15:52 1396/08/03

 

 

به گزارش مفتاح، مصطفی نوریان رئیس ستاد عتبات عالیات استان اصفهان در نشست خبری گزارش عملکرد ستاد بازسازی عتبات عالیات ویژه اربعین، از دخالت دولت در برگزاری مراسم اربعین از سال گذشته خبر داد وگفت: تا سال 94 مراسم اربعین مردمی برگزار می‌شد اما از سال گذشته دولت و وزارت خارجه، رسما  مسؤل اجرای اربعین هستند و از خرداد ماه با ابلاغ رسمی کار شروع می‌شود.

وی با اشاره به اینکه استاندار مسؤل ستاد اربعین است گفت: زیر نظرمعاون سیاسی استاندار  13 کمیته برای مراسم اربعین تشکیل می‌شود اما عملا و در یک تعریف، 99 درصد کار اربعین بر عهده ستاد عتبات عالیات است.

نوریان اسکان و تغذیه زائرکه یکی از پر حجم ترین کارهاست را وظیفه ستاد عنوان کرد وگفت: امسال اقداماتی برای ساماندهی موکب ها انجام دادیم وبا توافقی که با کشور عراق مبنی بر شناسنامه دار شدن موکب ها صورت گرفته، برای برپایی موکب فراخوان زدیم و 15 فرایند تا انتخاب موکب‌ها طی شده است.

بنا به گفته نوریان امسال موکب‌ها باید هیات امنا، مدیر روحانی داشته باشند تا برای واگذاری کارها افراد مشخصی وجود داشته باشند ودر صورت مشکل کسی پاسخگو باشد.

 رئیس ستاد عتبات عالیات با بیان اینکه 65 درخواست برای موکب دریافت شده است گفت: این موارد مورد برسی قرار گرفت وصلاحیت مردمی انها انجام شد و 57 موکب پروانه دریافت کردند. امسال برای اولین بار برای موکب‌ها پروانه یک ساله صادر می شود.

 وی در ادامه اظهار داشت: بعد از مراسم اربعین عملکرد موکب‌ها ارزیابی می‌شود و بر اساس آن پروانه دو ساله برای اربعین صادر می شود.

نوریان ظرفیت موکب‌ها را از  200 نفر تا 3 هزار نفر اعلام کرد وگفت: موکب صاحب الزمان بیشترین زائر را خواهد داشت واز 57 موکبی که  مجوز در یافت کردند، 5 موکب در چزابه، دو موکب در شلمچه و یک موکب در مهران و 50 موکب در عراق مستقر هستند.

وی ظرفیت اعلام شده از سمت وزارت کشور برای اصفهان را  40  هزار نفر عنوان کرد و گفت: ما با استقبال مردم مواجه شدیم و برای اسکان  24 هزار زائر و 60 هزارغذا در موکب‌ها امکانات فراهم شده است.

وی در ادامه با اشاره به صدور ویزای رایگان برای خدمه موکب‌ها گفت:  1500 ویزای رایگان برای خدمه و  2500 ویزا برای موکب‌ها گرفتیم.

3500 تن بار با 280 کامیون به عراق منتقل می‌شود که 180 کامیون اعزام شده است و ده خودرو خدماتی شامل آمبولانس، آتش نشانی به مرور به عراق اعزام می شود.

 

کار رسمی موکب‌ها از 10 آبان ماه در عراق شروع می‌شود و حدود 35 موکب، در عراق زمین تهیه کردند و یا با مشارکت عراقی ها در مسیر به زوار خدمات ارائه می‌کنند. عمده پذیرایی موکب ها  از سه روز قبل از اربعین تا سه روز بعد ادامه خواهد داشت.

 

وی در ادامه از اختصاص 10 هزار متر زمین به موکب‌های مستقل در کل استان خبر داد وگفت:  15 موکب دراین  زمین که به نام مدافعان حرم استان اصفهان است به صورت مستقل بر پا می‌شود و ظرفیت اسکان 8500 نفر  و تغذیه بیش از بیست هزار نفررا دارند.

 نوریان  هماهنگی برای مراسم اربعین را وظیفه‌ای اضافه بر وظایف ستاد عنوان کرد واز همکاری نکردن استانداری ومسولان کشوری برای برپایی این مراسم گله کرد و افزود:  همه این مسئولیت را به ما واگذار کردند و ستادهایی که در استانداری تشکیل شده کاری انجام نمی‌دهند .  تمامی مسئولیت‌ها از ویزای موکب دارها،  وانتقال کامیون‌ها با ماست  و ستاد اربعین در جریان کار ما نیست، دوستان  نه پول می‌دهند نه کار اجرایی انجام می دهند.

وی آماده سازی زیر ساخت‌های لازم برای استقرار موکب‌ها را وظیفه ستاد اربعین دانست که آماده سازی زمین شهدای مدافع حرم برای تامین آب ، برق و امکانات هرینه ای بالغ بر 800 میلیون تا کنون داشته است و سال گذشته هم 200 میلیون هزینه برده است که بر اساس گفته های رئس ستاد بازسازی عتبات هیچ گونه هزینه‌ای به این ستاد تعلق نگرفته است.

وی همچنین به اقدامات ستاد در عتبات عالیات اشاره داشت و گفت: سهمیه استان اصفهان 6 میلیارد تومان بوده است که تا کنون موفق به جذب نشده ایم ومتاسفانه اصفهان مقام 25 کشور را دارد.

وی ناهماهنگی در استان و خرج شدن پول اصفهانی خارج از سیستم عتبات در عراق را یکی از مشکلات عنوان کرد وگفت: پول قابل توجهی به عراق می‌رود، اما خارج از سیستم ما وما تنها مرجع رسمی در عراق هستیم که بابت این اقدامات از عراق امتیاز دریافت می کنیم که دریافت 35 هزار ویزای رایگان یکی از این امتیازها ست. 

وی با تاکید بر اینکه پول‌هایی که در ضریح ریخته می‌شود به هیچ عنوان برای بازسازی هزینه نمی‌شود از مردم خواست پول نقد به عراق نبرند.

وی همچنین در ادامه با تاکید بر این نکته که ستاد پول نقد به عراق نمی برد گفت: کارهای ما خدماتی و به صورت کالا ومصالح است که در جهت اقتصاد مقاوتی هم هست.

تعویض گنبد امام حسین باارتفاع بلند برای دیده شدن گند تا دویست کیلومتری کربلا و ساخت صحن حضرت زینب با زیربنای 120 هزار متر مربع از علقمه تا تل زینبیه از طرح‌های آینده ستاد بازسازی عتبات خواهد بود.

مطالب پیشنهادی