8:43 1397/12/25

به گزارش مفتاح, اسحاق سعیدیان در برنامه «رهیافت» رادیو اقتصاد با موضوع عمل به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به عنوان مهمترین تاکید رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم افزود: دولت تدبیر و امید ارز را با قیمت سه هزار و 700 تومان از دولت احمدی نژاد تحویل گرفت و تا پایان دوره چهار ساله نخست خود به هر دلیلی اجازه نداد ارز با توجه به تورم موجود در جامعه قیمت واقعی خود را پیدا کند.

وی همچنین اظهارداشت: متاسفانه ارز در طول این مدت همگام با تورم رشد پیدا نکرد و ثابت ماند.

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: ارز ارزان به نفع واردکنندگان تمام شد یعنی واردکننده با ارز ارزان توانست هرکالایی را از خارج وارد و بازار‌های داخلی را از انواع و اقسام اجناس خارجی اشباع کند.

وی در ادامه افزود: واردات کالا با ارز سه هزار و 700 تومانی عرصه را بر تولید و تولید کنندگان داخلی تنگ کرد و آنان را به حاشیه برد.

سعیدیان بیان داشت: واردات بی رویه و بدون حساب و کتاب بدنه تولید کشور را با لطمات شدیدی مواجه و بسیاری از واحد‌های تولیدی تعطیل کرد و خیل عظیمی از کارگران بیکار شدند.

وی یادآورشد: بخش عمده‌ای از تلاطم فعلی بازار به ثبات ارزی دوره چهار ساله نخست دولت روحانی مربوط می‌شود.

کارشناس دیگر اقتصادی نیز در این برنامه گفت: تاکید مقام معظم رهبری همواره بر جلوگیری از خام فروشی و واردات گسترده در کشور بوده است.

احمد جانجان ضمن اشاره به اینکه خام فروشی در دنیا محکوم به شکست است، افزود: این پدیده امروز هیچ جایگاهی در اقتصاد‌های دنیا ندارد چرا که گذر اشتغال افزایی، ایجاد ارزش افزوده بالا، رشد اقتصادی و بسیاری موارد دیگر از مسیر تبدیل مواد خام به محصول نهایی می‌گذرد.

وی ادامه داد: متاسفانه امروز بخش قابل توجهی از منابع کشور در حوزه‌های مختلف به خصوص نفت، معادن و ... بصورت خام روی ریل صادرات قرار می‌گیرد که باید با سازو کار‌های مشخص جلوی این روند را سد کرد.

 

 

تسنیم

مطالب پیشنهادی