13:36 1399/07/05

به گزارش مفتاح و به نقل از  اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری اصفهان ، منصور شیشه‌فروش روز جمعه در جلسه مدیریت بحران گفت: ۲ تحقیق جامع توسط دانشگاه‌های اصفهان و صنعتی اصفهان درباره سیاهه انتشار گازهای اصفهان و بازنگری در برنامه جامع کنترل کیفی هوای اصفهان انجام شد که اداره کل حفاظت محیط زیست موظف به ابلاغ نتایج این تحقیقات به دستگاه‌های اجرایی مرتبط برای استفاده از آن جهت کاهش آلودگی هواست.

 

وی با بیان اینکه نتیجه این تحقیقات از اهمیت بسیاری برخوردارست، اظهارداشت: ۲ مطالعه دیگر توسط دستگاه‌های اجرایی درباره آلودگی هوای اصفهان انجام شده که لازم است نتایج کاربردی آنها برای رفع این معضل در شهرستان‌های مختلف استان استفاده شود.

 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تاکید کرد: اداره کل محیط زیست استان با توجه به نتایج این تحقیقات و همچنین شرایطی که برای آلودگی هوا در نیمه دوم سال جاری پیش بینی شده است باید برنامه عملیاتی هر دستگاه اجرایی را مشخص و به آنها ابلاغ کند و بر چگونگی اجرای آنها در هر هفته نظارت داشته باشد.

 

وی با اشاره به پیش‌بینی‌های صورت گرفته درباره افزایش وضعیت آلودگی هوا و انباشت آلاینده‌های جوی تا اواخر پاییز در کلانشهر اصفهان و مناطق صنعتی استان، خاطرنشان کرد: جلسه‌های متعددی با دستگاه‌های اجرایی مرتبط در این زمینه برگزار و برنامه‌ها و اقدام‌های مقتضی برای کاهش هرچه بیشتر آلودگی در نظر گرفته شده است.

 

شیشه‌فروش به قانون هوای پاک که سال ۹۶ تصویب شد، اشاره و اضافه کرد: در این قانون وظیفه هر دستگاه اجرایی درباره آلودگی هوا مشخص شده و بر اساس همین قانون، برنامه‌ریزی لازم برای پاییز و زمستان امسال صورت گرفته است.

 

وی با بیان اینکه اصفهان دارای هوای خشک و نیمه خشک با میزان بارندگی پایین، حدود ۱۳ هزار واحد صنعتی و کارگاهی، ۲ هزار واحد سنگبری، کوره‌های آجرپزی متعدد، نیروگاه‌های تولید برق و ۲ میلیون دستگاه خودرو و موتور سیکلت است، تاکید کرد: همه این موارد شرایط و ظرفیت زیادی برای افزایش آلایندگی هوا در این استان ایجاد می‌کند.

 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان، یکی از موارد مورد تاکید برای کاهش آلودگی هوا را معاینه فنی خودروهای سبک و سنگین عنوان و تصریح کرد: ارگان‌های مرتبط مانند پلیس راهور و شهرداری باید نسبت به جریمه و توقف خودروهای فاقد معاینه فنی و گسترش مراکز معاینه فنی اقدام کنند.

 

وی به فعالیت ۱۰ مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین و ۵۱ مرکز معاینه فنی خودروهای سبک در استان اصفهان اشاره و اضافه کرد: شهرداری اصفهان موظف به راه‌اندازی مرکز معاینه فنی موتور سیکلت و تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی است.

 

شیشه‌فروش، کنترل کانون های گردو غبار را یکی دیگر از اقدام‌های ضروری برای کاهش آلودگی هوای اصفهان خواند و گفت: سال گذشته ۲۴ میلیاد تومان برای بیابان‌زدایی در شرق اصفهان هزینه شد و امسال نیز در سطح ۹۰۰ هکتار عملیات مالچ پاشی انجام می‌شود.

 

وی با تاکید بر اینکه اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان موظف به شناسایی همه واحدهای دارای آلایندگی بیش از حد مجاز و صدور جریمه و برخورد با آنهاست، خاطرنشان کرد: موتورخانه‌های واحدهای صنعتی، اداره‌ها و واحدهای صنفی باید استانداردسازی و در ۱۰ درصد مساحت شهرک‌های صنعتی فضای سبز ایجاد شود، واحدهای صنعتی با بیش از ۵۰ کارگر، واحد سلامت محیط زیست داشته باشد و شرکت پخش فراورده‌های نفتی به همه جایگاه‌های سوخت در استان، سوخت پاک تحویل دهد.

 

شیشه‌فروش با بیان اینکه هرگونه احداث و توسعه واحدهای صنعتی نیز مستلزم رعایت قوانین زیست محیطی است، تصریح کرد: استفاده از سوخت مازوت همچنان در نیروگاه‌های اصفهان، ممنوع است و شرکت گاز استان نیز باید اقدامات لازم برای صرفه جویی در مصرف گاز در فصول پاییز و زمستان را انجام دهد.

 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با تاکید بر اهمیت فرهنگسازی، افزود: رفع معضل آلودگی هوا نیازمند مشارکت عموم مردم است و تا زمانی‌که این مشارکت ایجاد نشود برنامه‌های اجرا شده چندان مثمر ثمر نخواهد بود.

 

اصفهان، آلوده‌ترین کلانشهر کشور است و سایر شهرها و مناطق صنعتی این استان نیز همواره با معضل آلودگی هوا بویژه در فصول سرد سال مواجه هستند.

مطالب پیشنهادی