10:41 1397/01/20

 

به گزارش مفتاح به نقل از ایسنا، یحیی آل اسحاق - رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق ، با بیان اینکه افزایش نرخ دلار آثار واقعی در اقتصاد دارد، تصریح کرد: پیش از این ماجراها ارزش پول ملی تا ۳۴ درصد کاهش یافته بود و می‌توان گفت که پس از تغییرات به وجود آمده در بازار ارز، ارزش پول ملی تا ۴۰ درصد کاهش یافته است؛ یعنی عملا یک میلیون تومان پول در جیب مردم ارزشی معادل ۶۰۰ هزار تومان پیدا کرده است.

 

وی با بیان اینکه برخی در مصاحبه‌های خود نسبت به مردم بی‌انصافی می‌کنند، اظهار کرد: ما شاهد این پدیده هستیم که برخی در صحبت‌های خود می‌گویند که "افزایش نرخ دلار به نفع اقتصاد است"، در صورتی که طرح این موضوع به این شکل عملا بی‌انصافی در حق مردم است.

 

آل‌اسحاق ادامه داد: با نگاهی دقیق به بازار می‌توان استدلال طرفداران افزایش قیمت ارز را به طور کامل رد شده دانست، چراکه آنها می گویند که "این روند به نفع صادرکننده خواهد بود" در صورتی که چنین نگاهی بسیار سطحی و ساده‌انگارانه است. زیرا صادرات شاید در اولین محموله‌های صادراتی به  نفع صادرکننده باشد اما در ادامه، تولید از افزایش نرخ ارز متاثر خواهد شد و  تولیدکننده کالای خود را گران‌تر به صادرکننده ارائه می‌کند و حالا صادرکننده ایرانی که پیش از این نیز قدرت رقابت چندانی با رقبای خارجی را نداشته‌ است، باید با قیمت بالاتر کالای خود را خریداری و در بازارهای جهانی ارائه کند که عملا این نشان می‌دهد در حوزه صادرات نیز ضربه خواهیم خورد.

 

۷۰ درصد از کالاهای وارداتی مواد اولیه و قطعات یدکی است

 

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق در ادامه تصریح کرد: استدلال دیگر افرادی که افزایش قیمت ارز را به نفع اقتصاد می‌دانند این است که "افزایش قیمت دلار به نفع تولید تمام خواهد شد" اما نگاهی به آمار گمرک نشان می‌دهد که ۷۰ درصد واردات کشور شامل مواد اولیه و قطعات یدکی می‌شود و این یعنی چنین حجمی از محصولات وارداتی به کشور قرار است گران شود که هزینه تولید را بالا می‌برد و بازار را دچار اختلال می‌کند.

 

آل اسحاق همچنین با بیان اینکه چنین اتفاقی قدرت خرید مردم را به شدت می‌کاهد، اظهار کرد: عمدتا خریدی که در سطح بازار صورت می‌گیرد توسط طبقه متوسط رو به پایین است که این طبقه با گرانی به وجود آمده دیگر توان سابق را نخواهد داشت و فقط می‌تواند غذا بخرد و اجاره خانه بدهد. به همین علت فروش تولیدات داخلی مانند پرده یا لوازم غیرضروری کاهش می‌یابد.

 

وی همچنین با انتقاد از برخی مصاحبه‌هایی که در این خصوص صورت می‌گیرد، گفت: جو روانی برخی گفت‌وگوها باعث می‌شود نقدینگی ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومانی موجود در جامعه که دست مردم است، به سمت خرید ارز و طلا برود و به افزایش قیمت‌ها شدت بخشد.

 

عزمی برای کنترل نرخ ارز نیست

 

رئیس سابق اتاق بازرگانی تهران در خصوص این که آیا عزمی برای کنترل ارز وجود دارد؟ گفت: با چیزی که می بینیم می شود گفت که دولت عزمی  برای کنترل بازار ندارد و احتمالا تصمیماتی که در این زمینه گرفته می شود بیش از اینکه اقتصادی باشد سیاسی است یا بر اساس برخی پیش‌بینی های جهانی است.

 

به گزارش ایسنا، در ماه های اخیر قیمت ارز به طور مستمر در حال رشد بوده به طوری که در روز های گذشته قیمت دلار با عبور از مرز ۵۰۰۰ تومان واکنش هایی را بر انگیخت و امروز نیز دلار با رسیدن به ۵۸۰۰ تومان به مرز های ۶۰۰۰ تومان نزدیک و نزدیک تر می شود.

 

مطالب پیشنهادی