به گزارش مفتاح، بسیاری از مقامات سیاسی در آمریکا نگران هستند دولت ترامپ برای دستیابی به سود تجاری حاصل از قرارداد تسلیحاتی با کشور بحرین به وضعیت نقض حقوق بشر در این کشور بی‌توجه باشد.

براساس نقل از واشنگتن پست، رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا در جلسه رای اعتماد خود از سنا مدعی شد که در زمینه حقوق بشر ارزشها و منافع آمریکا همسو هستند. با اینحال اقدامات اولیه وزارت خارجه آمریکا در قبال وضعیت بحرین نگرانی مدافعان حقوق بشر را به همراه داشته است.

علت این مسئله نیز برنامه تیم ترامپ برای تایید قرارداد فروش جنگنده‌های اف 16 لاکهید مارتین به ارزش چندین میلیارد دلار به بحرین بدون هیچ پیش شرطی است. این تصمیم برخلاف سیاست دولت قبلی آمریکا است که در ازای فروش این هواپیماها خواستار چندین مورد اصلاحات در کشور بحرین شده بود.

در صورتی که سنا این قرارداد را مورد تایید قرار دهد دیکتاتوری بحرین که مدتهاست به سرکوب اکثریت شیعه این کشور مشغول است و به درخواست‌های آمریکا برای احترام به حقوق بشر بی‌توجه بوده مسلما خوشحال خواهد شد.

باب کورکر جمهوریخواه و رئیس کمیته روابط خارجی سنا با ابراز امیدواری از نهایی شدن قرارداد تسلیحاتی با بحرین بدون اعمال  هیچ محدودیت و پیش شرط تاکید کرد که راه‌های بسیار موثرتری برای تغییر در سیاست‌های دولت بحرین به عنوان یک متحد آمریکا وجود دارد.

البته بسیاری از مقامات سیاسی با این اقدام مخالف بوده و با ارسال نامه‌ای به ترامپ خواستار توجه خاص به وضعیت حقوق بشر در بحرین شده‌اند. تام مالینوفسکی، مدیر سابق دفتر دموکراسی و حقوق بشر وزارت خارجه آمریکا نیز معتقد است مورد بحرین نشان خواهد داد آیا درصورت عدم توجه دولت ترامپ به ارزشهای حقوق بشری کنگره برای دفاع از این مفاهیم مقاومتی از خود نشان خواهد داد یا خیر.

البته سابقه نشان داده که دفاع از مفاهیم حقوق بشری بیشتر جنبه شعار داشته و عملی نخواهند شد. به عنوان مثال تلاش‌های مشابه سال گذشته از سوی رند پاول و کریس مورفی برای ممنوعیت فروش تسلیحات به عربستان به دلیل نقض حقوق بشر در بحرین نتیجه نداد و قراردادهای تسلیحاتی میان دو طرف بیش از گذشته ادامه یافت.

منبع: تسنیم

مطالب پیشنهادی