکت در نظر دارد با برداشت از این خط لوله جدید در حال احداث، کمبود خود را جبران نماید که این اقدام طبق تبصره ۳ ماده ۲ قانون توزیع عادلانه آب مصوب مجلس شورای اسلامی، غیر قانونی است و باید اجرای این خط لوله متوقف و برچیده شود.

محمدرضایی افزود: « به نظر می رسد وزارت نیرو تاکنون برای جبران خسارات ناشی از فروش حقابه ها در سال‌های گذشته، نه نتها هیچ اقدامی نکرده بلکه در حال بارگذاری جدید و احداث خط لوله انتقال آب به ذوب آهن  است».

اما صدای کشاورزان گویا به گوش مسئولین و مدیران ذی ربط نرسید، با آنکه دبیر نظام  صنفی کشاورزی نیز نامه ای به استاندار وقت نوشت. اسفندیار امینی در این نامه متذکر شد: «چند روزی است که شرکت ذوب آهن در حال احداث یک خط لوله انتقال آب از زاینده رود می باشد که خبر آن بین کشاورزان پخش شده و علیرغم اینکه تیم ساماندهی و حفاظت رودخانه مکرر اخطار داده اند ولی کار را متوقف ننموده اند. بیّن آن است که مشکلاتی پیشامد کند»، وی خواستار تدبیر در این خصوص شد.

اما این اقدام کارگشا نبود تا آن که گردهمایی با حضور حدود 4 تا 5 هزار نفر از کشاورزان شرق استان اصفهان در تاریخ 3 شنبه 3اردیبهشت1398 در مهدیه روستای وجاره واقع در منطقه براآن شمالی به دعوت نظام صنفی کشاورزی شهرستان اصفهان برگزار گردید.

حسین محمدرضایی عضو هیات مدیره  صنف کشاورزان افزود: ذوب آهن یک سهم آبه دار است نه حق آبه دار، و طبق مصوبات شورای عالی آب قرار شد که صنایع به مرور از فاضلاب شهرهای اطراف برای مصارف خود استفاده کنند و برداشت از آب زاینده رود را به صفر برسانند.

اما ماجرا صرفاٌ به اعتراض کشاورزان ختم نشد و با واکنش منسوبین ذوب آهن واقع شد. مدیر روابط عمومی شرکت ذوب آهن اظهار کرد: دریاچه قایقرانی متعلق به ذوب آهن اصفهان بوده و برداشت آب از این دریاچه استفاده این شرکت از منابع داخلی محسوب می شود.

وی گفت: اساساً استفاده از آب این دریاچه همواره برای تامین آب ذوب آهن در شرایط اضطراری مطرح بوده است چرا که نوع  تولید ذوب آهن اصفهان به گونه ای است که بخش هایی مانند کوره بلند و نیروگاه هرگز امکان توقف ندارند و درصورت توقف، خسارت جبران ناپذیری به این صنعت مهم کشور وارد می شود که می تواند امنیت شغلی هزاران نفر که عده قابل توجهی از آنها از مردم منطقه لنجان هستند را به خطر بیاندازد.

علیرضا امیری افزود :  لوله گذاری جهت برداشت آب از قایقرانی، نیاز به مجوزهایی دارد که خوشبختانه با نظر مساعد و همکاری قابل تقدیر مسئولین منطقه مواجه شده است، به این خاطر که تامین آب اضطراری برای ذوب آهن اصفهان از چنان اهمیتی برخوردار است که از مولفه های اصلی پدافند غیرعامل در منطقه محسوب می شود و همواره در شورای تامین و سایر نهادهای ذی ربط بر این موضوع تاکید شده است.

امیری با تاکید بر اینکه در واقع استفاده از این خط لوله تنها جهت شرایط اضطراری بوده و برداشت آب تنها با نظر مسئولین انجام می شود و این امر به هیچ عنوان به معنای برداشت آب از زاینده رود نیست گفت: این مجتمع عظیم صنعتی با توجه به بحران کمبود آب از سال ۱۳۷۵ تا کنون برداشت آب خام از زاینده رود را ۵۰ درصد کاهش داده و در نظر دارد با انجام پروژه های مختلف از جمله استفاده از پساب شهرهای اطراف و بازچرخانی آب که فواید زیست محیطی نیز برای منطقه دارد، برداشت آب از زاینده رود را به صفر برساند.

اما مدیر طرح و نظارت رودخانه زاینده رود با بیان اینکه حریم و بستر رودخانه ها در سراسر کشور مورد تعرض قرار گرفته می گوید: اگرچه طبق ماده 2، تبصره 4  و همچنین ماده 45 قانون توزیع عادلانه آب، وزارت نیرو مکلف است با اعیانی های مزاحم در بستر و حریم رودخانه ها، انهار، کانال های عمومی، مسیل ها، مرداب و برکه های طبیعی و متجاوزین و متصرفین آن برخورد کند، اما همین وزارت نیرو صادرکننده بسیاری از  مجوزهای اعیانی ها در بسترهای غیرفعال و حریم رودخانه است.

اسفندیار امینی با تصریح بر اینکه حتی حفر چاه در حریم منابع آبی برخلاف مفاد 14 و 17 قانون توزیع عادلانه آب است، گفت: این درحالی است که وزارت نیرو مجوزهایی تحت عنوان «چاه حریمی» در سطح کشور صادر کرده و از سوی دیگر با طرح های آبخیزداری توسط سازمان جهاد کشاورزی و ایجاد بندها در بستر رودخانه، موجبات تخلف فراهم شده است که باید پاسخگو باشد.

وی با بیان آن که کشاورزان نا امید از 3 قوه شده اند و اعلام داشتند آب بهاره را برای کشت بهاره صیفی جات طلب میکنیم و نیازمند جاری بودن آب در تابستان هستند.همچنین بحث توقف سدهای چهارمحال بختیاری و نیز توقف خط لوله خلاف قانون ذوب آهن را خواستار شدند.

وی مستند خط لوله غیرقانونی ذوب آهن را بر اساس مصوبات جلسه سیزدهم و دهم شورای عالی آب خواند که هرنوع بارگذاری جدید در رودخانه را ممنوع اعلام کرده است.

دبیر نظام صنفی کشاورزی با بیان آن که میزان بارندگی امسال در طول چهل سال گذشته بی سابقه است و در بدترین حالت و برداشتهای غیرمجاز نیز باز بودن آب خللی به آب شرب اصفهان و کشت پاییزه وارد نخواهد کرد، گفت: در صورت باز بودن زاینده رود هیچ کمبود آبی نخواهیم داشت.

همچنین حسین محمدرضایی عضو هیات مدیره صنف کشاورزان گفت: در گردهمایی کشاورزان علی رغم دعوت داشتن مسئولین استانداری و فرمانداری و نیز سازمان آب منطقه اصفهان اما هیچ یک از مدعوین حضور نداشتند و صرفا نماینده سازمان جهاد کشاورزی دعوت کشاورزان را پذیرفت.

وی گفت: کشاورزان شرق اصفهان در گردهمایی خویش ضمن خواندن بیانیه خواستار باز بودن آب برای کشت بهاره و صیفی شدند. همچنین با توجه به میزان مناسب بارندگی در سال جاری هنوز برداشتهای غیرمجاز شروع نشده است که یا باید جلوگیری از برداشتهای غیرمجاز صورت گیرد و یا خروجی سد زاینده رود زیاد شود تا کشاورزان با مساله کمبود آب مواجه نشوند.

محمدرضایی اظهار داشت: پیگیر ساماندهی زاینده رود در استان چهارمحال بختیاری نیز هستیم اما این امر مساعدت و پیگیری وزارت نیرو را می طلبد.

گزارش از: فاطمه مستغنی

مطالب پیشنهادی