به گزارش مفتاح، رئیس انستیتو و تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور در خصوص اثر بخش بودن نقش ویتامینD در پیشگیری از عفونت تنفسی گفت: در آخرین گزارش چاپ شده در مجله BMJ(ژورنال معتبر پزشکی)، اثربخشی نقش ویتامینD در پیشگیری از عفونت تنفسی به خصوص در افرادی که کمبود ویتامین دارند، اثبات شده است.

دکتر جلال الدین میرزای رزاز افزود: استفاده از مکمل ویتامینD در تقویت سیستم ایمنی افراد دچار کمبود ویتامینD مفید است.

وی گفت: افرادی که به هر علت با نور خورشید مواجهه کافی ندارند، ممکن است دچار کمبود ویتامین D شوند که یکی از علل ضعف سیستم ایمنی بدن می باشد.

رئیس انستیتو و تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور در خصوص دوز مورد نیاز افراد به ویتامین دی، خاطرنشان کرد: به نظر می رسد استفاده از دوزهای کوچک روزانه یا هفتگی بهتر از دوزهای بزرگ باشد و با توجه به گزارش های متعدد از کمبود ویتامینD در مردم ایران، پیشنهاد می شود که براساس دستور العمل تجویز مکمل، افراد بیش از دو سال، روزانه 800 واحد بین المللی یا مصرف سه قرص دوهزار واحدی در هفته و افراد کمتر از دو سال 400 واحد روزانه مصرف کنند.

ویتامینD چیست؟

دی یک ویتامین محلول در چربی است که چند عملکرد مهم در بدن دارد:

1) کلسیم و فسفر رژیم غذایی را از روده ها جذب می کند.

2) از آزاد شدن هورمون پاراتیروئید که سبب باز جذب استخوان می شود جلوگیری می کند.

3) سطح کلسیم و فسفر را در خون در محدوده طبیعی نگه می دارد.

4) بهبود عملکرد عضلانی

5) بهبود عملکرد سیستم ایمنی

منابع طبیعی ویتامین D

بنابراعلام متخصصان، این ویتامین در پوست تحت تأثیر نور خورشید ساخته می شود. میزان نور خورشیدی که برای ساخت ویتامینD لازم است متفاوت بوده و به سن، رنگ پوست و بیماریهای زمینه ای ارتباط دارد. افراد با پوست تیره تر نیازمند به مواجهه بیشتر با نور خورشید هستند.

به گفته رئیس دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان یکی دیگر از منابع مهم ورود ویتامینD به بدن، منابع غذایی هستند. این ویتامین در ماهی های پرچرب، روغن کبد ماهی و به مقدار کمتر در زرده تخم مرغ و قارچ وجود دارد.

دکتر محمد حسن انتظاری افزود: همچنین این ویتامین در محصولات لبنی بویژه شیر و پنیر نیز به مقادیر متفاوت وجود دارد.

وی گفت: حال که با توجه به شیوع ویروس کرونا در معرض نور خورشید نیستید باید به تغذیه خود بیشتر اهمیت دهید.

علل کمبود ویتامین D

دکتر انتظاری این علل را به صورت زیر دسته بندی کرد:

1-کمبود ویتامین D در رژیم غذایی که اغلب همراه با مواجهه نشدن کافی با نور خورشید است.

2-نقص در جذب ویتامین D از روده ها مانند بیماریهای سوء جذب از قبیل بیماری کرون و سلیاک یا جراحی های کوتاه کننده روده

3 -نقص در مسیر تولید ویتامین در کبد و کلیه ها، آنزیمهای مهمی وجود دارند که ویتامین تولید شده در پوست یا جذب شده در روده ها را

به شکل ویتامینD فعال در می آورند. بنابراین بیماران کلیوی یا کبدی در معرض خطر بروز کمبود شکل فعال ویتامینD هستند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی، علل نادر کمبود این ویتامین را شامل بیماریهای اکتسابی یا فامیلی بیان کرد که فقط آنزیمهای کبدی یا کلیوی مسئول فعال کردن ویتامین را تحت تاثیر قرار می دهند.

کمبود ویتامینD در 80 درصد اصفهانی ها

رئیس دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: به علت تغییر سبک زندگی، آپارتمان نشینی و تغذیه نامناسب، بیشتر ایرانی ها از جمله ساکنان استان اصفهان در معرض کمبود ویتامین دی قرار دارند.

دکتر انتظاری با اشاره به اینکه بیشتر زنان و کودکان ایرانی بین 50 تا 80 درصد کمبود ویتامین دی دارند، افزود: ویتامین دی از گروه ویتامین های ضروری بدن است که برای جذب کلسیم، رشد استخوان ها، کنترل رشد سلولی و عملکرد مناسب عصبی برای بدن نیاز است.

وی با بیان اینکه کمبود این ویتامین در بدن کودکان سبب ابتلا به بیماری راشیتیسم (نرمی استخوان) و در بزرگسالان باعث بیماری پوکی استخوان می شود، گفت: سطح بالای ویتامین دی می تواند باعث جذب مقدار زیادی کلسیم در بدن شود که بالا رفتن خطر حمله قلبی و سنگ کلیه را به دنبال دارد.

ارتباط مصرف مکمل یاریD با کرونا

معاونت بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص ارتباط بین مکمل یاری ویتامین D و پیشگیری و کنترل بیماری کرونا ویروس اعلام کرد: در حال حاضر سازمان جهانی بهداشت و سایر مراجع علمی بین المللی هیچ گونه توصیه ای مبنی بر مصرف مکمل ویتامین D به منظور پیشگیری یا درمان بیماری ویروس کرونا ارایه نکرده اند و شواهد علمی موجود در این خصوص نیز ضد و نقیض است.

اجرای برنامه مکمل یاری ویتامینD کماکان مطابق با بخشنامه ها و دستور العمل های قبلی است، بنابراین نکات زیر در این خصوص و در این روزهای شیوع بیماری کرونا باید در نظر گرفته شود:

1) افرادی که از قبل بر اساس دستورالعمل های وزارت بهداشت ماهیانه یک عدد پرل 50 هزار واحدی ویتامینD مصرف می کردند، به همین روال ادامه دهند.

2) افرادی که تاکنون مکمل ویتامین D ماهانه مصرف نکرده اند نیز به همین ترتیب ماهانه یک عدد مکمل 50 هزار واحدی ویتامینD مصرف و از مصرف خودسرانه مکمل با دوزهای بالا خودداری کنند.

3) افرادی که با تشخیص پزشک دچار کمبود ویتامین اند، مطابق با روش های درمانی تجویز شده عمل کنند.

منبع: سامانه اطلاع رسانی کرونا

مطالب پیشنهادی